• Anonym (Irriterad)

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Jag har valt att skriva anonymt för det här med pengar är så otroligt känsligt ämne. I just den här frågan finns det verkligen ett "rätt" svar, det som man ska tycka och svara. Men jag undrar om det är samma som vad folk/ni tycker egentligen? Jag hade aldrig startat den här tråden under mitt riktiga namn.

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

Vad tycker ni, är det jag eller dom som är snåla? 

• Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?
  • sagoprinsessa

Jag tycker inte att pengarna är det viktiga, egentligen. Men i ett fall kommer pengarna att bli viktiga för mig och min m2b. Hans mamma lägger flera tusen i månaden på hans systers häst och betalar flera utlandsresor per år till henne medans min kille nästan aldrig får något. Så om vi skulle få "lite" pengar så skulle nog framför allt min kille bli ledsen, för att han känner sig  bortprioriterad och som att systern är viktigare än honom. Han känner så redan nu men om vi får mindre i bröllopspresent än vad hon lägger på systern per månad blir han nog väldigt ledsen.

I övrigt så bryr jag mig inte om hur mycket vi får, om vi får något, alla ger efter deras förmåga och vad de anser är rimligt. Men alla situationer ser ju olika ut och ibland blir pengar väldigt viktigt.

• sofiasmamma

Usch jag är lite allergisk mot pengasnack eftersom det ställer till det så mkt.

Jag har sagt att när jag dör vill jag inte att det ska finnas en krona över för jag vill inte att det ska finnas ngt att bråka om. Jag vet att det är orealistiskt men...

Pengar & avundsjuka tar fram det sämsta hos många, jag tycker det är hemskt. Det som Chicita skriver om kompisen som aldrig kan bli lycklig pga pengar...

Bröllop har man väl för att fira kärleken, inte för att få presenter! Snälla, sluta tänka på vad ni får eller inte får, var lyckliga över att ni har varandra i stället!

Nu går jag igång känner jag, men det här gör mig så ledsen! Pengar... vad är det? I sammanhanget?

• goyan

Jag tycker att det är helt sjukt att det finns dem som tänker som TS och förväntar sig mer än vad dem borde. Hur kan man tycka att någon köpt en "för snål" present/aktivitet? Var och en ska själva få bestämma vad dem vill ge, oberoende av hur deras ekonomiska situation ser ut. Om ni nu förväntar er och hoppas på att få en massa pengar, så kanske ni skulle tagit ut en kuvertavgift istället.

• Fjärilen

Det man ska tänka på är att ibland även om personen tjänar jätte mycket pengar även kan ha super stora utgifter.

Min sambo och jag tjänar hyfsat bra, men det här året så har vi köpte lägenhet, ny bil och dessutom sparat ganska mycket pengar varje månad och har alltså fått leva lite snålare.

Sen vet du ju faktiskt inte om  de kommer att ge er något mer på själva bröllopsdagen eller kanske tom gått samman med några andra för att betala en större upplevelse för er?

Själv så hade vi nog lagt från 500 kr och uppåt beroende på hur nära de som ska gifta sig är.

Mitt råd till dig är att sluta kolla på listan och tänk på att du inte kommer få mer än 200 kr per par och på så sättt bli jätte glad om ni får mer.

Lycka till med ditt bröllop

• CoG

Ni kanske skulle ha delat upp alla gåvosummor i mindre delar så att det för 2000 kunde ges av flera olika men på ett tydligare sätt. Tex att man kunde ge 400 men av 5 olika.
    Då behövde ingen tänka efter att "om vi går ihop kan vi ge det här".

Jag och min sambo har faktiskt inte ägnat det här med presenter så väldigt många tankar..
    Vi bjuder in till vår vigsel med middag och tårta (ingen fest, det blir flera barnfamiljer och vi tänker inte ens ha alkohol då det inte är ngt vi förtär till vardags och vi är inte ute och festar heller).

Vi funderar inte på vilka som ska bidra till vårat bröllop eftersom att det är just VÅRAT bröllop.
    Vi ska inte skriva någon särskild önskelista.
    Kanske kommer det att kännas konstigt för våra gäster att inte ge något?
    Vi får kanske skriva en rad om ett enkelt litet bidrag till....?...bara för att...men det är inget vi måste få.
    Nu är det inte så att vi har det gott ställt, snarare tvärtom.
    Vi har inte tänkt åka iväg på någon resa, möjligtvis en hotellweekend utan barnen någon helg därefter men det kan vi bekosta själva.

Presenterna, har dom så mycket med bröllopt i sig att göra egentligen?
    Det är samma med möhippa för min del.
    Varför är sånt så himla viktigt?
    Är det för att man rör sig i kretsar där andra tycker att det är viktigt och då blir det ett måste..?

Och om man nu måste iväg på en bröllopsresa då får man väl se till att budgeten täcker det. Det ska väl inte behöva bekostas av andra?

• Aniara4
    sofiasmamma skrev 2012-06-08 11:23:05 följande:

Jag har sagt att när jag dör vill jag inte att det ska finnas en krona över för jag vill inte att det ska finnas ngt att bråka om. Jag vet att det är orealistiskt men...

Fast då blir det nog bråk när begravningen ska betalas!
  • MalinLarsson

Tycker helt klart du ska vänta med att dömma innan bröllopet har varit. Det kan hända att du får fler saker än bara de saker som de bokar! Och om du inte får det, ja då är det väl så.

• Daludd

Jag tycker att man ger en ordentlig gåva om man är två heltidsarbetande människor, som åtminstone täcker det man själv kostade under kvällen. Allt annat tycker jag är snålt, faktiskt.

• Cosy
    Aniara4 skrev 2012-06-08 12:22:33 följande:
    Fast då blir det nog bråk när begravningen ska betalas!
    man kan betla av sin begravning i förväg sa att släktningar inte skall behöva ta dessa beslut och betala dessa kostnader.
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Daludd
    AnnLi skrev 2012-06-08 10:13:12 följande:
    Men gästerna tycker förmodligen att de gett efter förmåga / vad de tycker är rimligt att lägga. Och blir kallade snåla! Just det där att mottagaren av presenten avgör vad gästernas förmåga borde vara gillar inte jag...
    Håller i princip med, men seriöst, om man är två civilingenjörer t.ex., då har man absolut minst 60.000 i månaden.

Alltså, det är väl rimligt att lägga lite mer på en bröllopsgåva än man lägger på take-away thaimat. Det handlar ju om att TS inte tycker att det är en rimlig nivå liksom. Det är en rimlig nivå för studenter tycker jag, 200 kronor. Det är löjligt att inte ha råd med mer än så om man är heltidsarbetande, då har man ju problem med sin hushållning.

Sen skulle jag knappast sura om det var jag själv, men jag hade inte bjudit dom på dyrare arrangemang igen antagligen, om det inte var släkt och jag var tvungen.

Vi är två studenter och vi kommer lägga så mycket vi kan på ett par vänners bröllop nu i juli, trots dubbelhyror i tre månader (vi jobbar sommar och extra) har vi absolut möjlighet att lägga 600-800 kronor till dom. Att andra inte skulle ha det ser jag verkligen inte. Jag köper det inte. Då kan dom inte hantera pengar. 
Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?