• Daludd

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Jag tycker att man ger en ordentlig gåva om man är två heltidsarbetande människor, som åtminstone täcker det man själv kostade under kvällen. Allt annat tycker jag är snålt, faktiskt.

• Daludd
    AnnLi skrev 2012-06-08 10:13:12 följande:
    Men gästerna tycker förmodligen att de gett efter förmåga / vad de tycker är rimligt att lägga. Och blir kallade snåla! Just det där att mottagaren av presenten avgör vad gästernas förmåga borde vara gillar inte jag...
    Håller i princip med, men seriöst, om man är två civilingenjörer t.ex., då har man absolut minst 60.000 i månaden.

Alltså, det är väl rimligt att lägga lite mer på en bröllopsgåva än man lägger på take-away thaimat. Det handlar ju om att TS inte tycker att det är en rimlig nivå liksom. Det är en rimlig nivå för studenter tycker jag, 200 kronor. Det är löjligt att inte ha råd med mer än så om man är heltidsarbetande, då har man ju problem med sin hushållning.

Sen skulle jag knappast sura om det var jag själv, men jag hade inte bjudit dom på dyrare arrangemang igen antagligen, om det inte var släkt och jag var tvungen.

Vi är två studenter och vi kommer lägga så mycket vi kan på ett par vänners bröllop nu i juli, trots dubbelhyror i tre månader (vi jobbar sommar och extra) har vi absolut möjlighet att lägga 600-800 kronor till dom. Att andra inte skulle ha det ser jag verkligen inte. Jag köper det inte. Då kan dom inte hantera pengar. 
  • Daludd
    daniiel skrev 2012-06-07 21:20:26 följande:
    Jag blir faktiskt rätt chockad över att det är så pass många som faktiskt håller med TS. Hur har ni mage att kalla era gäster snåla?

Bara för att det utåt sett verkar som att man har det gott ställt med bra jobb osv, så betyder väl inte det att man automatiskt måste ge sina vänner dyra presenter? Ni har förmodligen inte full insyn i era gästers ekonomi och har alltså ingen aning om hur den verkligen ser ut, vad de prioritetar och kanske sparar till.

Ni, TS, har ju själva valt att skriva upp presenter från 200kr på listan och då kan ni ju inte bli sura över att "fel" människor väljer den presenten. Var glad över att ni får något alls! Hade det varit så viktigt med vem som ger vad, så hade det väl varit bättre att ni delat ut en specifik present till gästerna, som ligger i en prisklass ni tycker att gästerna ska spendera, men det om något är väl snålt?

Och att man som gäst ska ge en gåva som motsvarar vad brudparet spenderat på dom under dagen är ett resonemang jag inte förstår alls. Brudparet väljer ju helt och hållet själva om de vill spendera 200kr/gäst eller 2000kr/gäst och då ska man inte heller på något sätt förvänta sig att gästerna ska "betala tillbaka" det genom dyra presenter. Om man verkligen vill vara säker på att få tillbaka det man spenderat på gästernas mat tex, så bör man ta en kuvertavgift. Och då kan man ju dra hela den diskussionen kring kuvertavgifter, men jag är en av dom (få här inne på BT) som tycker det är en ypperlig idé, så länge kuvertavgiften är på en bra nivå, endast går till gästen mat och eventuella dryck och om man inte önskar sig några presenter utöver den. Alla håller inte med mig där, må så vara.

Jag håller verkligen inte med TS i detta, era gäster är inte snåla. Ni har bara alldeles för höga förväntningar och är faktiskt ganska otacksamma tycker jag.
    Men jag undrar om ni tolkar oss som håller med TS fel? Det handlar inte om att man tycker att någon måste ge så himla dyra grejer (oavsett vad man tjänar finns det ju en rimlighetsgräns) utan om att det är tråkigt att ha vänner som man bjuder och bjuder och bjuder och som man inte får igen ifrån. Alltså - att ge någon någonting för 50-100 kronor när man är heltidsarbetande, på en så stor tillställning som ett bröllop - är i princip att säga att man inte bryr sig speciellt mycket och att man tycker att det är mindre värt än att käka på indiska restaurangen på hörnet. 
    Det handlar ju egentligen inte om pengar... utan om att det är en pik från gästen, att de inte bryr sig. Om man har vänner som lätt spenderar 190 kr i inträde på en klubb i stan på helgen, så kanske man känner sig något bortprioriterad om man får en bröllopsgåva i form av 100 kronor? 
    Det är ouppfostrat och oförskämt liksom.

