Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

är det konstigt att fråga?

repsara skrev 2012-05-23 20:15:12 följande:
    Jag tycker absolut du ska fråga henne!
    Kul att ha en vän som sjunger och hon skulle säkert uppskatta att få vara delaktig...
    MEN att se det som "betalning" att hon får vara med på middagen tycker jag inte alls låter som någon bra bra idé.
    Såklart ska hon få vara bjuden på middagen, men erbjud dig att betala hennes resekostnader - tycker jag alltså =)

Hoppas att allt blir underbartGlad
    Håller helt med här. Klart du ska bjuda henne, och klart du ska fråga om hon skulle vilja sjunga.

Men, ska hon gå på fest, ska hon göra det som gäst, inte som någon belöning. Jag är själv florist och har gjort åtskilliga brudbuketter. Ibland har jag varit bjuden gäst, ibland har bröllopet hållits för närmsta familjen, ibland har jag kikat på vigseln i kyrkan, men sedan åkt hem. I alla fall där jag hjälpt till gratis, så har det varit min present till brudparet, och då har det varit mitt eget val att ge det arbetet som en gåva.

Jag tycker allmänt att man ska akta sig lite för att se vänner som kontakter som ska göra att något blir gratis eller åtminstone väldigt billigt. Ser ofta det "spartipset" på BT- "använd dina kontakter". Jag blir glad om någon vill att jag gör hennes brudbukett, men jag hoppas då att det är för att den personen tycker att just jag är duktig OCH att det finns ett sentimentalt värde i att jag som vän gjort en sådan detalj dagen till ära. Om jag istället känner att jag blir vald för att det inte ska kosta något, känner jag mig istället utnyttjad.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden är det konstigt att fråga?