• Chicita

Känner mig hemsk :(

Du ska inte känna dig hemsk. 
    Om jag var som du så skulle jag låtsas att jag inte visste något, och sen ringa till din tärna och bara prata lite allmänt så där och säga något om att nån ville att du skulle hänga med på något när din make ska på sin svensexa men att du absolut inte vill lämna lillan mer än de gånger som redan är planerade osv...
    Alltså låtsas som att nån vill att du ska med på IKEA eller bara komma och grilla med dom eller vad som helst som gör att du skulle lämna lilltjejen.

Visst att ringa upp henne och säga att "jag har hört att... och det gillar jag inte." är ett annat alternativ. Men eftersom du inte ska veta om din hippa så skulle jag nog vara lite sneaky där om jag var i din sits... 

• Chicita

Nej det är inte lätt inte...
    Om dom ändå försöker köra på det så får du väl vägra att följa helt enkelt. Säg att du redan sagt ifrån om att det här inte funkade för dig, och att ni kan fika eller nåt om dom vill det men det blir inget åka iväg hela dagen och kvällen... 

• Chicita

Jag tror inte att åldern på henne spelar så stor roll. Det är väl värre i så fall att hon inte är så ofta hos sin mormor.
    Om mormor var barnvakt lite då och då och såg sin dotterdotter var och varannan dag så hade du säkert inte tvekat.
    Eller?

Jag tror säkert att du kan lita på din mamma, att hon tar bra hand om sitt barnbarn. Det är nog inte där skon klämmer, utan det är att din dotter inte är så bekväm hos mormor då hon inte känner henne så där jättebra.
    Något besök i månaden bygger ju inga kraftiga band vid den åldern liksom... 

• Chicita

Var inte rädd för att stå på dig.
    Det är inte ditt fel om hon har taskig planering.
    Jag sa ifrån att jag inte gick med på vissa grejor, och dom kunde roa sig själva i så fall men jag skulle gå hem.
    (det fick alla vänner som jag misstänkte kunde planera en förnedringshippa veta direkt från början).

Så om dina vänner blir sura på din kompis för att hon planerat något som inte funkar för dig så får hon ta på sig det själv.
    Antingen löser hon det och ordnar en annan dag eller så kanske dom kan tänka om och göra något som funkar bättre under dagen.
    Typ att din mamma är med hemma hos er och passar dottern.
    Ni har lite hemmaspa och fixar till er.
    Kanske leker något eller har lite frågesport eller annat. Och sen går ni ut och äter middag... Innan ni går tillbaka hem till dig (eller bara du går hem)

• Chicita
    FruSSE skrev 2012-06-03 21:34:50 följande:
    Hon ringde nu, berättade att de hade bestämt att de skulle komma samma dag som bestämt (då mannen är på svensexa) och sen skulle de ha med sig catering och så skulle vi äta middag och dottern skulle vara med.

Jag sa att tyvärr, hon är galen, hon sitter inte still och jag kommer inte att kunna vara med i något samtal och inte njuta av sällskapet. Istället får jag ytterligare jobb med att iordningställa hemmet och vara värdinna.

Hon blev ledsen och sa att det inte finns någon annan tid, att folk har fullt upp på helgerna och att det säkert var bäst med en vardagskväll för min del men att folk inte kunde ta ledigt från jobben (inte bättre för mig, jag är slut efter en dag med dottern och jag tycker verkligen inte att man tar ledigt för en möhippa).
    Jag visste inte vad jag skulle säga. Hon har haft ett år på sig.

Nu är hon ledsen och jag är ledsen. Möhippa blev det ingen för mig och jag kan därmed också skippa upplägget med bilder och berättelser från svensexa respektive möhippa på bröllopet. Det kommer bara att bli patetiskt. 
    Kan inte din mamma komma ändå och vara barnvakt fast du är hemma?
    Alltså att någon annan kan leka med henne, gå ut på en promenad med barnvagnen, byta blöja (om hon fortfarande använder det) osv?
    Då får ju lilltösen en chans att umgås med mormor också Glad 
  • Chicita
    FruSSE skrev 2012-06-04 10:08:38 följande:
    Självklart skulle vi kunna göra det - men i så fall för att rädda tärnans skinn. Det är ju inte för att jag fick min möhippa. Sitta hemma mitt på dagen och äta en middag (när jag dessutom är mammaledig och inte ser annat än de här väggarna), för att sen ändå sitta ensam på kvällen medan sambon är ute på en heldag och -kväll och har superkul.

