• Anonym (Irriterad)

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Jag har valt att skriva anonymt för det här med pengar är så otroligt känsligt ämne. I just den här frågan finns det verkligen ett "rätt" svar, det som man ska tycka och svara. Men jag undrar om det är samma som vad folk/ni tycker egentligen? Jag hade aldrig startat den här tråden under mitt riktiga namn.

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

Vad tycker ni, är det jag eller dom som är snåla? 

• Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?
  • Anonym (Hålla med)

Jag förstår precis vad du menar.. Men samtidigt så har man ju i sig att man ska vara tacksam för det man får och sätter upp en fasad att "nej men ni behöver verkligen inte köpa presenter, det räcker med att ni närvarar" typ... Vi i samma sits. Vi ska gifta oss väldigt snart (på lördag). Vi har också önskat oss pengar till en resa då vi har allt i kastruller och karotter och uppläggningsfat och gud vet allt... Vi har skrivit ut att man antingen kan ge presentkort eller om man hellre vill - sätta in valfri summa på ett konto om man tycker det blir lättare. Min mormor och morfar har satt in och jag blev faktiskt lite besviken på dem. Min mormor och morfar har en hel del pengar, de har bara mig och mina två bröder som barnbarn, mamma är ensambarn och de har som sagt det väldigt gott ställt. Inte en gång har mormor erbjudit sig att hjälpa till lite till bröllopet så då tänkte jag att de kanske slår till med en stor present men icke då..

Jag förstår dig, och jag förstår att du skriver anonymt, det är ett väldigt känsligt ämne och det upprör många. Jag tycker inte att det är otacksamhet att tycka innerst inne att någon snålar. På de bröllop jag och min blivande varit på har vi alltid lagt 500 kr och uppåt på present beroende på om vi har lagt ihop med några eller inte...

• Chicita

Jag tycker inte att man gifter sig för gåvornas skull. 
    Och även om vi fick bidrag till bröllopsresan (fast vi sagt ifrån att vi inte ville ha något egentligen) så ville jag inte veta vem som gett hur mycket eftersom jag var rädd för att uppleva det du gör just nu...
    Dvs: Du bedömer dina vänner och släktingar efter hur mycket dom ger er. 

Att få något alls tycker jag är en bonus. Jag själv ger inte en gåva baserat på hur mycket det kostade att anordna tillställningen jag går på.
    När jag ger en gåva så ger jag det från hjärtat. Och baserat på vad jag tror (vet) att mottagaren vill ha.
    När du specificerar saker i olika prisklasser så kanske dom känner sig mer tvingade att ge något, och då ger dom mindre än dom kanske skulle gjort om det var en "frivillig gåva".
    Och om det ser ut som att ni skulle bli jätteglada för en gåva för 200:- så varför ska dom behöva ge mer då?

Dessutom vet du inte om dom kommer med ett kuvert i handen, eller en kaffebryggare, mixer eller någon av dom andra klassiska gåvorna på er bröllopsdag.
    Innan du har facit i handen och baserat på vad du berättat så skulle jag säga att du verkar ha lite för höga förväntningar på dina gäster helt enkelt.

• aviman

Förstår inte varför du tycker dom är snåla? I många andra trådar som florerar på forumet så skrivs det om och om igen att våra bröllop inte är gästernas stora dag, utan faktiskt VÅR stora dag. Det är kanske inte gästernas största och första prioritet att ge er en dyr gåva, bara för att de (möjligtvis) har pengar och möjlighet till det.

Och bröllop handlar väl inte om presenter eller om pengarna bakom eventet hur som helst, dagen ska väl handla om att fira er kärlek mellan varandra och inte centreras kring vilken familj/par som gett er vad för si eller så mycket pengar.

Har så svårt för grejen med presenter överlag. Det finns massa andra sätt att bidra till andra människors liv på, än att ge prylar eller bidrag till smekmånaden eller till det nya huset eller vad som helst.
    Om människan/människorna har barn och de har problem med barnvakt - om ni kan, vill och har möjlighet kan ni bidra med barnvaktshjälp. Det kostar ingenting men är säkert ovärderligt för de som hyllas.

Jag tycker precis som Chicita att presenter bör ges från hjärtat och utifrån de behov man som gäst/vän/närstående kan tillgodose hos brudparet/födelsedagsbarnet eller vad det kan tänkas vara.
    Rättvisa är ett så löst koncept, och vad som är snålt eller inte ligger i mottagarens öga. Det är och blir vad du gör det till, oavsett vad det gäller.

• Anonym (håller också med)

Alltså jag hade skrivit värsta bra inlägget men när jag tryckte på ta bort knappen försvann allt.

Men jag håller faktiskt med TS.

• Green

Jag håller också med TS till viss del.

Det känns ju lite så att man blir värderad efter storleken på gåvan. Detta ställs givetvis i proportion till givarens ekonomiska situation.
    Är själv grymt nyfiken på vad vi kommer få av svärföräldrarna då dom alltid är så noga med att påpeka att dom inte gör skillnad på sina barn men vi är av en lite annan uppfattning ibland.....

• Anonym (en till...)

