• Daludd

Känner mig hemsk :(

Mjaaa.. tycker du är lite väl omöjlig när det låter som att din tärna verkligen försöker. Du har skyyyhöga förväntningar också.

Har precis ordnat en möhippa och vet hur överjävligt det kan vara att försöka organisera, lägga ut pengar och hålla god stämning bland en brokig skara människor man inte känner...
    Svårt också att veta vad bruden förväntar sig etc. Men kul är det! Om bruden inte är så extremt kinkig med exakt precis hur det måste vara.

Förstår att första upplägget inte var bra, men alltså, lite får du ju anpassa dig. Möhippan ska ju vara nära bröllopet, så även om hon haft ett år på sig så finns det ju bara några helger innan bröllopet i vilket fall? 

• Daludd

Hon har uppenbarligen inte alls samma arbetsbeskrivning hos sig som du har hos dig helt enkelt. Låt någon annan göra det. Jag förstår att du är besviken över folk som inte är bjudna osv, och jag tycker inte det låter som att hon gjort ett bra jobb. MEN du verkar heller inte speciellt fokuserad på att göra det bästa av situationen utan vill mest gnälla och vara jobbig och skita i allt - ja men gör det då, eller så försöker du göra nåt bra av det ändå? Det låter som att du kanske komma sura bort hippan helt nu, och jag tror det är onödigt.

Kan ingen annan hålla den då?

Dubehöver inte vara ansvarig barnvakt, barnets mormor ställer ju upp säger du själv. Vad är problemet med den saken?

Du är fast i hur det skulle ha varit och inte hur det kan bli. Kan du inte sörja hur det skulle ha varit efter istället?

Och vet du hur det gått till i inbjudningarna? För alltså om det är okej att inte komma för att man jobbar blir det omöjligt att få ihop 15 pers. Man får vara flexibel som gäst där. Jobb måste man faktiskt ta ledigt från för att få ihop en möhippa!

• Daludd

Jag försöker bara luska i om det verkligen är så hemskt som du säger.

Jag gjorde en facebook-grupp i januari för hippan som var i helgen. Det var helt jäkla omöjligt att få folk att komma ändå. Avhoppen frodades, folk vägrade betala. De som gnällde mest över vad vi skulle göra och vad vi inte hann göra kom inte ens...

Jag glömde några som jag fick reda på ett par veckor innan var bjuna till bröllopet (mår dåligt över det). Jag kontaktade en syster till bruden i januari, som inte ville hålla den och inte verkade speciellt engagerad. När det närmade sig hade hon inte engagerat sig ett skit i att ta reda på om och när den skulle vara (jag hade glömt henne, vilket är dåligt, men ändå) och den andra systern som VAR med i gruppen hade tydligen inte pratat med henne förrän två dagar innan (på ett halvår!) så hon kunde inte fixa barnvakt o komma nu.

Alltså bara som exempel på hur jävla jobbigt det kan vara att få ihop hippor och folk.
    En annan kunde bara kanske komma.
    En visste om datumen men bokade sen in jobb ändå...

Förhoppningsvis är dina 15 gäster inte lika svår-vallade :D ;)
    Men prata ordentligt med tärnan! Hör vad som har hänt. Har hon bara struntat i det? HAr hon trott att förväntningarna varit lägre? Har hon ens velat hålla i den? 

• Daludd

Lycka till hörrudu! Det ordnar sig säkert.

• Daludd

Alltså det kan ju ändå vara värt att fundera lite kring varför så många uppfattar texterna på ett visst sätt.

• Daludd

Jag tror man kanske hade haft större förståelse och i allmänhet hållt med dig Anneli, om det inte vore för att TS själv liksom började med att vara nedlåtande och dryg mot de som svarade något hon inte tyckte om. Hade TS varit jättesnäll rakt igenom så hade jag också tyckt att fler kunde tänka över sin ton i texterna lite mer (inklusive jag själv när jag läser mitt första inlägg - där jag skrev som jag hade sagt till en kompis i princip, men förstår att man kanske blir stött av första meningen i mitt inlägg. Försökte dock förtydliga senare men..) 

Men liksom jag antar att man helt enkelt inte bryr sig om att den andra personen blir sårad när det är en överreaktion och personen i fråga tidigare varit nedlåtande mot en. Det är en beundransvärd egenskap du har att bry dig så mycket om andras sårade känslor, försöker själv vara sådan gentemot de jag har nära, men att göra det mot grova överreaktioner hela tiden samt mot människor som inte behandlar mig med respekt skulle innebära extremt mycket arbete och att ge av sina egna känslor hela tiden, som helt enkelt inte är värt att lägga ner för vem som helst.

Det låter hårt och hemskt, men lite så är det ju.
    Sen tittar i alla fall jag på sammantagna kommentarer när jag skriver. Chicita t.ex. var ju extreeemt förstående som hon alltid är (mkt fint!) och då kan man kanske själv försöka vara lite mer rakt på sak för att öppna ögonen på TS.

Det var aldrig meningen att såra tror jag, från något håll. Men visst åkte silkesvantarna av rätt fort. Men du har många fina bra poänger. Det är viktigt att vara tydlig och kanske mjukare än vanligt i text, eftersom det är så svårt att se nyanser i det här sättet att kommunicera. 

• Daludd

Jag har ju t.o.m. fått ett inlägg bortplockat för att ha varit "provocerande" där jag tycker TS går för långt som säger att vi förstört hennes bröllop, säger att jag förstår att hon var besviken över tärnans arbete och att anledningen till att flera reagerat är att hon varit nedlåtande i sina inlägg när man inte hållt med henne.

Så jag antar att man inte kan diskutera saken vidare då ändå. När jag läser kopian skrattar jag ju nästan åt att det plockats bort, men vissa andra inlägg här inne är liksom klapp-på-huvudet-lila-vännen-du-fattar-så-lite.

Det bidrar ju liksom inte heller till god stämning att starta trådar och sen bete sig illa i dem själv när människor inte håller med en.
    Får hoppas på bättre stämning framöver i trådarna helt enkelt.

Men jag vägrar ta på mig att ha förstört TS bröllop för det jag skrivit i den här tråden. DET om något är provocerande. 

Som sagt, jag tvivlar starkt på att någon menade TS något illa alls. Men man kan inte alltid hålla med varandra. Man kan inte alltid linda in allt i tre hundra lager bomull heller. Ingen har varit så hård att jag ser det som en normal reaktion att avregistrera sig, men tycker det är tråkigt att TS känner så starkt för det. Men man kan inte alltid ta ansvar för andras känslor. Särskilt inte om de är utanför vanliga boxar. 

• Daludd
    Annamolly skrev 2012-06-06 13:06:47 följande:
    Dessutom forstar jag att du ar lite besviken pa att fa vara vardinna pa din egen mohippa, med ditt barn narvarande, och att dom inte forsokt prata med din man sa han kunde vara hemma pa din kvall. Annars ar det nog ingen vidare avslappning. Jag har inte barn sjalv an, men min syster och min basta van har barn, och jag vet hur svart det ar att ens ha en konversation med dom narvarande for dom kraver sin mammas uppmarksamhet nar som helst och da spelar det ingen roll om det ar nagon annan med som erbjuder sig att hjalpa till. 

Den där delen tror jag varenda människa som kommenterat i tråden faktiskt har skrivit på sitt eget sätt. Den stora majoriteten har ju hela tiden hållt med om att tärnan inte gjort ett bra jobb från början. :)
Svar på tråden Känner mig hemsk :(