• Anonym (Ledsen/besviken)

Arg, ledsen, besviken o uppgiven

Vad ska man egentligen med vänner till? Den frågan har jag ställt mig själv X antal gånger genom mitt relativt korta liv (25 år)...

Senaste händelsen med "vänner"; 
    Vi ska gifta oss i sommar och i början på året så frågade jag två vänner om de skulle kunna tänka sig att hjälpa till att ställa fram mat och kolla så vatten/vinkaraffer mm va fulla och även plocka bort tallrikar (inget diskande), vi ska ha buffé på bröllopet och allt kommer redan va upplagt på fat mm. De sa direkt att de gärna ville hjälpa till och var väldigt positiva och kom med en massa förslag. Jag poängterade att det inte var så jättemycket de skulle göra, bara under själva middagen, totalt kanske 3-4h, och sen så skulle de vara med på festen som vilken annan gäst som helst. Under hela dagen/kvällen fick de även äta/dricka vad de ville. Hade det varit ombytta roller så hade jag inte haft en tanke på ersättning, jag ställer ju upp för en vän och får va med på och bidra på dennes stora dag!! I min dumhet så trodde jag att de tänkte likadant..... 

För nån månad sedan fick jag ett sms från "vän" nr 1 där hon ville veta vilka tider de behövdes och om de fick något för det... Reagerade lite på sista frågan men svarade ungefärlig starttid och skrev att vi inte pratat om vad vi tänkt ge dem för det. Hon svarade i sin tur att vi gärna fick prata om det och hon ville veta det lite innan. Där ringde mina varningsklockor... Gick runt och drog på svaret, pratade med m2b samt min ena tärna men "vågade" inte svara eftersom jag var rädd att hon skulle tycka att vi erbjöd för lite... Vi kan hyra utbildad personal där vi ska va för 100kr/h/person så lika mycket för en vän kändes sådär och mindre kändes bara dumt.

Iaf, till sist tog jag mig samman i förrgår och skrev att vi pratat om det och bestämt att vi ville ge dem en fin present för besväret samt att vi gärna ville ha med dem på festen efter eftersom de var våra vänner osv... Fick svar att hon skulle prata med vän nr 2 men att nr 1 iaf skulle jobba hela den helgen. (Det hade hon inte sagt ett ord om innan!! Samt att hon jobbar på samma ställe som min m2b fast som timanställd och ingen, inte ens de fasta har schema lagt så långt fram än....)
    Fick sedan svar i dag att hon pratat med vän nr 2 och själv skulle hon ju som sagt jobba hela den helgen och vän nr 2 skulle jobba på ett 60-års kalas som tyvärr flyttats till den helgen då vårat bröllop är. Men för 1000kr var så kom de och jobbade så länge som de behövdes och sen åkte de hem utan att va med på festen.

Svarade något i stil med att poängen från våran sida var att vi ville ha med DEM men att det inte riktigt kändes som att de uppfattat det (tycker dock att jag var MYCKET tydlig på den punkten). Skrev även att jag ju frågat om hon/de hade några önskemål om ersättning men att de inte hade det och önskat att de sagt till då. Hon svarade då att VI skulle informerat dem om vad de fick för det i förväg. Skrev då att min uppfattning när jag frågade dem var att de jättegärna ville och kunde och det kändes som att ersättningen var mindre viktig. Och om det varit ombytta roller så hade jag inte ens funderat på betalning mot att hjälpa två vänner på deras stora dag, jag hade varit superglad över att få va med helt enkelt. Och i min enfaldighet så trodde jag att de tänkte likadant... Om pengar var så viktigt så hade jag önskat att de sagt till direkt utan att säga JA utan att fundera på saken.

