Anonym skrev 2012-05-15 18:06:57 följande:
Jag har vestibulit sen 4 år tillbaka och har inte haft penetrerande sex (alltså samlag) sedan innan dess. Jag träffade min blivande (vi förlovade oss för en månad sen) för snart tre år sen så vi har alltså aldrig haft penetrerande sex.
Jag mår väldigt psykiskt dåligt av detta, har gått hos många gynekologer men har nyligen flyttat och börjat hos en ny som verkar bra. Tyvärr sitter mycket i huvudet på mig, har haft psykiska problem med depression och ångest sen jag va liten så det är inget som går över på en sekund. Min mormor gick bort nyligen som jag stod väldigt nära och har sen dess i princip inte haft lust till nåt (förutom att säga ja till min blivande och drömma om mitt bröllop då). Men har ingen sexlust. När vi kramas och kysser varandra vill jag ha lust, men allt inombods säger emot, kanske för att det gör så fruktansvärt ont.
Till min fråga, finns det någon som varit med om samm sak, eller känner någon? Eller bara är väldigt klok? :)
Vi planerar att gifta oss 2014, men är det kontigt att göra det när man inte haft penetrerande sex och inte har ett jättebra sexliv i dagsläget??
Problemet är ju inte vår relation utan mina egna.
Hej!
Jag gifter mig i sommar. Har haft vestibulit sen jag var 16 och längs med vägen har jag även utvecklat vaginism. I år blir jag 30 så det är många år!! Jag har varit ihop med m2b i 4,5 år och vi har aldrig haft penetrerande sex.
Det är inte alls konstigt att vilja gifta sig och skapa en framtid ihop!
Att ni vill ta det steget bevisar bara att er kärlek är stark och att vestibuliten inte får ta överhanda. Att inte kunna ha sex är bland det jobbigaste som finns. Det blir så otroligt mycket tankar runt sitt eget värde som kvinna och väldigt ofta en rädsla för att den man är ihop med ska sticka på grund av vestibuliten. Både du och jag har haft turen att hitta killar som faktiskt kan förstå att vestibulit inte är något som vi vill ha men tyvärr måste leva med. Vill de gifta sig med oss så gifter dom ju sig faktiskt med hela människan precis så som man är.
Många jag pratat med undrar hur det "överhuvdtaget kan fungera att ha ett förhållande när man har vestiulit" och att "killen man hittat måste vara otroligt förstående" "Det penetrerande sexet är som ett lim som håller ihop relationen" Alla desa kommentarer gör mig ibland ledsen. Just det penetrerande sexet behöver faktiskt inte vara det viktigaste i ett förhållande. Det finns män som ser och värdesätter mer än sexet i ett förhållande. Självklart är sexet viktigt men det finns andra sätt att tillfredsställa sin partner på oxå.
Styrkekramar till dig! Du får mer än gärna skicka meddelande till mig om du vill prata mer. Kanske har vi tips att delge varandra.