• knyttan

Arg, ledsen, besviken o uppgiven

Det beror väl lite på er relation, och hur du från början lagt upp det med dom... tänker att det kanske först lät som att de tex skulle ställa fram lite brödkorgar innan middagen och se till att det fanns vatten i karafferna, och sen insåg de att de faktiskt inte skulle kunna vara med på middagen alls för att de skulle vara upptagna med serveringen. Det är en himla skillnad på att ha lite ansvar för att hålla koll, men att man ändå sitter ner och äter vid bordet med dem andra, eller att man de fakto är servitris och får äta någon annanstans sen, oavsett om man äter och dricker samma mat som alla andra. Jag skulle tycka det vore svårt att vara med på festen sedan i det senare fallet, men det är kanske för att jag själv tidigare abetet som servitris/ servicepersonal, och det BLIR skillnad på folk och folk s.a.s. Skulle inte alls tycka att det skulle vara kul att vara med på en fest där man har "passat upp på" gästerna innan, så då skulle jag isf ha valt att gå hem istället.
       Jag tycker nog inte det är så konstigt att de vill ha betalt, men det låter som att det har varit flera missförstånd och olika förväntningar från olika håll. Att bara för att det är bröllop så trillar folk av stolarna av glädje och "ära" för att vara med och hjälpa till är nog inget man kan räkna med tyvärr. Skulle det vara en nära kompis till mig som bad mig att servera på hennes bröllopsfest så skulle jag nog hjälpa till för att vara snäll, men skulle bli besviken på att jag inte var nära nog för att bli bjuden som gäst. Om det var en avlägsen bekant så skulle jag nog förvänta mig mer ersättning än bara mat och dricka speciellt om det skulle ställas någon som helst krav på någon sorts proffsighet från min sida vad gäller klädsel osv och som sagt ovan, att jag inte kan sitta ner vid middagen med de andra, för då är jag inte gäst utan jobbar, och då vill jag ha betalt för det. Sen är det ju tjänster och gentjänster, det är ju också en sorts betalning... men har du påpekat för vän nr 1 att du liksom väntar dig detta som en gentjänst efter att ha hjälpt henne?

• knyttan
    snowstars skrev 2012-05-21 09:55:24 följande:

Fast jag måste säga att jag tycker tanken från TS sida är fin så slår det ändå lite fel. Som flertalet innan har sagt så hamnar man i en konstig situation om man först ska servera gästerna (gratis!) och sen festa med gästerna.

Samtidigt tycker jag också att din vän beter sig väldigt konstigt som helt plötsligt inte kan komma men kan om hon får 1000 kronor för besväret? Jag förstår din känsla där, det känns som att du ska köpa henne för att hon ska vilja komma och det vill man ju inte. Men, som flertalet andra har sagt, så är det inte ett så attraktivt erbjudande att bli erbjuden att servera gratis och få vara med på festen senare. I så fall hade det kanske varit bättre att enbart bjuda in till festen.

Jag håller också med om att kompisen beter sig ganska illa... om det nu är så att de faktiskt vill ha betalt, och de kanske har trott att de ska få någon ersättning, vilket i sig inte är så konstigt, så är det väl bara att säga det, som någon ovan sa. Raka rör vinner alltid i längden... Men 1000 spänn per skalle tycker jag låter i mesta laget, vi kommer ge 500 per person + ev en flaska vin om det blir ngt över från middagen...
Svar på tråden Arg, ledsen, besviken o uppgiven