• J2012

Känner mig hemsk :(

FruSSE skrev 2012-06-03 21:34:50 följande:
    Hon ringde nu, berättade att de hade bestämt att de skulle komma samma dag som bestämt (då mannen är på svensexa) och sen skulle de ha med sig catering och så skulle vi äta middag och dottern skulle vara med.

Jag sa att tyvärr, hon är galen, hon sitter inte still och jag kommer inte att kunna vara med i något samtal och inte njuta av sällskapet. Istället får jag ytterligare jobb med att iordningställa hemmet och vara värdinna.

Hon blev ledsen och sa att det inte finns någon annan tid, att folk har fullt upp på helgerna och att det säkert var bäst med en vardagskväll för min del men att folk inte kunde ta ledigt från jobben (inte bättre för mig, jag är slut efter en dag med dottern och jag tycker verkligen inte att man tar ledigt för en möhippa).
    Jag visste inte vad jag skulle säga. Hon har haft ett år på sig.

Nu är hon ledsen och jag är ledsen. Möhippa blev det ingen för mig och jag kan därmed också skippa upplägget med bilder och berättelser från svensexa respektive möhippa på bröllopet. Det kommer bara att bli patetiskt. 
    Men en fråga: Om det största problemet var att de hade fixat barnvakt utan att du visste om det, och att du så klart vill vara nykter när du är den som är ansvarig för dottern den dagen -skulle inte upplägget hemma hos dig fungera ändå? Om du på förhand vet att mormor ska sitta barnvakt, det behöver inte bli hela dagen utan kanske bara på kvällen? De andra vet att du inte vill dricka så det behöver inte heller vara något "problem".

Även om jag inte själv har barn än (men jobbar på det :D) så förstår jag verkligen att det är väldigt känsligt med att lämna bort. Men jag har själv just blivit hippad (en snabbt ihopsvängd hippa!) och kämpar för att få ihop en möhippa till min vän som fyller år i augusti så jag vet både vilket otroligt fint minne det är att ha fått vara samlad med tjejerna och haft en riktigt mysig dag, samtidigt som jag vet hur mycket jobb det kan ligga bakom bara att hitta ett datum som passar.

Jag hoppas du inte är för besviken på din tärna, jag känner lite medlidande med henne (även om jag förstår dig helt och hållet). Även om man försöker så har vissa svårt att förstå vad det är att vara förälder, och alla har inte gåvan att vara väldigt bra organisatörer och förstå vikten av att vara ute i god tid. (Kan säga att jag slitit mitt hår i den nuvarande hipp-planeringen eftersom så många inte förstår varför vi redan nu måste börja bestämma datum när det är två månader kvar till bröllopet!) Det har blev fel även om hon säkert gjort sitt yttersta, och heder till henne som till en början inte bara blev sur och besviken för att du var tvungen att säga att det inte passade, utan hon försökte lösa det istället. Tråkigt om ni nu är ledsna på varandra. Jag förstår dig, men hade nog varit ledsen om jag var i hennes skor också. Hoppas att det löser sig! Mitt tips är att (om det bara går) försöka lösa det med att vara hemma hos er. Även om det känns väldigt krångligt just nu så tror jag att det kan vara värt det, om det så bara blir ett par timmars lunch/tidig middag med tjejerna :)
  • J2012

...och så vill jag tillägga att du självklart inte ska "ställa upp" på något bara för deras skull, utan för din egen! Må inte dåligt över att du "förstört" deras planer, de har ju planerat detta för dig och det är bara att beklaga att det inte fungerade.

• J2012
    FruSSE skrev 2012-06-04 10:06:23 följande:
    Om man själv haft ett barn på 1,5 år så vet man vad problemet är. Vi bor dessutom i en liten lägenhet på 70 kvm. Om jag är i samma rum som min dotter så väljer hon mig, inte mormor. Och det är fortfarande som så att jag har ansvaret om jag är där.
    Jag kunde visst haft barnvakt några timmar mitt på dagen - men problemet är:

1. Man bokar inte barnvakt åt andras barn bakom ryggen på föräldrarna (varken jag eller min blivande man visste och vi tycker det är obehagligt).
    2. Jag vill inte ha mitt barn med på min möhippa. Konstigt, det skulle ALDRIG ens komma på tal om det var en svensexa det handlade om.

Om min tärna hade börjat i tid så hade det funnits många andra dagar som INTE var samma dag som sambons kompisar planerat åt honom.

Min tärna är projektledare. Det här är vad hon gör till yrket, så tyvärr kan man ju inte direkt hävda att hon inte är rutinerad och inte förstår konceptet 'framförhållning' heller. 

Jag är besviken, men inte arg. När jag pratade med henne igår säger dock hon med ledsen ton "ja, det här var ju verkligen tråkigt. Nu finns det ju ingen annan tid, folk har inte tid. Jag förstår att du kan när som men vi andra kan inte bara ta ledigt från jobbet". Istället för att äga att hon gjort bort sig så skyller hon alltså det på mig.

Senare fick jag veta att hon skickat ut mejl där hon skrivit "ni kommer inte tro det men NN vägrar möhippa. Hon vill inte ha någon!".  
    Förlåt, men jag kan bli lite ledsen när man bara får "har du inga barn så fattar du inte" tryckt i ansiktet när man faktiskt gör sitt bästa för att förstå. 
    Det är självklart ett stort övertramp att ordna med barnvakt utan att någon av föräldrarna vet om det. Gjort är gjort, kan du inte förlåta henne för det så är det så. Det jag menade var att när du nu vet om det hela så kanske det känns bättre att låta din dotter vara med sin mormor i några timmar. Men pga allt som hänt nu före så förstår jag om det hela inte känns ok överhuvudtaget.
Svar på tråden Känner mig hemsk :(