Flera saker stör mig, om vän nr 1 nu ska jobba den helgen, varför säger hon det inte till oss direkt då när hon får reda på det? Och varför kan hon helt plötsligt hjälpa oss om hon får 1000kr för det?! OM hon jobbar den helgen så vet jag även att hon absolut inte jobbar så sent på dagen, hon slutar senast kl 12 och våran vigsel är inte förrän senare på eftermiddagen, hon börjar sen tidigast kl 10 dagen efter. Och om pengar nu är så viktigt, varför kör de inte med raka rör direkt då (eller när de kommer på det) och erkänner att de gärna vill ha en hel del betalt för det? Istället för att komma mer en massa ursäkter.
    Och vän nr 2 träffade jag förrförra veckan, hon frågade bara hur det gick med planerna och tyckte det skulle bli kul, men sa inget om något 60-års kalas. Och har man tackat ja till att hjälpa oss och kalaset sen blir flyttat så är det väl kalaset man i så fall får avböja att servera på eftersom vi hade det datumet "först"? Alt själv kontakta oss och beklaga att mammas/mosters kalas hamnat på samma datum och att hon tyvärr inte kan hjälpa oss längre, istället för att det går genom nr 1? SAMT, varför kan nr 2 plötsligt hjälpa oss om hon får 1000kr för det? Känns som budgivning, den som bjuder högst får vännerna.... Eller? Jag har inte lust att betala pengar för att få vänskap..:(
    Vi ville ha med dem, "förväntar" oss att de ställer upp lite för oss så som vi ställt upp för dem (bl.a. nr 1 har jag hjälp MYCKET, därifrån gör det mest ont i mig) och sen vill vi fira med dem resten av dagen. Det gick från det, till att de skulle ha över 200kr/h och så vill de inte ens va med på festen ;(.

Är jag helt ute och cyklar?!  Begär jag för mycket?

• Svar på tråden Arg, ledsen, besviken o uppgiven
  • mjeanettek

Tror att vännina 2 har blivit påverkad av vännina 1. Tycker att det är helt fel av dem att behandla sin vän så, men varför är de inte bjudna i utgångspunkt om de är så nära vänninor av dig?
    Jag hoppas att det löser sig och att du får en underbar dag!  

• Juli

Vad arg jag blir när jag läser detta!

Jag tycker att du istället ska anställa personal som sköter jobbet, jag tycker inte alls att dina vänner är värda så mycket pengar! Det är trots allt din dag, o du ska ju njuta av den.

Kramar

www.elliwoww.blogg.se

• daniiel

Det låter ju lite lustigt allt det där, med att de kan ställa upp om de får si och så mkt betalt trots att de redan är upptagna osv. Men, det jag tänker på direkt är ju - varför är de inte inbjudna som gäster på bröllopet? Antingen är ni så nära vänner att ni ställer upp gratis för varandra, men då tycker jag också att ni borde vara så pass nära att de är gäster på bröllopet. Eller så är ni inte nära vänner och då tycker jag inte att det är så konstigt att de vill ha lite betalt.

Kan det vara så att de först trodde att de var gäster och sedan insåg att de var mer inhyrd personal och då också ville ha betalt som sådan?

Om någon vän till mig, alltså en vän, hade frågat om jag ville jobba på deras bröllop och sedan som tack fick stanna senare på kvällen, så hade jag nog tagit lite illa vid mig. Om jag däremot var inbjuden som gäst och brudparet frågade om jag kunde hjälpa till lite extra just under middagen, då hade jag nog gladeligen ställt upp. Jag tycker det är en viss skillnad.

Vi är inte SÅ jättenära, har varit nämre för några år sedan när vi alla jobbade ihop men pratar fortfarande ibland och träffas och fikar då och då m.m. Anledningen till att de inte är bjudna som vanliga gäster är att vi bara kan ha ett begränsat antal middagsgäster och vi har fått plocka bort många vi egentligen ville ha med. Detta var ett sätt att ändå försöka få med nån mer...

Tror också nr 2 blivit påverkad. Det är inte alls likt henne att göra så, hon är även alldeles för konflikträdd och vill att alla ska tycka bra om henne att hon aldrig skulle våga ta upp saken själv. Men eftersom hon inte själv talat och nr 1 säger sig ha pratat med henne så drar jag båda över en kam.... Obestämd

Som sagt så har jag även ställt upp och hjälpt nr 1 en hel del, kört henne hit och dit bl.a. då hon inte haft körkort utan så mycket som att fundera på att få betalt för det eftersom vi var vänner... Det är nog mest av henne jag känner mig sårad, ok om nr 2 velat ha lite betalt, henne har jag inte gjort en massa för, men 1000kr för 4h?! 

Sen har jag även varit öppen helt från början med vad som "gällde". De var helt med på det och tyckte att det lät jättekul när jag först pratade med dem om det hela. Tanken var inte att de "som tack fick stanna" resten av kvällen utan vi ville ha med dem och detta var det sätt som funkade och jag tänkte och trodde att de gärna ville va med...