Sen kan man tycka gränserna går lite olika. Men som sagt, man kommer inte till någons bröllop med en tjuga i present liksom. Inte när man har möjlighet till mer än så. Sen finns det en övre gräns, som sagt. Jag tycker inte att man kan förvänta någon, oavsett inkomst, att ge över 500 kr per person. Det skulle vara ens föräldrar eller liknande och då kan man vara extremt tacksam för det, men det är inget man förväntar sig. 
  • Daludd
    Chicita skrev 2012-06-08 12:46:01 följande:
    Ett lite roligt fenomen här kan jag tycka är att om det hade varit saker istället för pengagåvor så är det så mycket svårare att veta vad som kostat lite eller inte.
    Om någon kommer med en liten silverskål så kanske det ser snålt ut, men den kan ha kostat flera tusen.
    Tvärt om när det gäller en stor och dyr kaffemaskin som maler bönorna mm mm.
     Har man tur så är den ju på rea någonstans, och så kanske man hade bonuspoäng sparade på något kort osv osv, så den kanske inte kostat mer än några hundringar i slutänden. Men den ser ju dyr ut.

Hade man då tyckt att det var snålare att ge bort en silverskål som mottagaren kanske inte har nytta av, än att ge bort den där kaffemaskinen som givaren i princip fick gratis bara för att man inte ser pengarna bakom?  

Jag förväntar mig inte att få något alls när jag bjuder in till något oavsett vad det är jag bjuder in till. Eventuella presenter som kommer är en bonus men inte något jag förväntar mig.  
    Sen skulle jag kanske bli besviken om jag hade förväntat att få något. Men det tycker jag är en helt annan fråga. 
    Då börjar det ju plötsligt handla mer om hur mycket gästen lagt ner möda (om man nu inte har en sån där lista...) på att hitta något som passar en, eller något personligt som handlar om ens relation eller så. Lite som att bli själaglad för farmors hemstickade strumpor men tycka pappa är dryg som köpte samma dyra tröja som förra året som han glömt att man redan fått ;)
  • Daludd
    Chicita skrev 2012-06-08 13:08:19 följande:
    Men har ni sett att bröllopet inte har varit än, och att det alltså fortfarande finns en chans att dom kan ge mer också. Vissa vill verkligen inte ge pengar. Men det kan tänkas att dom ville följa deras önskemål och i alla fall ge en liten slant, och så kommer den där klassiska kaffebryggaren eller brödrosten att överlämnas på bröllopet istället. Andra tycker att det är fult att inte komma med en gåva direkt i handen och kan även därför tänkas ha något med sig, men vill försöka göra dom glada genom att ge något som dom önskat sig.
    Är det inte lite tidigt att döma gästerna som snåla innan facit finns att tillgå?
    Daludd skrev 2012-06-08 12:48:56 följande:
    Då börjar det ju plötsligt handla mer om hur mycket gästen lagt ner möda (om man nu inte har en sån där lista...) på att hitta något som passar en, eller något personligt som handlar om ens relation eller så. Lite som att bli själaglad för farmors hemstickade strumpor men tycka pappa är dryg som köpte samma dyra tröja som förra året som han glömt att man redan fått ;)
     Visst handlar det om möda när man ger saker. Men nu pratar vi ju pengavärde och snålhet och min poäng var att när man får en summa rakt i handen (eller där man ser vem som ger vad i alla fall) så är det lättare att döma en person som snål än när det är en sak man får.
    För när det gäller saker  så är det inte så säkert att det som ser dyrast ut faktiskt var det och att om man dömer folk som snåla efter värdet på gåvan så är det lättare att göra en felbedömning där.
    Absolut ska hon vänta med sin reaktion, det tycker jag! Jag diskuterade det mer allmänt :) Jag tycker flera har bra tips - kolla absolut inte innan och förvänta dig ingenting och ha en bra dag. Som jag skrev - jag hade inte ägnat mig att bli sur på vederbörande, men jag hade inte bjudit till lika hårt i framtiden, bara så :) Jag försöker lyfta fram att missnöjet handlar om att gästen inte värdesätter bröllopsdagen som något stort/viktigt.
  • Daludd
    AnnLi skrev 2012-06-08 13:11:49 följande:
    Fast ärligt talat på olika tillställningar så bryr man sig väl olika mycket... Tex en kusin som jag aldrig umgås med annars men som vill ha ett stort bröllop och har bjudit hela tjocka släkten och jag "halkade med" av den anledningen känner inte jag att jag behöver ge något dyrt till... (men skulle kanske göra det ändå för att jag "borde"... ) Nära vänner däremot, de slösar jag gärna pengar på vare sig det är bröllop eller inte.
    Om man inte bryr sig ett dugg kan man ju ha vänligheten att tacka nej, så att brudparet kanske kan få bjuda in någon som vill dela dagen med dom istället..... Och går man då ändå, är det ju väluppfostrat att åtminstone låtsas bry sig, t.ex. genom att ge en värdig present.
  • Daludd
    Chicita skrev 2012-06-08 16:49:30 följande:
    Jag tycker att halva inlägget här är jättebra. Det viktiga är ju att fokusera på att ha en bra dag Glad

Andra halvan däremot känner jag blir lite fel. Om du tycker att det är rätt att man ska vänta med att reagera, varför ska man då inte bjuda tillbaka lika "hårt" i framtiden. Och hur kan man veta att gästen inte värdesätter bröllopsdagen?
    Man har ju fortfarande inte hela bilden.... än
    Om hon vill ha hela bilden och väljer att titta efter bröllopet, så får hon ju veta antingen eller så att säga. Är det då så som hon befarar nu och hon känner att del är fel och hon blir missnöjd - så är det ju bara att lägga det på minnet och då inte bjuda lika hårt för dessa personer (om det handlar om pengarna man lägger ut) alternativt omvärdera vänskapen (om det handlar om att man blir besviken av hur lite de bryr sig) för att inte bli lika ledsen i framtiden.

