Inlägg från: aviman |Visa alla inlägg
  • aviman

Fika! Recept & Bilder

Finns det någon sån här tråd? Har inte sett någon aktiv fika-tråd för oss brudar som bakar, inte bara för bröllopet, mycket i vardagen. Och även för dem som slänger ihop en kladdkaka eller en egengjord prinsesstårta lite då och då.

Jag tycker inte jag bakar så mycket, fast människor i min omgivning verkar tycka tvärtom. Jag älskar att baka, och helst gräddiga, krämiga cupcakes/tårtor/pajer med mycket smak!

I skrivande stund sitter jag bredvid ugnen med min laptop och väntar på en Mississippi Mud Pie och tillhörande kolasås.

En bild från när jag bakade Mud Pie första gången i vintras.

Såååååååå, dela med er av era favoritrecept, recept ni inte rekommenderar, roliga bakhistorier, tips och trix för att lyckas med bakningen, favoritverktyg i köket och glöm för allt i världen inte att dokumentera era äventyr vid spisen!! Skrattande

Här är receptet för Mississippi Mud Pie:
    200 g rumsvarmt smör eller margarin
    5 dl socker
    4 ägg
    3½ dl vetemjöl
    1 dl kakao
    1 krm salt
    1 tsk bakpulver
    ½ tsk vaniljsocker
    3 dl hackade valfria nötter (jag tog valnötter)
    minimarshmallows (eller stora skurna i bitar) till garnering
    Kolasås:
    50 g smör
    1½ dl farinsocker
    2 msk vatten
    1 dl vispgrädde
    Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform.
    Rör smör och socker poröst. Vispa i äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med nötterna. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten. Ta ut kakan och tryck ner marshmallows i kakan medan den är varm. Låt svalna.
    Gör i ordning kolasåsen. Värm smör, socker och vatten på låg värme. Vispa i grädden och låt såsen sjuda tills den tjocknar. Ringla såsen över kakan.
  • Svar på tråden Fika! Recept & Bilder
  • aviman

Fortsätter att fylla på med recept åt er baksugna!

För några dagar sedan gjorde jag STOOOOOOORA chocolate chip cookies, och för alla människor i min närhet är receptet hemligt (för att det blev så sjukt goda kakor!) - men känner att jag vill dela med mig av det till någon i alla fall :D

För ca. 15 riktigt stora kakor 

300g smör
    2 1/4 dl socker
    2 1/2 dl brun farin
    2 ägg 
    3 tsk vanillinsocker
    7 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    1 tsk bikarbonat
    4 msk kakao
    200 g choklad (grovhackad - blanda vilka sorter du känner för, jag tog både vit, ljus och mörk!)

(vill du göra ljusa cookies så tar du bara bort kakaon)

Smält smöret. Vispa ihop farin, ägg och vaniljsocker. Blanda sedan i det smälta smöret och vispa in ordentligt. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Fortsätt att blanda tills smeten blir som en stor ”fudgeboll”, ganska seg och kolaaktig, då blandar du till sist i den grovhackade chokladen. Dela upp smeten i 15 bollar (gör dem mindre om du vill ha mindre kakor) och platta ut lite lätt med händerna på plåtar klädda med bakplåtspapper.

Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

Kakorna ska ha flytit ut till ganska stora platta kakor, de är fortfarande lite svällda när de är klara i ugnen men sjunker ihop när de väl kommer ut och får svalna. Låt kakorna dock svalna lite på plåten innan du flyttar dom till ett galler, för precis när de kommer ut från ugnen så är de fortfarande ganska mjuka och kan således gå sönder om du börjar flytta dom på en gång.  Låt dom svalna och sen kan de ev. förflyttas till kylen i en påse eller med plastfolie över. Jag förvarade mina i en stor plastlåda med lock :) 

• aviman

Idag är det jag som behöver inspiration!
    Någon som bakat i veckan och vill dela med sig av roligheter? Skrattande 

• aviman

Heja er som bakar!

Jag har gjort ett eget recept i helgen, och jag uppmanar er som gillar huvudingredienserna i pajen att testa den här för pajen blev så god att jag inte hann smaka av den själv på midsommarmiddagen :P Den tog slut direkt!!

Har ingen bild på mästerverket än, men bakar en till nu och hinner kanske fota den, haha Skrattande

Hallon/Marshmallowpaj

180C, 30 min, mittenfals

2,5 dl vetemjöl
    125 g kallt tärnat smör
    1 dl socker

1 dl grädde
    10 stora marshmallows
    ca 400 g hallon

4-5 sockerbitar (om du vill, smultäcket blir extra knaprigt!)

Kör ingredienserna till smuldegen i matberedare till en smulig massa.Värm grädden i en kastrull (gärna teflon), den ska inte koka.
    Lägg i marshmallowsarna och rör hela tiden tills allting smält tillsammans till en vit fluffig kräm.

Häll lite av smuldegen i en pajform så att det precis täcker botten. Lägg i några av hallonen och ringa över marshmallowskrämen. Fyll på med resten av hallonen och tillsist resten av smuldegen.

(Stöt 4-5 sockerbitar i en mortel och strö över pajen.)

Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 180 grader, i ca 30 minuter.

Svar på tråden Fika! Recept & Bilder