• knyttan

Det beror väl lite på er relation, och hur du från början lagt upp det med dom... tänker att det kanske först lät som att de tex skulle ställa fram lite brödkorgar innan middagen och se till att det fanns vatten i karafferna, och sen insåg de att de faktiskt inte skulle kunna vara med på middagen alls för att de skulle vara upptagna med serveringen. Det är en himla skillnad på att ha lite ansvar för att hålla koll, men att man ändå sitter ner och äter vid bordet med dem andra, eller att man de fakto är servitris och får äta någon annanstans sen, oavsett om man äter och dricker samma mat som alla andra. Jag skulle tycka det vore svårt att vara med på festen sedan i det senare fallet, men det är kanske för att jag själv tidigare abetet som servitris/ servicepersonal, och det BLIR skillnad på folk och folk s.a.s. Skulle inte alls tycka att det skulle vara kul att vara med på en fest där man har "passat upp på" gästerna innan, så då skulle jag isf ha valt att gå hem istället.
       Jag tycker nog inte det är så konstigt att de vill ha betalt, men det låter som att det har varit flera missförstånd och olika förväntningar från olika håll. Att bara för att det är bröllop så trillar folk av stolarna av glädje och "ära" för att vara med och hjälpa till är nog inget man kan räkna med tyvärr. Skulle det vara en nära kompis till mig som bad mig att servera på hennes bröllopsfest så skulle jag nog hjälpa till för att vara snäll, men skulle bli besviken på att jag inte var nära nog för att bli bjuden som gäst. Om det var en avlägsen bekant så skulle jag nog förvänta mig mer ersättning än bara mat och dricka speciellt om det skulle ställas någon som helst krav på någon sorts proffsighet från min sida vad gäller klädsel osv och som sagt ovan, att jag inte kan sitta ner vid middagen med de andra, för då är jag inte gäst utan jobbar, och då vill jag ha betalt för det. Sen är det ju tjänster och gentjänster, det är ju också en sorts betalning... men har du påpekat för vän nr 1 att du liksom väntar dig detta som en gentjänst efter att ha hjälpt henne?

• Annamolly

Haller med knyttan maste jag saga. Om en van fragade mig om jag kunde vara med och servera sa skulle jag undra varfor jag inte fick vara med som gast. SA kul ar det nog inte att vara med bara som 'personal' att man gladeligen gor det helt gratis.

• TheD
    Annamolly skrev 2012-05-21 00:40:59 följande:
    Haller med knyttan maste jag saga. Om en van fragade mig om jag kunde vara med och servera sa skulle jag undra varfor jag inte fick vara med som gast. SA kul ar det nog inte att vara med bara som 'personal' att man gladeligen gor det helt gratis.
    Mm då skulle jag ´tacka nej.
  • Anneli256

Jag håller nog med dom flesta inläggen i något.. Jag tror att det är bristande kommunikation.. förväntningar från olika håll som ställt till det

Därför har vi varit väldigt tydliga med hur och vad vi kan betala för. Messet från nr ett visar ju klart att hon egentligen inte fått klart för sig om det utgår ersättning eller ej.. men att hon nog förväntade sig det.

Däremot tycker jag det är ganska fult att i efterhand påstå att man är upptagen..men att man mot en viss ersättning, dessutom en ersättning som jag tycker är ganska hög, kan ställa upp. Vet ej vad andra betalar men vi har personal ( som vi ej känner utan det är hon som ordnar maten som fixat det) eftersom vi bokade förra året så kostar det 500 / person för hela kvällen. Årets pris ligger nog på 700 kr och då kommer dom att hjälpa till hela kvällen även med spritservering.

Man kan nog inte förutsätta att folk gärna hjälper till utan ersättning.. speciellt om dom inte erbjudit sig själv från början, utan blir tillfrågade.. Min m2b s vän har ett band och det är dom som ska spela på vårt bröllop.. vi fick ett billigare pris men vi betalar ändå..ett pris som var uppgjort från början.Vi bjöd dom till bröllopet men dom tackade nej pga dom var just "bandet" den ena hade vi gärna egentligen velat ha som gäst (den andra känner vi knappt)

jag skulle råda dig att försöka få tag på andra personer som kan hjälpa till.. kanske några ungdomar eller liknande..kanske personer från restaurangutbildning osv som vill dryga ut studiebidraget :)

Angående dina vänner så får du nog delvis ta på dig att du inte varit tillräckligt tydlig, även om du själv upplevde det så..och enligt vad du skrev så låter det ju så.. Men uppenbarligen så har dom inte uppfattat det. Att din vän (nr ett främst) är lite ful och utnyttjar situationen får du kanske fundera över hur du ska hantera. Hon kunde bara valt att säga.. Jaha jag uppfattade det som att vi skulle få betalt och jag måste omvärdera om jag kan hjälpa till eftersom det inte är så.. inte ljuga ihop en historia om annat engagemang. Om eran vänskap är viktig för dig så hade jag nog bjudit hem henne / dom på en fika för att prata igenom situationen...annars så kommer det att finnas massa obearbetat mellan er som aldrig försvinner..