Jag håller också med dig! Vi bor i och för sig inte i Sverige längre, utan i södra Europa. Här är det vanligt att man ger MINST 500kr per PERSON. Jag som student har aldrig gett mindre. En arbetande person räknas ge mer, beroende på hur nära man står brudparet. När min blivande var marskalk i sommras gav han 1500kr själv och jag ytterligare 500kr. Det är desutom sed att Best Man ska betala deras ringar (vilket jag iof tycker är överdrivet). Nu tror väntar jag inte så mycket från de Svenska gästerna eftersom de måste resa, men jag tror inte de hade gett mer om man hade haft det hemma. 
    Det är som du säger, man bjuder på middag, dricka mm. som går på en viss summa. Ungefär den summan tycker jag som gäst att man ska ge.
    Jag är rätt glad att detta är annonymt då jag vet att mååånga inte håller med. Tycker det är helt OK att ge en flaska vin eller en biobiljett.

Jag tycker väl som så...om man verkligen inte har råd med något så ska man i alla fall lägga ner tiden att hitta något personligt.
    Det är MIN åsikt i alla fall.  

• gbg2012
    Anonym (en till...) skrev 2012-06-07 20:28:41 följande:
    Jag håller också med dig! Vi bor i och för sig inte i Sverige längre, utan i södra Europa. Här är det vanligt att man ger MINST 500kr per PERSON. Jag som student har aldrig gett mindre. En arbetande person räknas ge mer, beroende på hur nära man står brudparet. När min blivande var marskalk i sommras gav han 1500kr själv och jag ytterligare 500kr. Det är desutom sed att Best Man ska betala deras ringar (vilket jag iof tycker är överdrivet). Nu tror väntar jag inte så mycket från de Svenska gästerna eftersom de måste resa, men jag tror inte de hade gett mer om man hade haft det hemma. 
    Det är som du säger, man bjuder på middag, dricka mm. som går på en viss summa. Ungefär den summan tycker jag som gäst att man ska ge.
    Jag är rätt glad att detta är annonymt då jag vet att mååånga inte håller med. Tycker det är helt OK att ge en flaska vin eller en biobiljett.

Jag tycker väl som så...om man verkligen inte har råd med något så ska man i alla fall lägga ner tiden att hitta något personligt.
    Det är MIN åsikt i alla fall.  
    Vi hade en bröllopsfest(enbart kuvertavgifterna) som gick på 60 000 för 60 personer. Vi fick ungefär 45 000 kr i bröllopsbidrag till vår resa och några presenter. Vi var jättenöjda faktiskt. Men att inte ge något när man ät två med riktigt bra jobb det förstår jag faktikst inte alls!! Är det inte oförskämt att gå på bröllop och inte ge något alls? Sedan det här med föräldrar de förväntas ju ge en del men mina har inte så mycket så fick därefter. 
  • Cosy

Tjena,

Håller med chicita(yey stava rätt denna gång).

När man läser ts inläögg så låter det mer som ts bryr sig om presenter än om de kommer eller inte. Jag hoppas inte så är fallet. Det bästa hade varit om du inte viste vart pengarna kom från så hade du inte dömnt dom

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Anonym

En gåva för 2000 kr, det kanske jag skulle ge min syster eller mina barn, men förmodligen få andra. Oavsett min egen inkomst och ekonomi, faktiskt. När jag tänker efter la jag mer till makens 40årspresent.

Det fina med gåvor för det beloppet måste ju vara att man då kan gå ihop flera och lägga ihop till gåvor för större summor? Typ som att man önskar sig en servis men ingen enda gäst ger hela den utan familjen går ihop om den eller alla gäster köper mindre delar av den. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-07 20:59:44 följande:
    En gåva för 2000 kr, det kanske jag skulle ge min syster eller mina barn, men förmodligen få andra. Oavsett min egen inkomst och ekonomi, faktiskt. När jag tänker efter la jag mer till makens 40årspresent.

Det fina med gåvor för det beloppet måste ju vara att man då kan gå ihop flera och lägga ihop till gåvor för större summor? Typ som att man önskar sig en servis men ingen enda gäst ger hela den utan familjen går ihop om den eller alla gäster köper mindre delar av den. 
    Jag tolkade det som att TS menade att man går ihop för de stora presenterna typ som kanske faster, fasters man och deras två barn (alltså kusiner) + respektive till dessa. 

Jag tycker det är så svårt det här, vi önskar oss också pengar - men vi vet att folk lägger lite vilket är ok med oss för vi prioriterar OSS och dagen samt deras sällskap och räknar inte att typ alla pengar kommer att räcka till vår resa. Men samtidigt så känns det ju trist om ett par lägger 200 tillsammans, men det är ju de gästerna man har valt att bjuda och då får man räkna med det.

Det viktiga är att inte räkna med pengar, eller ja mycket pengar. Vi har fått tidiga bröllopspresenter med pengar från bekanta som inte ens är bjudna och vi har haft gäster som har sagt att de vägrar att ge oss pengar (detta har bara varit ett önskemål från vår sida, inte ett krav). Det är olika från person till person, vi ger alltid minst 300 per person alltså 600 tillsammans men är det familj ger vi 500-600 per person.  
Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?