Inlägg från: gbg2012 |Visa alla inlägg
  • gbg2012

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Anonym (en till...) skrev 2012-06-07 20:28:41 följande:
    Jag håller också med dig! Vi bor i och för sig inte i Sverige längre, utan i södra Europa. Här är det vanligt att man ger MINST 500kr per PERSON. Jag som student har aldrig gett mindre. En arbetande person räknas ge mer, beroende på hur nära man står brudparet. När min blivande var marskalk i sommras gav han 1500kr själv och jag ytterligare 500kr. Det är desutom sed att Best Man ska betala deras ringar (vilket jag iof tycker är överdrivet). Nu tror väntar jag inte så mycket från de Svenska gästerna eftersom de måste resa, men jag tror inte de hade gett mer om man hade haft det hemma. 
    Det är som du säger, man bjuder på middag, dricka mm. som går på en viss summa. Ungefär den summan tycker jag som gäst att man ska ge.
    Jag är rätt glad att detta är annonymt då jag vet att mååånga inte håller med. Tycker det är helt OK att ge en flaska vin eller en biobiljett.

Jag tycker väl som så...om man verkligen inte har råd med något så ska man i alla fall lägga ner tiden att hitta något personligt.
    Det är MIN åsikt i alla fall.  
    Vi hade en bröllopsfest(enbart kuvertavgifterna) som gick på 60 000 för 60 personer. Vi fick ungefär 45 000 kr i bröllopsbidrag till vår resa och några presenter. Vi var jättenöjda faktiskt. Men att inte ge något när man ät två med riktigt bra jobb det förstår jag faktikst inte alls!! Är det inte oförskämt att gå på bröllop och inte ge något alls? Sedan det här med föräldrar de förväntas ju ge en del men mina har inte så mycket så fick därefter. 
  • gbg2012

Vi önskade oss bidrag till vår bröllopsresa och det har vi fått. Även presenter till välgörenhet och några andra presenter. Vi har fått presenter med andra ord från alla vi känner förutom från ett par som är heltidsarbetande med bra jobb och inga barn. Är det inte konstigt att inte ge något alls i bröllopspresent? Det är en nära vän till min man. 

Vi vet inte hur vi ska tänka och på alla tackkort ska vi tacka personligt men de kan vi ju inte tacka för någon present, detta känns jättekonstigt! En annan vän som gav 500 kr par uttryckte i helgen att de tjänade 1500 kr på att gå på vårat bröllop för han visste hu dyrt det var, är inte det lite otrevligt att säga så?  

• gbg2012

Nu får folk tycka att jag är snål men av två heltidsarbetande med bra jobb, tjänar förmodlingen mer än jag och min man. Kommer på vårt bröllop där vi lagt minst 1000 kr per person och killen är nära vän med min man och de ger ett egengjort kort och det är allt! Ja jag skulle själv aldrig gå på någons bröllop och inte ge någon present alls!! De är de enda av 57 gäster. 

De hade inga resekostnader då de bodde i samma stad och inga barn heller.  

• gbg2012
    Anonym skrev 2012-06-12 20:50:22 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men enligt mig är det oförskämt att bli irriterad över att man får för billiga bröllopspresenter. Själv tycker jag att det är naturligt att man tar med sig en present till ett bröllop som är lite finare än man brukar ge och som står i proportion till hur nära brudparet man är, men alla är olika. Man måste ju komma ihåg att det är ni som vill gifta er och ni som vill ställa till med ett kalas som kostar 1000:-/kuvert. Man kan ju inte tycka att gästerna ska "betala igen" genom att ge en dyr present. Dessutom är det ganska dyrt att gå på bröllop, även om man inte måste resa någonstans. Det är inte alltid man har kläder som passar så då måste man köpa nya, sen blir man ibland bjuden på svensexa och möhippa som ofta kostar minst 1000:- per tillställning, och dessutom ska man köpa bröllopspresent. Ofta blir man dessutom bjuden på minst ett bröllop per säsong = ännu mer tid och pengar som går åt. Så även om gästen inte betalar något för själva festen så är ett bröllop ofta en ganska dyr tillställning ändå. Så var tacksamma att folk vill komma, så jäkla kul är det inte ens att gå på bröllop...
    Betala igen har jag aldrig sagt men att gå på bröllop utan present alls när man är nära vänner det tycker jag är oförskämt, speciellt med välbetalda jobb! 

Vi har inte förväntat oss att folk ska betala igen och vi har sparat till detta och ett val vi gjort. Men det är ju lätt i bara Sverige där man kan gå på bröllopsfest utan någon present alls och bli försvarad för det! 
  • gbg2012
    Anonym (Sluta gnäll!!!!) skrev 2012-06-13 08:55:39 följande:
    Hahaha... fantastiskt inlägg och jag håller faktiskt med.

Vi har helt avsagt oss presenter, med avtryck. Vi vill inte att vår bröllopsdag på något sätt ska vara förknippad med något tråkigt eller jobbigt och vi känner att vi kan göra det genom att våra gäster åtminstone slipper konstnaden för presenter.

Det viktigaste för oss är verkligen att alla kommer.

Som enda förslag, om man verkligen vill ge oss någonting, har vi sagt att vi vill ha en nedskriven bröllopshälsning som vi kan spara för framtiden.

Precis som det är frivilligt att tacka ja till inbjudan så är det frivilligt med present. Var tacksam för det ni får! Ingen har nog medvetet försökt göra er besvikna utan alla gör nog så gott de kan!

Det ÄR skitdyrt att gå på bröllop, och allas förväntningar är skyhöga. Det är jättejobbigt att försöka infria brudparets alla drömmar och förväntningar. Så jag kan inte annat än att instämma. Var glad att folk vill komma, för så jäkla kul är det inte att gå på bröllop!

Glad
    Nu fick vi present från de som inte hade gett, inte att vi sagt något utan de hade helt enkelt glömt! Så alla våra gäster har gett efter sin förmåga och vi är jättenöjda med det. jag har inte klagat på att ett par gav 300 och så vidare.

Håller inte med dig tycker det är skitkul att gå på kompisars bröllop och många berömde vårt bröllop, den lyxiga maten, aktiviterna, villan med trädgård och vi hade ett grymt liveband! =)

En kompis sa att det va det bästa bröllopet han varit på och det var tredje gången han var i den fina lokalen. Våra toastmastrar var grymma och vi hade lagt ned mycket tid! =)

Vi gick hur mycket beröm somhelst! =)
Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?