Jag hade bara känt mig mer ledsen. 
    Det låter som att du hade förväntningar på en storstilad möhippa med kidnappning, gurksäljande på stan iklädd mormors gardin, massa äventyr och sen avsluta med en riktig röjarskiva...
    Till tärnans försvar måste jag ju säga att det faktiskt inte är så lätt att få ihop datum när många ska vara med och säga sitt. Frågar du 10 personer vilken helg / dag dom kan så är det rätt otroligt om två väljer samma datum.
    De flesta (som någon redan sagt) tycker att det inte är någon idé att ens fundera över datum flera månader i förväg och då är det inte så lätt att planera något. Det har hänt mer än en gång att jag och två kompisar inte har kunnat enats om ett datum att träffas alla tre. Och om jag träffar någon av dom andra på egen hand då så blir den som inte kunde komma skitsur...

Allt blir vad man gör det till.
    Och det är ju faktiskt inte bara tärnan som gjort sig besvär nu, utan dina andra vänner också som kanske har fixat barnvakter och krånglat för att kunna vara med.
    Jag skulle ha tagit emot den där middagen, som ju faktiskt visar att hon försöker anpassa sig efter dig. Och sen kanske hört om några ville med på en utekväll någon annan helg.
    I mina ögon ser det ut som att du inte fick som du ville (om du hade önskemål) och då passar inget alls.
    Jag förstår att inte första versionen hade passat, även om du säger att det hade varit helt ok bara dom hade hört med din make först. Men att få sitta i lugn och ro och äta gott med vännerna och se hur kvällen utvecklar sig är väl inget att fnysa åt. 
  • Chicita
    FruSSE skrev 2012-06-04 10:38:59 följande:
    Jag hade kunnat nöjt mig med en promenad (jag har måånga gånger sagt att jag bara vill vara med mina vänner. En "röjarhippa" är min mardröm!). Det som är viktigt för mig är att mina nära och kära är med. Till vårt bröllop har vi enbart bjudit de allra närmaste vännerna och familjen (bara föräldrar & syskon). Det är 50 gäster, hälften är tjejer. 
    Tärnan har bjudit sig själv och 3 kompisar som hon känner.
    Resten då? 

De andra två kompisarna jag pratat med (som har barn) känner som mig, att de vill väl inte lämna sina barn, åka de 10 milen enkel väg och sen umgås med mig och mitt barn?! Vad är det för en hippa? Vi vill åtminstone kunna ta ett glas vin till maten! 
    Jamen då ordnar du något själv istället då med dom tjejerna...
    Gräv inte ner dig för att det inte blev som du hade trott. Ta saken i egna händer och visa att du är en modern kvinna.

För den delen så tycker väl jag att om din mamma är hemma hos er och tar hand om din dotter så finns det väl ingen anledning att ni inte ska kunna ta ett glas vin till maten och gå ut och göra något sedan.
    Man behöver ju inte supa skallen av sig, och det finns en nykter, vuxen ansvarig som du litar på som ser efter din dotter hemma hos er i så fall.

• Chicita
    Pluppe skrev 2012-06-04 19:59:32 följande:
    Kul att kunna muntra upp dig lite :)

Urinvägsinfektion, det var en smart idé, den ska jag komma ihåg :D
    UVI är annars världens vanligaste ursäkt när man är gravid och inte vill dricka. Så de kan vara samma som att erkänna.

Skyll på något annat än att du äter penicillin. det är ju till och med så att vissa läkare säger att det inte är nån fara att dricka en gång under en kur, men att man inte ska göra det hela tiden...

Så kanske att du har huvudvärk (eller kanske hellre någon annan stans som också hindrar dig från att göra vissa saker som du inte vågar pga graviditeten) och tagit en stark tablett och därför inte vågar dricka. Ok effekten av en sån tablett går ut efter ett tag, men du kan ju behöva ta en tablett till, dom behöver ju inte se när du tar tabletten. Eller så ser du till att ha typ baffucin halstabletter i väskan men utan burken, gräv fram en (visa inte tabletten) och skölj ner den med lite vatten.  
  • Chicita
    Pluppe skrev 2012-06-04 20:07:47 följande:
    Tack för tipsen suger upp allt och ser vad som passar in i situationen :D Blir bröllopet inte fören i slutet av juli kommer nog dem flesta veta ändå, det är då det börjar synas..
    Om några redan vet så är det lika bra att vara ärlig med det Glad
  • Chicita
    FruSSE skrev 2012-06-05 14:47:07 följande:
    Eller hur. Hade jag kunnat radera tråden så hade jag gjort det.

