• teddy

Hur göra med sin hy? I förebyggande syfte...

Jag tänker, såhär ett tag innan det är dax för vårt bröllop, på att man kanske skulle se till att på något sätt förebygga så man inte får dålig hy till bröllopet! Jag har väl ingen jättejätte problemhy, men de brukar ju ändå va så att när de väl är något viktigt man ska göra så kommer de där finnarna o utslagen o man bara suckar o undrar va man borde gjort för att de inte skulle blivit så...!
    Men nu undrar jag vad ni brukar göra? Finns de några bra tips på vad o hur man ska göra för att förbättra sin hy o för att man ska få ha så fin hy som möjligt på sitt bröllop? Jag menar både huskurer o lite mer professionella tips...
    Är det någon som gjort några slags behandlingar hos typ en hudterapeut en tid innan bröllopet? Hur va de? O va kostade de?
    O sist men inte minst i de här inlägget... Ni får gärna ge lite bra sminktips me! :) Typ bra täckande foundation, bra vattenfast mascara, de bästa som täcker mm... 

Tar tacksamt emot alla tips! :)

• Svar på tråden Hur göra med sin hy? I förebyggande syfte...
  • CoG
    teddy skrev 2012-05-18 22:40:43 följande:
    Jo, de där me att äta rätt o dricka mycket vatten är ju såklart något man ska tänka på! O de gör man väl så gott man kan, haha! ;)
    De där neutrogena vet jag inte va de är... e de från apoteket eller?
    Jag använder bara såna "vanliga" typ nivea-grejer o tvättar ansiktet med o smörjer o så, men vet inget som e sådär extra bra liksom... Så har ni tips på lite extra bra grejer så...!
    Vet inte riktigt om jag skulle våga smörja in ansiktet me olivolja! Låter lite kladdigt faktiskt...
    Det finns både på apoteket och jag har även köpt deras produkter på coop, sen finns det ju på nätet att beställa också.
    Den funkar jätte bra, man känner sig fräsch i ansiktet då man rengjort och den är utan alkohol.

Jag har köpt hela serien med daglig rengöring, ansiktsmask, skrub, toner, dagcreme osv.
    Och det bästa förutom att det funkar är att det är så himla bra pris att man inte blir pank på köpet!

Efter någon veckas användning hade jag inte alls några tilltäppta porer och hade till o med fått bort en bekymmers/trötthetsrnka mellan ögonbrynen.

http://visiblyclear.se/

http://www.fargadelinser.com/hudvard-ansiktsrengoring-neutrogena-c-140_157_282.html
  • Victoria

Jag kan bara tipsa om aloe vera, som en person med torr hy, gammal rökare och alltid haft problem med pormasker och finnar blev riktigt överraskad hur bra det var. Så jag skulle nog rekomendera det som mitt tips. Jag dricker den så kallade "dunken" och använder deras ansiksmask 3 gånger i veckan och smörjer in mig med deras ansikskräm.
    Och sen vill jag rekomendera att dricka mycket vatten och skrubba ansiktet med peeling morgon och kväll

Kan ju även tillägga att jag inte bara att finnar i ansiktet utan ända ner på bröstet och ryggen...Super fint när man är man vill ha klänningar eller annat på sig. Men nu är dom borta och nöjd är jag  

• kaffeälskaren

Jag skulle säga att man inte bör rekommenderar en skrubb/peeling varje kväll just för att du kan få en "överarbetad" hud. Det kan lätt sätta huden i obalans och speciellt inför ett bröllop. Peeling/skrubb bör man använda max 1-2 ggr/veckan beroende på hudtyp sen beror det även på vad det är för typ av peeling man använder.

Victoria: en stor eloge till dig som klarar av att dricka "dunken"!! Min kära mor försökte få mig att börja med detta men första gången jag drack det kom det upp igen så det gick inte...

