• Anonym (tantsur)

Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?

Hej 
    Vill be om råd och gärna få höra andras åsikter.
    Vi gifter oss några veckor. Jag ska sova på hotellet där vi skall ha bröllopsfest tillsammans med mina systrar kvällen innan bröllopet. Vi ska mysa lite och ha lite afternoon tee vilket jag ser jättemycket fram emot. Min blivande make ska sova på ett annat hotell inne i stan stan tillsammans med sin bestman vilket också varit bestämt. 
    Nu berättar min blivande att de tänker åka upp till stockholm istället, boka rum på grandhotel. Ca 12 mil hemmifrån. Jag blev först förvånad och kände att det inte kändes helt bra.
    Försökte förklara för honom att det antagligen beror på att han kommer att vara längre bort, i en storstad där krogarna är öppna halva natten, att någon ska kunna köra hem på fm dagen efter och att de måste vara ute i goood tid så att de inte fastnar i någon bilkö eller ngt. Jag kan inte hindra det, men jag blir uppriktigt sagt både besviken och irriterad över att han vill deta.Räcker det inte med hur kul vi ska ha det på bröllopsdagen och den festen?
    Mycket bottnar nog i att då det var ombytta roller och bestmannen gifte sig och min sambo var bestman var det riktigt livat och knapp ngn sömn alls och de var bakis under fm.  Min blivande säger givetvis att så inte blir fallet nu och att de absolut inte ska festa.  Jag förstår liksom inte vitsen med det.  Sen är det ju mer än dubbelt så dyrt också men det är en annan historia och inte det det handlar om. Är jag en surkärring? Är jag missunsam? Min blivande tycker det och vi som aldrig brukar bråka bråkade nyss om detta. 

• Svar på tråden Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?
  • Mimmi2012

Jag hade blivit superarg! Finns ingen anledning till detta dagen innan ert bröllop oavsett om att det finns mycket annat än att supa att göra i sthlm. Det kan han göra vilken annan dag som helst på året och behöver inte välja dagen innan ert bröllop! Försök avstyra detta som ovan har skrivit, för din egen skull. Han kommer kunna ha en trevlig kväll där ni planerat att vara från början och du slipper oroa dig. Säg till honom att han kan åka när som helst sen men inte dagen innan er stora dag, punkt! ;)

• Pia01

Jag skulle slappna av och "låta" min fästman åka. Jag tänker att jag själv skulle göra allt jag kan för att vara pigg, färdig och i god tid på mitt bröllop så varför skulle inte en man det? Det där med att förjuda, skrika och gråta känns inte som något som fungerar i ett sunt förhållande.

Däremot förstår jag din oro om trafikolyckor o.s.v. Det kan hända var som helst tyvärr. Och därför gäller det att vara ute extra tidigt när man ska åka tolv mil. Prata om det och hur han tänkt. Hur långt innan ska han gå upp och göra sig klar. Hur långt innan ska han åka o.s.v. Jag ska själv gifta mig med den största tidsoptimisten som finns så jag hade nog behövt göra ett schema åt honom

Hoppas det löser sig så båda blir nöjda och att ni får en fantastisk bröllopsdag

• Anneli256
    Pia01 skrev 2012-05-15 07:08:21 följande:

Jag skulle slappna av och "låta" min fästman åka. Jag tänker att jag själv skulle göra allt jag kan för att vara pigg, färdig och i god tid på mitt bröllop så varför skulle inte en man det? Det där med att förjuda, skrika och gråta känns inte som något som fungerar i ett sunt förhållande.

Vadå sunt förhållande.. ?? Hur menar du egentligen Alla är vi olika. Jag reagerar med att bli arg och visa det ordentligt..oftast går det över lika snabbt som det kommit. Och jag är inte långsint.

Jag surar inte älter inte..har vänner o bekanta som kan gå runt o sura i flera dagar ibland någon vecka.. knappt prata med varandra.. För mig är det inte ok. Men bara för att dom inte reagerar som jag gör så påstår jag inte att deras förhållande är osunt.

Dessutom så skrev jag faktiskt att det inte är något att rekommendera i detta fallet då det mest troligt har motsatt effekt.

Tycker det är tråkigt när folk uttrycker sig nedlåtande om andras beteende bara för att dom själv inte reagerar på det sättet.

Uppenbarligen så stör det ts eftersom hon uttrycker oro. som jag skrev så finns det också många yttre faktorer som kan påverka.. vem kör bilen osv? spelar ingen roll hur duktig eller återhållsam hennes blivande man är. . det är.. Det upp till var och en vad dom hade tyckt var ok.

Frågade faktiskt min m2b vad han tyckte om saken..o han menade att han förstår inte varför dom ska göra det precis dagen innan för.. så det är inte bara "hysteriska" brudar som har den åsikten.