Tack! Jag är säker på att vi får jättetrevligt, oavsett vad vi kommer att hitta på :)
    Om du verkligen ångrar tråden så kan du ju anmäla den själv och be att en moderator raderar den.
    Tryck på röda handen under trådstarten bara och ange en bra kategori samt skriv varför du vill få tråden borttagen.

Jag kan ju säga att jag kanske hade svarat annorlunda om jag sett vissa saker som du skrivit längre ner i tråden.
    Som jag skrev hela tiden så antog jag ju att din mamma kunde vara med och ta hand om din dotter även om ni andra åt och drack gott. Men bara att du liksom var i samma "område" som henne. Och att din mamma kanske kunde sova över och alltså ta hand om dottern lite på morgonen efter.
    Oavsett om du då hade gått ut med tjejkompisarna efter middagen eller stannat hemma så hade du ju haft stöd och hjälp men på ett sätt som du lättare kunde styra Glad 
    Nu skulle ju inte din mamma komma över huvud taget om ni skulle vara hemma hos er och då blir det ju en helt annan sak...

Det är väldigt lätt att missförstå varandra i skriven text.
    Jag läser sandraochdaniels inlägg på ett helt annat sätt än du verkar göra.
    Men du är i en försvarsposition och känner dig påhoppad och då tolkar man saker på ett annat sätt än vad dom kanske är menade.

Be att dom tar bort tråden du.
    Och fokusera på att ni kommer att få en jättetrevlig dag nu när det blir av istället Solig 
  • Chicita
    FruSSE skrev 2012-06-05 15:02:21 följande:
    Tack!
    Jag ångrar inte tråden, men det känns som att den blev ett ställe där det plötsligt var okej att bete sig som barnrumpor.

Däremot förstår jag ju att jag kommunicerat dåligt eftersom jag blivit anklagad för att vara än det ena och det andra. Att folk inte förstår att jag har kompisar överhuvudtaget, att jag är egocentrisk och att jag är full av mig själv och en vidrig människa. Klart man hamnar i försvarsposition.
    Jag tror att du läst lite mellan raderna också, för att du varit i försvarsposition.
    Man läser och "filtrerar" även om man gör det omedvetet.
    Försök släpp det nu bara, jag tror inte att någon tror (innerst inne) att du är en dålig människa eller något av det du känner att du blivit anklagad för.
    Ta det som en lärosak bara Glad 
    Nästa gång så vet du ju att du kanske behöver skriva en halv roman om bakgrunden Flört 
  • Chicita

Utan att lägga mig i vad som är rätt och fel och vem som började eller vem som var elakast.
    Så kan jag säga att jag tror att mycket av det som hänt i tråden hade kunnat undvikas om TS förklarat situationen lite tydligare.
    Om jag hade vetat att mamman inte skulle komma hem till henne och passa hennes dotter under middagen om dom skulle vara hemma - ja då hade jag ju inte insisterat på att det skulle vara ett jättebra alternativ och då hade kanske inte TS tyckt att det var tjatigt och att jag och några andra inte fattade att den där hemmamiddagen inte var så bra som vi sa att det skulle vara.

Det är lätt att det blir missförstånd när man inte har all information.
    Sen är det omöjligt att ge ut all information på ett forum så här. Men om inlägget med "men jag har ju ingen barnvakt om vi kör middagen hos mig" kommit snabbare så hade nog 50% eller mer av inläggen i tråden sett annorlunda ut.

Man har ett ansvar för vad man skriver JA. Helt klart har man det.
    Men man har också ett ansvar i att uppdatera och förklara om personen i andra änden inte förstår en.
    Sen är det skrivna språket svårare att tolka än konversation där man hör tonfall och ser minspel och det blir lättare missförstånd. Och jag tror att vi är många som har uppfattat TS som mer agressiv än hon egentligen är. Det var nog snarare frustration än agressivitet.  Men den feltolkningen gjordes nog åt båda håll.

Hur som helst så är inte TS här längre och jag tycker att det är lite fult att fortsätta diskutera en person som inte kan få förklara sig och försvara sig. Så därför lämnar jag denna disk nu... 

Svar på tråden Känner mig hemsk :(