• aviman

Fika! Recept & Bilder

Finns det någon sån här tråd? Har inte sett någon aktiv fika-tråd för oss brudar som bakar, inte bara för bröllopet, mycket i vardagen. Och även för dem som slänger ihop en kladdkaka eller en egengjord prinsesstårta lite då och då.

Jag tycker inte jag bakar så mycket, fast människor i min omgivning verkar tycka tvärtom. Jag älskar att baka, och helst gräddiga, krämiga cupcakes/tårtor/pajer med mycket smak!

I skrivande stund sitter jag bredvid ugnen med min laptop och väntar på en Mississippi Mud Pie och tillhörande kolasås.

En bild från när jag bakade Mud Pie första gången i vintras.

Såååååååå, dela med er av era favoritrecept, recept ni inte rekommenderar, roliga bakhistorier, tips och trix för att lyckas med bakningen, favoritverktyg i köket och glöm för allt i världen inte att dokumentera era äventyr vid spisen!! Skrattande

Här är receptet för Mississippi Mud Pie:
    200 g rumsvarmt smör eller margarin
    5 dl socker
    4 ägg
    3½ dl vetemjöl
    1 dl kakao
    1 krm salt
    1 tsk bakpulver
    ½ tsk vaniljsocker
    3 dl hackade valfria nötter (jag tog valnötter)
    minimarshmallows (eller stora skurna i bitar) till garnering
    Kolasås:
    50 g smör
    1½ dl farinsocker
    2 msk vatten
    1 dl vispgrädde
    Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform.
    Rör smör och socker poröst. Vispa i äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med nötterna. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten. Ta ut kakan och tryck ner marshmallows i kakan medan den är varm. Låt svalna.
    Gör i ordning kolasåsen. Värm smör, socker och vatten på låg värme. Vispa i grädden och låt såsen sjuda tills den tjocknar. Ringla såsen över kakan.
  • Svar på tråden Fika! Recept & Bilder
  • Fannyterez

Ser jättegott ut! Får bli det någon dag när jag har tid att baka (och att äta). 

Kommer kanske posta något inlägg här också!  Roligt initiativ :) 

• Hanna05

Bra!! jag som tänkte baka idag :D Får lägga upp det sen då :))

• sagoprinsessa

Åh vilken rolig tråd, hoppas verkligen att den får fäste Skrattande Slutar skolan imorgon så nästa vecka ska här börjas bakas ordentligt, ska bara ha efterrätter på mitt bröllop och måste ju prova alla recept innan Solig

• aviman

Fortsätter att fylla på med recept åt er baksugna!

För några dagar sedan gjorde jag STOOOOOOORA chocolate chip cookies, och för alla människor i min närhet är receptet hemligt (för att det blev så sjukt goda kakor!) - men känner att jag vill dela med mig av det till någon i alla fall :D

För ca. 15 riktigt stora kakor 

300g smör
    2 1/4 dl socker
    2 1/2 dl brun farin
    2 ägg 
    3 tsk vanillinsocker
    7 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    1 tsk bikarbonat
    4 msk kakao
    200 g choklad (grovhackad - blanda vilka sorter du känner för, jag tog både vit, ljus och mörk!)

(vill du göra ljusa cookies så tar du bara bort kakaon)

Smält smöret. Vispa ihop farin, ägg och vaniljsocker. Blanda sedan i det smälta smöret och vispa in ordentligt. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Fortsätt att blanda tills smeten blir som en stor ”fudgeboll”, ganska seg och kolaaktig, då blandar du till sist i den grovhackade chokladen. Dela upp smeten i 15 bollar (gör dem mindre om du vill ha mindre kakor) och platta ut lite lätt med händerna på plåtar klädda med bakplåtspapper.

Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

Kakorna ska ha flytit ut till ganska stora platta kakor, de är fortfarande lite svällda när de är klara i ugnen men sjunker ihop när de väl kommer ut och får svalna. Låt kakorna dock svalna lite på plåten innan du flyttar dom till ett galler, för precis när de kommer ut från ugnen så är de fortfarande ganska mjuka och kan således gå sönder om du börjar flytta dom på en gång.  Låt dom svalna och sen kan de ev. förflyttas till kylen i en påse eller med plastfolie över. Jag förvarade mina i en stor plastlåda med lock :) 

• aviman

Idag är det jag som behöver inspiration!
    Någon som bakat i veckan och vill dela med sig av roligheter? Skrattande 

• wiii

Har tyvärr ingen bild, men kan varmt rekommendera passionsfruktmoussetårta (Puh! Vilket långt namn)

Botten
    110 g smör
    2,25 dl socker
    1 msk sirap
    2 st ägg
    1,5 dl vetemjöl
    0,5 tsk salt
    1,5 tsk vaniljsocker
    1 dl kakao

Mousse
    6 gelatinblad
    1 1/4 dl strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    2 äggulor
    250 g mascarponeost
    4 dl vispgrädde
    1/2 dl tropisk juice, koncentrerad

Gelé
    3 passionsfrukter
    2 dl passionsfruktjuice (el tropisk juice)
    3 gelatinblad

Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen ett i sänder. Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Tillsätt mjölblandningen i smeten. Bred ut i en smörad, bröad springform, 26 cm i diameter. Grädda i 175 grader, 20 min. Låt svalna.

Blötlägg 6 gelatinblad i kallt vatten i fem minuter. Vispa grädden löst i en bunke. Vispa gulor, socker och vaniljsocker i en annan bunke. Vispa ner mascarponen i äggsmeten. Värm juicen på svag värme i en kastrull. Ta upp och krama ut gelatinbladen, smält ett i taget i juicen. Vispa ner juicen i äggsmeten. Vänd till sist ner den vispade grädden. Häll moussen över den kalla botten. (Skaka till formen och försök jämna till ytan så mycket det går) Låt den stelna i kylen.

Blötlägg 3 gelatinblad i kallt vatten i fem minuter. Värm 1/2 dl av juicen på svag värme i en kastrull. Ta upp och krama ur gelatinbladen, smält ett i taget i juicen. Häll i resten av juicen och rör om. Gröp ur passionsfrukterna i en skål och häll juicen över fruktköttet, rör om (ta ev. bort långa gula trådar). Låt gelén svalna något innan den skedas över moussen (gelén kan hällas på redan efter 20-30 min). Låt tårtan stelna i kyl minst 4 timmar före servering.

• Nikkita

Har inte någon bild men här kommer receptet på en "Knäckig rabarberpaj" som är himla god, speciellt nu till sommaren Solig
    För 6 pers. 

500 g. rabarber
    2 dl havregryn
    2 dl socker
    1 3/4 dl vetemjöl
    1/2 tsk bakpulver
    1 krm vaniljsocker
    125 g. smör
    1/2 dl vispgrädde
    1/2 dl ljus sirap

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
    Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde & sirap. Blanda ner de torr ingredienserna.
    Ansa & skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Klicka smeten över så den täcker.
    Grädda pajen mitt i ugnen i 40-50 min eller tills den fått fin färg.

Super lätt att göra & väldigt god.  

• Pekkiisch4

Morotskaka utan hasselnötter, med citronglasyr. :)

175g smör
    2½ dl socker
    3 ägg
    2½ dl mjöl
    ½ msk bakpulver
    ½ tsk kanel
    2-3 morötter

Ugnen på 175 grader
    Smöra och bröda en form.
    Smält margarinet och låt det svalna.
    Skala och finriv morötterna.
    Vispa ägg och socker pösigt.
    Blanda det torra ingredisenerna i en bunke.
    Vänd i de i smeten varvat med smöret.
    Blanda i morötterna.

Häll smeten i formen och grädda i nederdelen av ugnen i ca 30-40 min.
    Låt svalna.

Glasyr:
    Florsocker
    Citronsaft
    1 msk Vaniljsocker.