• Pia01

Anneli256: Jag menade ingen speciell i detta fallet. Hon har fått rådet av flera att förbjuda honom och att bli arg och skälla ut o.s.v. Jag vet inte hur någon annans förhållande är, men jag tror mer på att prata än att skälla. Därför svarade jag henne vad jag tycker hon borde göra eftersom jag tror att det kommer hända att han åker. Skulle någon försöka förbjuda mig att göra något skulle jag bli som en trotsig treåring och göra det bara för det. Däremot skulle jag lyssna på den som pratar med mig och lyssna på dens åsikter.

Det kanske var fel ordval att skriva osunt, men jag tycker att det inte känns ok om det är så att man använder skrik och gråt och försöka förbjuda som ett vapen. Jag säger inte att du eller någon annan gör det.

• Nudax
    Anonym (tantsur) skrev 2012-05-14 22:42:31 följande:
    Det har jag frågat honom och fick till svar att det inte skulle ha ngn betydelse. Bara för att det var fest förra gr betyder inte att det ska bli det nu, dom ska bara åka upp och ta det lugnt. Han vänder det till att han blir arg på mig för att jag inte litar på honom...
    Jag förstår också dina känslor. Dessutom, om de nu bara ska ta det lungt, varför kan de helt plötsligt inte göra det på hotellet som låg närmare?
  • jimmyojennifer

Hej,

Jag förstår dig fullt ut, jag hade blivit galen! Vilken annnan dag som helst hade jag svarat "kör hårt, älskar dig, kom hem hel" men inte dagen före bröllopet!
    Jag skulle inte orka ligga med en klump i magen hela natten orolig och sen dessutom behöva vara orolig att någonting går snett på bröllopsdagen och han inte hinner.

Eller gudförbjude är bakfull!!

Jag hade velat avstyra det, problemet är ju att man inte vill vara osamas med sin blivande precis innan sitt bröllop. Eller att han sitter och tjurar dagen innan över att han aldrig fick åka till Stockholm!
    Väldigt jobbig situation. Jag hade nog försökt prata med honom och prata och prata och prata i hopp om att han skulle ta sitt förnuft till fånga.

Hoppas det löser sig

• mjeanettek

Det hade varit totalt oacceptabelt för mig att min m2b reste bort kvällen innan. Vet själv hur det var när han var i USA veckan innan dopet och det blev flygstrejk och där stod jag själv med hela släkten... Kostymen hans var någonstans över Atlanterna när gästerna kom, och han i en taxi från flygplatsen... Poänger är, man vet inte vad som sker. Kanske mister de plånboken och kan inte tanka, kanske får de motorproblem(vår turbo gick sönder), osv... Är det inte bättre att de tar det helgen innan, som en sista ungkarl fest? Eller helgen efter?

• aniara

Jag håller med dig Pia. Man måste ju kunna lita på sin partner, att han/hon har tillräckligt gott omdöme och kan ta hand om sig själv. Men det verkar vara ett flertal här som inte har den tilliten till sina partners.

• mjeanettek
    aniara skrev 2012-05-15 18:31:13 följande:
    Jag håller med dig Pia. Man måste ju kunna lita på sin partner, att han/hon har tillräckligt gott omdöme och kan ta hand om sig själv. Men det verkar vara ett flertal här som inte har den tilliten till sina partners.
    Jag litar fullständigt på min m2b, men inte längre på askeskyar, flygstrejk, bilar och kollektivtransporter...
  • Annamolly

Det dar med att halla tyst om saker for att man inte vill bli sedd som en "hysterisk tjej", det funkar inte i langden om man vill ha ett s.k. 'sunt forhallande'!!! Det AR normalt och sunt att uttrycka vad man tanker och kanner, och det ar inte manipulativt att grata om man verkligen AR lessen! (OK man behover inte hoja rosten saklart). Sa lange man verkligen forsoker att kommunicera med varandra och inte bara grala for att "vinna" sa ar det jatteviktigt att prata om saker som man tycker ar viktiga.

Klart det ar jatteviktigt att lita pa varandra ocksa, och jag tror att man tar mer ansvar om man vet att man blir behandlad som nagon som ar kapabel till det, annars kan det latt bli lite 'backlash' som nagon sa, att man blir sur och trotsig... Och typ anklagar den andra for att vara 'missunsam'. Jag tycker bara det ar sa sjukt dalig timing att halla pa och krangla i en annan stad kvallen innan sitt brollop. Jag tror arligt talat att det ar hans kompisar som vill det och han vill inte saga ifran. For hans kompisar har ju inte investerat samma i erat brollop sa dom tanker nog inte sa djupt pa det.

Svar på tråden Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?