TS du kan ju köra en bra rengöring,ansiktsvatten och krämer. Sen kan du komplettera dem med en bra fuktmask och lermask. Dessa två lägger du samtidigt, lermasken lägger du bara på de partier du tenderar att få pormaskar på. Tänk bara på när man använder lermask att den ska sitta max i 10 minuter annars torkar den ut huden mer än gör nytta.

• Hanna05
    Victoria skrev 2012-05-19 13:05:30 följande:
    Jag kan bara tipsa om aloe vera, som en person med torr hy, gammal rökare och alltid haft problem med pormasker och finnar blev riktigt överraskad hur bra det var. Så jag skulle nog rekomendera det som mitt tips. Jag dricker den så kallade "dunken" och använder deras ansiksmask 3 gånger i veckan och smörjer in mig med deras ansikskräm.
    Och sen vill jag rekomendera att dricka mycket vatten och skrubba ansiktet med peeling morgon och kväll

Kan ju även tillägga att jag inte bara att finnar i ansiktet utan ända ner på bröstet och ryggen...Super fint när man är man vill ha klänningar eller annat på sig. Men nu är dom borta och nöjd är jag  
    Vad heter produkterna och vart köper du dem?
  • engaged

När det gäller underlag så använd gärna primer tillsammans med en ansiktskräm som du vet är bra och passar din hy. Gällande sminkmärken hade jag betalat några kronor mer för att få bra produkter, du kan t.ex. gå till Åhléns och be om lite prover så kan du testa hemma innan du köper :)

• knyttan
    kaffeälskaren skrev 2012-05-19 15:22:01 följande:
    Victoria: en stor eloge till dig som klarar av att dricka "dunken"!! Min kära mor försökte få mig att börja med detta men första gången jag drack det kom det upp igen så det gick inte...
    Vaddå dricka dunken? "Dunkendricka" är för mig hembränt... men det är kanske för att jag växte upp i en liten småländsk håla full med raggare och punkare.... Läser man det så lir iallafall ovanstående ganska komiskt Skrattande
  • Victoria
    Hanna05 skrev 2012-05-19 17:36:50 följande:
    Vad heter produkterna och vart köper du dem?
    Jag köper produkterna från en vännina som säljer från forever living, tror att det finns liknande produkter hos hälsokostaffärer
    knyttan skrev 2012-05-19 18:40:11 följande:
    Vaddå dricka dunken? "Dunkendricka" är för mig hembränt... men det är kanske för att jag växte upp i en liten småländsk håla full med raggare och punkare.... Läser man det så lir iallafall ovanstående ganska komiskt Skrattande
    hahaha nej så hembränt är det inte, dunken är en dunk som det är flytande aloe vera i som man dricker en till två gånger om dagen.

• moonias

Kanske inget man ska göra någon längre tid men ett kort tag inför t.ex. bröllop tycker jag att det är ok. Nämligen att sola, det torkar ut finnar/pormaskar samt döljer flammighet eller andra färgskiftningar i huden. Plus att man känner sig fräsch med lite färg på kroppen/i ansiktet. Fördelen med att sola solarium istället för "riktig" sol är att man har mer koll på hur mycket färg man får, risken att bränna sig är mycket liten om man följer den rekommenderade soltiden för sin hudtyp.

• Hanna05
    Victoria skrev 2012-05-20 13:55:08 följande:
    Jag köper produkterna från en vännina som säljer från forever living, tror att det finns liknande produkter hos hälsokostaffärer
    knyttan skrev 2012-05-19 18:40:11 följande:
    hahaha nej så hembränt är det inte, dunken är en dunk som det är flytande aloe vera i som man dricker en till två gånger om dagen.

Okej, ska kollas upp :)
  • teddy

Angående Neutrogena... kollade lite på deras produkter o de är ju alkohol i dom! eller hur? Va säger ni som använder/använt Neutrogena??

Svar på tråden Hur göra med sin hy? I förebyggande syfte...