• sirifredde

cheescake som tårta?

jag satt just och funderade på bröllopstårta. Och kommer och tänka på att man kanske kan göra cheescakes med olika smaker. Och undrar om det är någon/några som haft det som bröllpstårta:)

• Svar på tråden cheescake som tårta?
  • Amanda547
    Chicita skrev 2012-05-16 18:28:23 följande:
    Är det ingen som gillar tårta längre? Förvånad
    Det var nyheter för mig måste jag säga...

Det beror väl väldigt mycket på vad det är för tårta.
    Vanlig "svenssonsk gräddtårta" med dom klassiska bananskivorna och halva vindruvorna + mandarinklyftor och kiwi som dekoration är jag inte så förtjust i längre, men annars gillar jag fortfarande tårta och det gör alla jag känner också 
    Mja, kanske att jag tog i men avrje gång vi bjudit på tårta så är mer elr mindre hela tårtan kvar oavsett om den är kvar på uppläggningsfatet elr gästerna assieter och ja vi har testat olika tårtor..
    Så därför tänker vi nog inte spendera flera tusen på en tårta som i stortsett kastas i slutändan utan kör på en rosa chessecake med vit choklad :)) 
  • Chicita
    Amanda547 skrev 2012-05-16 19:40:23 följande:
    Mja, kanske att jag tog i men avrje gång vi bjudit på tårta så är mer elr mindre hela tårtan kvar oavsett om den är kvar på uppläggningsfatet elr gästerna assieter och ja vi har testat olika tårtor..
    Så därför tänker vi nog inte spendera flera tusen på en tårta som i stortsett kastas i slutändan utan kör på en rosa chessecake med vit choklad :)) 
    Ok... Visst jag får ofta mycket tårta kvar också, men jag är alltid så rädd att den inte ska räcka så jag gör en extra stor. Så det kan ju ha något med det att göra också *hihi*
    Sen är mina tårtor aldrig under 10 cm höga, många gånger betydligt högre. Så även en väldigt smal bit räcker ju väldigt långt men dom ser ju så små ut när jag bakar bottnarna så jag väljer alltid en storlek större på formen än jag tror ska gå åt. Oskyldig 
    Men det som blir över brukar alltid gå åt dagen efter. Tar jag med tårta till jobbet så brukar dom komma förbi från andra avdelningar och säga att dom hört att jag hade tårta med sig och fråga om det blev något kvar så dom kan få smaka.
    Och om det mot förmodan blev något över ändå så rensade alltid Securitas fatet när dom hade sitt nattfika hos oss Tungan ute 
  • Principisessan

googla himmelsk cheesecake.. sjukt god. Dock så blir den om man gör enligt receptet mer marmorerad än så vit som på bilden. Och så kan jag tipsa dig om att spetsa jordgubbspurén som hör till, med koncenterad saft, typ körsbärs eller jordgubbssaft av bättre sort. 
    Det fina med denna cheesecake är att den inte behöver vara i ugnen, och den är så god så du nästan svimmar.. trust me! Dessutom kan ni ha smör och digestive i botten för att få lite mer tårta.. så brukar jag göra :) 

den här skulle ni lätt kunna ha på våningsfat som bröllopstårta 

• sirifredde

Ett tips är om du/ni inte vet vilka smaker bi vill ha ör flera... Vi ska ha 3 olika tror jag :) Jag är sugen på en med citron med. Sjukt gott o friskt med citron. Sen funderar jag på att dekorera tårtorna med kallor och ev orkideer då ja skall ha detta i min brudbukett,;)

• sirifredde
    Amanda547 skrev 2012-05-16 18:14:25 följande:
    De va som att du tog mina tankar.. VI fundera oxå på cheesecake som bröllopstårta just för att de knappt är någon som tycker om tårta längre.. Hur många bitar tror ni man kan få ut på en vanlig "bakform" som är 23 cm i diameter..
    Hej Jag ha läst att man får u 10-12 bitar¨på en 23 cm :)
  • hjgs

vi ska göra "champagne" pannacotta med nått budget bubbel och har testat oss fram med små flaskorn. den svarta flaskan på systemet flexi brut nånting blir en riktigt go smak, har tagit med mig till jobbet och den har bra fått bra omdömmen. en del blev för söta men denna vart riktigt bra

• sirifredde

Ahhh ja det låter inte dumt :) Vi funderar på att bara ha tårta efteråt.. Blir kaka på kaka med både dessert sen tårta:)

• hjgs
    sirifredde skrev 2012-05-18 10:35:40 följande:

Ahhh ja det låter inte dumt :) Vi funderar på att bara ha tårta efteråt.. Blir kaka på kaka med både dessert sen tårta:)

tänkte mest att går att ha det i pannacotta å få det att smaka gott så kanske de funkar i nån topping till eller i cheesecake också.
  • sirifredde

joo.. Ja tror att vi räknar 4-5 cheese cakes:) vet bara inte vilka smaker

• sirifredde
    Amanda547 skrev 2012-05-16 19:40:23 följande:
    Ja jag tycker man kan ta "friska o frächa" smaker i cheesecaken... Typ lime,citron,hallon,vit choklad. Jag funderar äben på hjortron för att ja är från norrland
Svar på tråden cheescake som tårta?