Lycka till..

• FruSSE
    daniiel skrev 2012-05-20 21:06:55 följande:
    Det låter ju lite lustigt allt det där, med att de kan ställa upp om de får si och så mkt betalt trots att de redan är upptagna osv. Men, det jag tänker på direkt är ju - varför är de inte inbjudna som gäster på bröllopet? Antingen är ni så nära vänner att ni ställer upp gratis för varandra, men då tycker jag också att ni borde vara så pass nära att de är gäster på bröllopet. Eller så är ni inte nära vänner och då tycker jag inte att det är så konstigt att de vill ha lite betalt.

Kan det vara så att de först trodde att de var gäster och sedan insåg att de var mer inhyrd personal och då också ville ha betalt som sådan?

Om någon vän till mig, alltså en vän, hade frågat om jag ville jobba på deras bröllop och sedan som tack fick stanna senare på kvällen, så hade jag nog tagit lite illa vid mig. Om jag däremot var inbjuden som gäst och brudparet frågade om jag kunde hjälpa till lite extra just under middagen, då hade jag nog gladeligen ställt upp. Jag tycker det är en viss skillnad.
    Precis det här reagerade jag med på.

Antingen är de vänner och då bjuds de som gäster på bröllopet eller så är de inhyrd personal och då hjälper de till. Jag tycker faktiskt att TS har en roll i det här med. Man kan inte utnyttja folk för att det är någon slags rättighet man har som "vän". 

När min tärna gifte sig (jag var tärna på hennes bröllop) så hade hon bett sin lillasysters kompisar som gick på restauranglinjen att hjälpa till. De fick självklart ersättning och även en liten present som tack för hjälpen. De hade ju dock aldrig varit "påtänka" som gäster och behövde således aldrig känna sig förnärmade för att deras roll var att hjälpa till.
  • Sara 120707

Jag kan bara instämma med Daniiel och de andra, antingen är man nära vän nog att bli bjuden eller så är man mer avlägsen och blir inte bjuden.

Men om en av mina närmre vänner bett mig om samma sak du har gjort hade jag absolut höjt ett ögonbryn. Du vill ju ganska klart och tydligt ha serveringspersonal och du värderar inte dessa så högt att de hade varit bjudna om de inte ställer upp och serverar. Att sedan förfänta dig att de ska tycka det är jätteskoj att göra gratis förstår jag verkligen inte.

Jag kan också instämma i att det är inte jätteroligt att stanna och festa med folk man serverat åt.

• aniara

Jag håller med det stora flertalet här. Vänner bjuder man på fest, man utnyttjar dem inte till gratisarbete. För vuxna människor är det inte speciellt attraktivt att jobba gratis x antal timmar mot lite mat, speciellt inte om det är en vän som frågar. Anlita avlönad serveringspersonal du, det är det enda rätta. 100 kr/h är billigt för övrigt.

• daniiel

Nu hade ni ju möjlighet till personal för 100kr/timma via lokalen ni hyr, varför inte bara ta den personalen istället då? Eller berätta för dina "vänner" att ni kan få personal till det priset, men att det är för dyrt för er och därför önskar att de kunde ställa upp för mindre. Sedan är det ju helt och hållet upp till dom om de tycker det är värt det.

Jag kan förstå att man ibland inte har möjlighet att bjuda in fler än ett visst antal till middagen pga diverse saker som ekonomi och platsbrist. Nu verkar det ju dock som att ni har plats för fler efter middagen, till festen, så skulle du bjudit in dina "vänner" till festen efter middagen även om du inte hade bett dom servera?

Och jag håller med knyttan i det att det är inte så roligt att först vara personal och sedan gå över till gäst och mingla med människorna man först passat upp på. Då skulle även jag hellre velat ta mina pengar och åka hem och göra något annat under kvällen.

• snowstars

Fast jag måste säga att jag tycker tanken från TS sida är fin så slår det ändå lite fel. Som flertalet innan har sagt så hamnar man i en konstig situation om man först ska servera gästerna (gratis!) och sen festa med gästerna.

