Anonym skrev 2012-06-13 08:45:39 följande:
Jag tror du missförstod mig. Jag är emot snålhet. Jag menar inte att man ska sitta och hamstra för egen räkning och aldrig kunna bjuda.
Jag går aldrig på tillställning utan en liten gåva, gåvans storlek eller pris är beroende på min ekonomiska situation för tillfället.
Men att bjuda och leva efter att ge och ta är en helt annan sak än att vara girig. Om jag går på bröllop och min ekonomi är körd i botten pga olika omständigheter, men jag letar fram ett gamalt kort på mig och bruden som 7 åringar och köper en fin ram och ramar in det. Då är de en gåva, då anstränger jag mig och bjuder efter mina förutsättningar.
Om bruden i sin tur har förväntat sig ett kuvert med en summa pengar och blir besviken då är det att vara girig. Även om jag tjänar jätte bra är inte andra medvetna om min ekonomiska situation, jag kanske har behövt gå och rycka ut en tand precis och har 500 kr kvar att leva på, ska jag då ge bort den 500 hundringen för att annars så "kan jag inte bjuda"? Nej då är det personen som får gåvan som är girig om den tycker att det är för lite.
Jag tycker absolut att man ska leva efter att ge och ta, kunna offra för andra man bryr sig om och inte bara tänka på sig själv. Däremot finns det enligt mig inget som är så fel i festsammanhang som att man förväntar sig massa dyra saker och har mage att bli besviken på folk om inte presenten är tillräckligt dyr.
Ge och ta handlar även om att man bjuder in någon för att närvara i en stor stund i ens liv, den personen som är bjuden uppmärksammar att man är tacksam över att vara delaktig genom att ge en gåva. Men den gåvan ska inte behöva vara stor, dyr och flådig för att den ska räknas.
Ingen här som motsätter sig mycket små gåvor har menat att det gäller människor som inte har ekonomi (om man har en mycket stor lön i vanliga fall är det ju sällan så att man har 500 kr kvar att leva på oavsett vad som hänt den månaden, det är sällan man inte har en buffert alls?) nog att ge en stor gåva.
Men ärligt talat, de flesta lever inte så, de flesta har inte exceptionella omständigheter och hemliga spelskulder och allt vad folk räknat upp här. Vi har exempel på hur 18 pers gett 65kr var, skulle alla de 18 ha en sådan exceptionellt dålig ekonomi att de inte har råd med mer?
Det handlar inte om dyrheten, för mig iaf (ska tala för mig själv) utan det handlar oma tt man har en vän kanske, som brukar gå ut på krogen två gånger i månaden där man vet att inträdet är 120 kronor, som sedan ger en hundring på ens bröllop - att den vännen värderar en så lågt, att man inte kan "bjuda till" eller ge en mer personlig ELLER dyrare gåva för att visa att man bryr sig. Antingen eller liksom, beroende på vad man kan åstadkomma.
Man tänker väl olika kring detta helt enkelt! Jag hade inte känt mig särskilt omtyckt eller speciell för mina vänner om de på min bröllopsdag spenderade mindre tid och mindre pengar än de gör på korvmojen en lördagnatt kl. 02. Det tycker jag bara är snålt.
Tycker ingen förväntar sig särskilt "dyra" grejer, de förväntar sig ganska normal ansträngning/gest från vänner och släktingar som tyvärr inte tycks bry sig nämnvärt om att visa vare sig tacksamhet eller lyckönskningar för framtiden... :/
Så återigen, skilj på vad det är man är besviken över - det är inte kronorna, det är "meddelandet" man sänder med sin mycket blygsamma gåva - jag bryr mig inte. OCh det framgår ju också här när folk skriver att det inte är så jäkla kul att gå på bröllop och man ska vara tacksam för att någon kommer - begriper inte varför man inte tackar nej istället om man känner så.