• Anonym (Irriterad)

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Jag har valt att skriva anonymt för det här med pengar är så otroligt känsligt ämne. I just den här frågan finns det verkligen ett "rätt" svar, det som man ska tycka och svara. Men jag undrar om det är samma som vad folk/ni tycker egentligen? Jag hade aldrig startat den här tråden under mitt riktiga namn.

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.

Vad tycker ni, är det jag eller dom som är snåla? 

• Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?
  • Anonym (hmm)

Helt ärligt så tror jag de felsta innerst inne blir lite besvikna om någon man står nära eller som man förväntar sig lite mer av ger en gåva för 200kr eller ingen alls oavsett om man säger att de är där för att fira vår dag.. jag tror alla förväntar sig någon slags gåva faktiskt...

jag kan dock hålla med om att har ni (TS) skrivit en lista med gåvor från 200kr till 2000kr så har ni "sagt" till alla era gäster att det är ok att ge en gåva för 200kr. 

• Syster til Bruden
    purpleflower skrev 2012-06-10 11:30:41 följande:
    Alltid detta problem med pengar... Förstår TS till viss del om man tittar på gästernas inkomster etc men jag skulle nog tänka till en extra gång om jag verkligen har så bra insikt i mina släktingars/vänners ekonomi? Vi har flera i vår bekantskapskrets som tjänar bra men jag har ingen aning om vilka utgifter eller hur mycket skulder de har. Bara för att man vet hur mycket folk tjänar så betyder det inte att man har full koll på hela deras ekonomi. Visst, det är en ära att bli bjuden på bröllop, men som brudpar ska man också vara tacksamma att folk vill vara med och fira överhuvudtaget och jag tycker inte att man ska jämföra hur mycket man har spenderat på varje gäst mot hur mycket man får i present. Då ska man ta ut kuvertavgift om man inte kan bjuda folk på mat, dryck etc utan att tänka på hur mycket era gäster "har kostat" er.
    Jag håller med dig, precis vad jag tänkte! Man vet ju faktiskt inte hur folks privatekonomi ser ut. Man kanske har en släkting som behöver ekonomisk hjälp? Eller man kanske har en skuld som måste betalas av, skatteverket kanske vill ha massa pengar tillbaka i år? Man kanske är orolig att bli arbetslös eller precis har blivit av med jobbet? Sådant går man ju inte direkt ut och skyltar med.
  • Anonym

18 personer gick ihop och gav oss 1200 sek. Jag trodde att det hade fallit ut pengar ur kuvertet eller nåt... Det är ju en sak om ett par eller en familj är snål - men 18 personer! Är det liksom ingen som reagerar på att 1200 är väldigt lite?

• Daludd
    Anonym skrev 2012-06-11 13:29:39 följande:
    18 personer gick ihop och gav oss 1200 sek. Jag trodde att det hade fallit ut pengar ur kuvertet eller nåt... Det är ju en sak om ett par eller en familj är snål - men 18 personer! Är det liksom ingen som reagerar på att 1200 är väldigt lite?
    Wow, hela 65 kronor tyckte dom att dom kunde undanvara per person! Vad fint!

Nä fy, tummen ner, vad pinsamma dom är.

Fattar inte hur man kan vara så snål och nonchalant att man gör sådär. Folk är så jäkla snåla alltså, jag spyr på det. Jag måste köpa mitt dyra smink, jag måste äta ute så här ofta, jag måste shoppa varje månad, jag måste ha en tv på avbetalning bla bla bla.

Det är sjukt vad folk tycker är nödvändigt att få spendera innan man kan avvara något till en present, jag skäms när jag läser det.

Man är så bekväm och vill ha så mycket prylar själv och kan inte undanvara ett skit för att ge någon en gåva, när man också blir bjuden på saker samtidigt. Alltså det är så jäkla dåligt! Så trött på snåla människor.

• ajmb
    Anonym skrev 2012-06-11 13:29:39 följande:
    Ja ..jag håller med....65 kr /person...hmmmm det får en att fundera.

• Aniara4

Jo men som sagt...

En del har inte råd med mer, en del är rätt och slätt snåla.

Men samtidigt, var och en får väl skämmas för sig själv. Man kan inte göra så mycket åt snåljåparna än att le lite överlägset i smyg och vara glad att man själv inte är lika pinsam. Och kanske komma ihåg att inte lägga alltför mycket krut på presenter till dem i framtiden.

• JuliBrud89

Jag håller med dig. Man lægger ut MYCKET pengar før att vi och gæsterna ska få den bæsta dagen, och så sætter dom pris på detta i 100 kr? Det ræcker knappt åt stearinljusen ffs. Vi har inte gift oss æn, men har man råd tycker jag det ær ohyffsat och snålt. Sæg vad ni vill. Så tycker jag!

• Aniara4
    JuliBrud89 skrev 2012-06-11 22:11:56 följande:
    Jag håller med dig. Man lægger ut MYCKET pengar før att vi och gæsterna ska få den bæsta dagen, och så sætter dom pris på detta i 100 kr? Det ræcker knappt åt stearinljusen ffs. Vi har inte gift oss æn, men har man råd tycker jag det ær ohyffsat och snålt. Sæg vad ni vill. Så tycker jag!
    Fast presenterna är ju, som vi redan konstaterat, inte en betalning för festen.

Brudparet bjuder familj och vänner på bröllopsfest på det sätt som de tycker blir bra.

De som vill gratulera brudparet med en present gör det.

Det två sakerna har inget med varandra att göra. Det går ju t.ex. alldeles utmärkt att ge en present även om man inte varit på bröllopet - vi fick presenter både från några som var bjudna men tackade nej, och från några vi inte haft en tanke på att bjuda (vänner till föräldrarna). Så jag tycker inte man ska ställa värdet på presenten i relation till kuvertpriset på middagen. Däremot kan det ju verka lite märkligt om någon man står relativt nära ger en väldigt torftig present. oavsett om de blivit bjudna på lyxmiddag eller inte.
  • Anonym

Jag tycker bröllopspresenten är ett sätt att "tacka". Och jag tycker att 65 sek är ett för litet "tack" när man har lagt ner så mkt tid och energi på att ordna en fest. 

Har man inte råd så kanske man ska satsa på något mer personligt än att ge pengar. Vi fick bland annat i present att följa med ett par och segla i deras segelbåt. Det kostar inte dem någonting extra egentligen men jag tycker att det var en jättebra present ändå!  

• AnnLi

Jag tycker det är lite märkligt att det ska ges presenter över huvud taget, jag är bara glad att folk vill komma och fira med oss! Men ok, 1200 kr på 18 pers, där känner till och med jag att det låter snålt! Då tycker jag att det hade varit bättre om de inte gav något alls.

Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?