Blanda efter smak och tycke i konsistensen, skulle den bli för tjock, spä med lite lite vatten, annars kan det bli väldigt surt

:)
  • lordoz

Jag funderade först på att ha godisbuffé på mitt bröllop.. Men nu lutar jag åt att ha kakbuffé, eller i alla fall 7 sorters kakor.. :)

Det jag på rak arm vet att jag ska göra är vanliga chokladbollar och beskvier. De där stora chocklad chip kakorna ovan funderar jag också på att göra, fast i miniformat.

Så jag tar gärna emot recept på kakor som går att göra i miniformat.. :)

• majemma
    lordoz skrev 2012-06-03 15:29:01 följande:
    Jag funderade först på att ha godisbuffé på mitt bröllop.. Men nu lutar jag åt att ha kakbuffé, eller i alla fall 7 sorters kakor.. :)

Det jag på rak arm vet att jag ska göra är vanliga chokladbollar och beskvier. De där stora chocklad chip kakorna ovan funderar jag också på att göra, fast i miniformat.

Så jag tar gärna emot recept på kakor som går att göra i miniformat.. :)
    Till dotterns anmngivning hade jag kakbuffé med minidammsugare, morotskaka, apelsinchokladbrownies, citron- & kokosbiskvier, minimuffins med vit choklad, hallon och valnötter toppade med hallonfrosting, limechokladpinnar (typ sirapspinnar) och nöttoppar. Det mesta går att göra i miniformat och de stora kakorna bakade jag i stor panna och skar i små portionsbitar.
  • Chicita
    lordoz skrev 2012-06-03 15:29:27 följande:
    och som går att frysa.. :)
    Smördegskakor går jättebra att frysa, och man kan göra flera olika varianter på samma grunddeg.

Vi beställde 5 sorters kakor av kocken på "mitt" hotell. Det som inte gick åt kunde vi frysa in utan problem Glad 
  • Nikkita

Denna kaka bakade jag på nationaldagen då vi hade en årlig träff ute hos pappa Solig

Citronkaka med lakrits & hallon

Här kommer receptet: 
    3 st ägg
    3,5 dl socker
    125g. smält smör
    3,75 dl vetemjöl
    1 st citron
    1 msk socker
    0,5 msk maizena
    2 dl hallon
    4 st mjuk lakritskola (kick lakrits/citron) 
    1 msk florsocker

Sätt ugnen på 175 grader, smörj & bröa en form med löstagbar kant (ca: 24 cm i diameter).
    Vispa ägg & socker pösigt. Tillsätt smör, mjöl & citronskal & blanda till en jämn smet. 
    Blanda socker & maizena i en skål & vänd ner hallonen.
    Häll smeten i formen. Strö över hallon & klipp/skär lakritsen i bitar & strö även dessa över smeten. tryck ner i kakan om så önskas. 

Grädda längst ner i ugnen i 35-40 min. Låt kakan svalna & pudra över florsocker! 

• aviman

Heja er som bakar!

Jag har gjort ett eget recept i helgen, och jag uppmanar er som gillar huvudingredienserna i pajen att testa den här för pajen blev så god att jag inte hann smaka av den själv på midsommarmiddagen :P Den tog slut direkt!!

Har ingen bild på mästerverket än, men bakar en till nu och hinner kanske fota den, haha Skrattande

Hallon/Marshmallowpaj

180C, 30 min, mittenfals

2,5 dl vetemjöl
    125 g kallt tärnat smör
    1 dl socker

1 dl grädde
    10 stora marshmallows
    ca 400 g hallon

4-5 sockerbitar (om du vill, smultäcket blir extra knaprigt!)

Kör ingredienserna till smuldegen i matberedare till en smulig massa.Värm grädden i en kastrull (gärna teflon), den ska inte koka.
    Lägg i marshmallowsarna och rör hela tiden tills allting smält tillsammans till en vit fluffig kräm.

Häll lite av smuldegen i en pajform så att det precis täcker botten. Lägg i några av hallonen och ringa över marshmallowskrämen. Fyll på med resten av hallonen och tillsist resten av smuldegen.

(Stöt 4-5 sockerbitar i en mortel och strö över pajen.)

Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 180 grader, i ca 30 minuter.

Svar på tråden Fika! Recept & Bilder