Samtidigt tycker jag också att din vän beter sig väldigt konstigt som helt plötsligt inte kan komma men kan om hon får 1000 kronor för besväret? Jag förstår din känsla där, det känns som att du ska köpa henne för att hon ska vilja komma och det vill man ju inte. Men, som flertalet andra har sagt, så är det inte ett så attraktivt erbjudande att bli erbjuden att servera gratis och få vara med på festen senare. I så fall hade det kanske varit bättre att enbart bjuda in till festen.

• brideo
    daniiel skrev 2012-05-20 21:06:55 följande:

Håller helt med! Jag hade faktiskt tagit illa upp om jag var en vän som man ville ha med men inte mer än för att man skulle jobba. Nä, det känns inte bra!
  • brideo

Kan och inte kan, hon blev väl sur och kände sig nog lite utnyttjad och därför kunde hon komma för 1000 kr. 

• knyttan
    snowstars skrev 2012-05-21 09:55:24 följande:

Fast jag måste säga att jag tycker tanken från TS sida är fin så slår det ändå lite fel. Som flertalet innan har sagt så hamnar man i en konstig situation om man först ska servera gästerna (gratis!) och sen festa med gästerna.

Samtidigt tycker jag också att din vän beter sig väldigt konstigt som helt plötsligt inte kan komma men kan om hon får 1000 kronor för besväret? Jag förstår din känsla där, det känns som att du ska köpa henne för att hon ska vilja komma och det vill man ju inte. Men, som flertalet andra har sagt, så är det inte ett så attraktivt erbjudande att bli erbjuden att servera gratis och få vara med på festen senare. I så fall hade det kanske varit bättre att enbart bjuda in till festen.

Jag håller också med om att kompisen beter sig ganska illa... om det nu är så att de faktiskt vill ha betalt, och de kanske har trott att de ska få någon ersättning, vilket i sig inte är så konstigt, så är det väl bara att säga det, som någon ovan sa. Raka rör vinner alltid i längden... Men 1000 spänn per skalle tycker jag låter i mesta laget, vi kommer ge 500 per person + ev en flaska vin om det blir ngt över från middagen...
  • Anonym (Servitören)
    knyttan skrev 2012-05-21 17:32:39 följande:
    Jag håller också med om att kompisen beter sig ganska illa... om det nu är så att de faktiskt vill ha betalt, och de kanske har trott att de ska få någon ersättning, vilket i sig inte är så konstigt, så är det väl bara att säga det, som någon ovan sa. Raka rör vinner alltid i längden... Men 1000 spänn per skalle tycker jag låter i mesta laget, vi kommer ge 500 per person + ev en flaska vin om det blir ngt över från middagen...
    500 kr/per person är rätt snålt om man ber serveringen att göra allt. Jag har serverat på många bröllop då en kompis driver en cateringfirma och det är slitigt jobb. Vi brukar jobba från 16-17 tiden (beroende på när vigseln är) till efter midnatt, det är 7-9 timmar på fötterna, spring med tallrikar, glas, flaskor, duka av, flytta bord, stolar, ställa fram tårta, kaffe och allt annat. Det är mer jobb än ni tror att rådda ett bröllop från köket! Dessutom i en miljö som sällan är anpassad för den sortens jobb eftersom brudpar sällan väljer lokal efter hur kökets arbetsmiljö ser ut... Vi jobbade aldrig för mindre än 1000 kr kvällen och ofta mer om vi dessutom städade kök och tog hand om disken.
  • Drullen

Ja håller inte med alla här, ja tänker tvärtom, ja blev tillfrågad av en inte nära vän. (kompis till min syster) om ja kunde stå i baren på kvällen. Ja hade inte en tanke på att få ersättning, det skulle ja bara tycka är kul (men det beror självklart på hur man känner varandra)

Ja va med på middagen som en "vanlig" gäst o sen när dansen drog igång, stog ja i baren. Det va hur kul som helst, när hon sen gav mig 500 kr efteråt är det klart att ja inte säger nej, men det hade ja absolut inte förväntat mig.

En annan gång hjälpte ja en kompis som har cateringfirma och vi (som serverade) fick 500 kr för den kvällen. Vi gjorde allt från Välkomstdrink till att köket va städat (inte baren den gången)

Visst tycker man inte bröllop är annat än ett vanligt jobb så kanske man vill ha mer, men då kanske man får välja andra fester eller liknande att jobba på.

Svar på tråden Arg, ledsen, besviken o uppgiven