Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?

Ok jag kan förstå honom på sätt och vis.
    Det är förminskande när man inte blir trodd, och man känner sig som en barnunge som måste ha mammas tillåtelse.

Men samtidigt förstår jag dig väldigt väl och skulle inte ha önskat att min make skulle försvunnit iväg kvällen innan bröllopet.

Kan du förklara för honom lugnt och sansat att du visst litar på honom.
    Men att du inte litar på att trafiken ska flyta på bra på väg hem på bröllopsdagen eller att bilen ska hålla och sådana saker som är utanför hans kontroll.
    Det räcker med att en sådan sak händer för att han ska bli ordentligt försenad. Kanske såpass att ni tvingas ställa in bröllopet. Och att det är det som gör dig mest orolig.
    Och det har inget att göra med om du litar på honom eller inte.

Kan han inte göra den där resan med sin bestman och några andra killkompisar någon helg före eller efter bröllopet istället om han har råd?
    Det är ju inte så att du missunnar honom att ha roligt eller att få åka iväg. Utan det är oron för att något ska ske som är det värsta. Och den oron förstör ju för dig...

• Chicita
    mjeanettek skrev 2012-05-15 18:57:02 följande:
    Jag litar fullständigt på min m2b, men inte längre på askeskyar, flygstrejk, bilar och kollektivtransporter...
    Precis Solig
    Maken får åka vart han vill. Sist dom var på teambuilding med jobbet så var dom 7 killar och 1 tjej från deras kontor och dom hade fått 2 st 4-bäddsstugor att dela på. Någonstans i planeringen hade det försvunnit en uppgift om att det fanns en tjej med. Och det fanns ingen extra stuga ledig eller ens något rum i huvudbyggnaden...
    Dom löste det så att dom gifta eller förlovade killarna delade stuga med tjejen för att det kanske skulle kännas lite mindre jobbigt i alla fall.
    Så maken var en av dom som delade stugan.
    Inget jag höjde ögonbrynet åt ens.

Jag vet att det är mig han älskar. Om jag inte kan lita på honom så skulle jag ju inte ha gift mig med honom.

Däremot blev jag både ledsen arg och upprörd den gång han åkte på någon jobbgrej och skulle vara borta över natten.
    Samma kväll han åkte så fick jag vinterkräksjukan. Ensam hemma med hunden och vinterkräksjuka är ingen höjdare. Jag bet ihop så gott jag kunde och lyckades i alla fall få hunden att "överleva" på kortkorta turer utanför dörren i princip. Jag räknade timmarna tills han ska komma hem, men ungefär i samma veva som han borde vara på väg hem så ringer han och säger att han blir borta en natt till. Det hade stått fel i PM:et, det stod en natt (men det var över ett månadsskifte, dom åkte 30:e och kom hem 1:a. Och det var 31 dagar den månaden. Ingen hade tänkt på datumen).
    Då kände jag mig sviken och övergiven och bröt ihop totalt. Grannen kom och hämtade hunden för en lite längre promenad eftersom jag inte klarade det själv.
    Det var ju egentligen inte något han gjorde för att jävlas eller vara elak med. Det var bara riktigt dålig tajming och utanför hans kontroll.

Så oavsett om man litar på någon eller inte så kan saker hända.
    Och bara tanken på att något kanske händer just den dagen kan göra att den blivande bruden kanske ligger med huvudet i toaletten och spyr av oro på morgonen och inte har sovit hela natten.
    Just inför den här dagen så är nerverna så spända ändå att minsta lilla sak kan få en att behöva parkera sig på toan nån timme, eller att man får ett gråtanfall och ser ut som en jack o lantern ett par timmar efteråt liksom...
    Det kanske inte är rationellt att vara orolig.
    Men det är inte konstigt just den här dagen 
  • Chicita
    Pia01 skrev 2012-05-16 08:06:25 följande:

För mig handlar det om tillit när TS skriver att blivande mannen ska åka till Stockholm där krogarna är öppna halva natten. Och att hon vet hur det var när bestmannen gifte sig och de var bakis på bröllopsdagen. Blivande mannen säger att det inte ska bli så nu, de ska ta det lugnt.

Så har jag tolkat tråden, alla tolkar olika och nu önskar jag alla en underbar fredag!

Men hon skriver ju också om problem att ta sig hem osv... 
    Saker som är utanför blivande makens kontroll.

Biten om "där krogarna är öppna halva natten" tolkade jag mer som att "duger det inte att festa här hemma". Lite så där frustrerat.
    Jag tycker inte att det är konstigt om hon är lite orolig om det blev lite blött för makens kompis dagen innan bröllopet. För det är rätt vanligt i killkretsar att det ska "hämnas". Om någon blev utsatt för något så ska alla andra också bli det oavsett om personen var med den dagen eller inte. Solidaritet liksom. Om en festade och var bakis så ska fler göra det. (ren kill-logik) Tungan ute
    Och det är inte alltid så lätt att säga nej, speciellt inte om man frivilligt tar dom där första ölen eller whisky / konjak / shots / drinkarna. Även om man har tänkt att gå hem till hotellet före 12,00...
    Men det behöver fortfarande inte betyda att hon inte litar på sin blivande.
    Men hon litar kanske inte på kretsen runtomkring honom.
    Jag har varit med om killar som fått ölen spetsad med sprit av sina polare "bara för att han inte ska vara en mes och gå hem för tidigt"...

Sen är det ju så att vissa tjejer är oroligare och har mindre tillit än andra. Vilket kan bero på att dom har blivit svikna så många gånger tidigare, eller att dom helt enkelt bara är lite nervösare och/ eller har större kontrollbehov än andra.
    Vilken annan dag som helst så skulle jag sagt "sluta fjanta dig, låt honom åka och ha lite kul med polarna". Men när det gäller dagen före bröllopet så förstår jag faktiskt att man kan vara lite orolig även om man kanske inte är det annars Flört 

Trevlig helg till dig med Solig 
Svar på tråden Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?