Man kan inte veta säkert om man inte frågar, men om hon nu känner dem och vet att de lägger mer pengar på en pizza, så är det klart att man kan tolka in rätt mycket i det. 
    Tycker JAG iaf, vi måste ju inte tycka lika :) 
  • Daludd
    Chicita skrev 2012-06-08 16:49:30 följande:
    Om man inte har några förväntningar så blir man alltid glad, även över en liten gåva  Solig
    Det låter ju väldigt tråkigt att förvänta sig absolut ingenting av människor :/ Men rimliga förväntningar måste det ju vara, det har man ju hela tiden. På människors beteende, på deras engagemang etc. Det är ju bra att ha! Annars är man snabbt omgiven av mindre bra människor som inte behandlar en väl.

Lika illa är det förstås att ha så höga förväntningar att man inte kan vara lycklig på sin bröllopsdag eller i livet i stort. Jag tycker t.ex. att TS inte ska hålla på med detta före bröllopet alls, försöka lägga det åt sidan och inte bry sig. Vill hon sedan kika efteråt så få rhon väl göra det, men som sagt, med inställningen att bröllopet går liksom inte att ta ifrån! Hon gifter ju sig! Jag hoppas TS kan finna den sinnesron och få en alldeles fantastisk dag :) För i slutändan spelar det ingen roll TS, du gifter dig ju! Skit i dom som inte är så engagerade för närvarande, och kanske sen med, försök njuta av ditt bröllop :) 
  • Daludd
    Chicita skrev 2012-06-08 18:23:51 följande:
    Hon skrev ju tidigare att om hon vetat att hon skulle känna så här så hade hon inte använt det här kontot utan startat ett annat som hon kunde tömma utan att titta. 
    Så då antar jag att hon egentligen inte ville veta och alltså inte går in och kollar i efterhand. Att hon tar det som en "läxa" så att säga.

Men fortfarande så antar du ju nu att hon inte får något mer av dom. Och jag kan i alla fall inte se in i framtiden. Så då anser jag att vi inte har något mer att diskutera här heller om vi ska basera det på antaganden Flört
    Daludd skrev 2012-06-08 17:31:54 följande:
    Det låter ju väldigt tråkigt att förvänta sig absolut ingenting av människor :/ Men rimliga förväntningar måste det ju vara, det har man ju hela tiden. På människors beteende, på deras engagemang etc. Det är ju bra att ha! Annars är man snabbt omgiven av mindre bra människor som inte behandlar en väl.

Lika illa är det förstås att ha så höga förväntningar att man inte kan vara lycklig på sin bröllopsdag eller i livet i stort. Jag tycker t.ex. att TS inte ska hålla på med detta före bröllopet alls, försöka lägga det åt sidan och inte bry sig. Vill hon sedan kika efteråt så få rhon väl göra det, men som sagt, med inställningen att bröllopet går liksom inte att ta ifrån! Hon gifter ju sig! Jag hoppas TS kan finna den sinnesron och få en alldeles fantastisk dag :) För i slutändan spelar det ingen roll TS, du gifter dig ju! Skit i dom som inte är så engagerade för närvarande, och kanske sen med, försök njuta av ditt bröllop :) 
    Nu tog du det lite väl bokstavligt. Tungan ute
    Och du valde att tolka bara en bit istället för hela inläggets betydelse (eller ens styckets innebörd). Och då blir det ju lite annat...
    Jag skrev inte att "man ska förvänta sig absolut ingenting". Att inte ha några förväntningar (baserat på det jag skrev tidigare) betyder ju mer att man inte förväntar sig saker som andra ska leva upp till. Och om dom inte gör det så blir man besviken alltså. Om du inte förväntar dig att faster Agda kommer ge dig 5000: i bröllopsgåva bara för att hon gav din kusin det på dennes bröllp så blir du inte besviken när du "bara" får 3000:- för det kanske var så att faster Agda har fått det lite kärvare finansiellt nu när pensionen sjunkit eller hon behövde lägga om taket på huset eller något annat som du inte vet något om.
    Att inte ha några förväntningar och att inte förvänta sig något behöver inte vara samma sak Flört
    Och det är defenitivt inte samma sak som att anta det värsta och tro att ingen någonsin kommer att ge mig något...

Men ja du har rätt i att vi inte behöver ha samma åsikt även om vi delvis är på samma bana så känns det som att vi nu diskuterar för diskussionens skull.
    Och eftersom jag som sagt inte är en sierska och inte vet vad som kommer att hända på bröllopet med gåvor och annat så lägger jag ner det här nu.
    Men jag håller med dig i att TS ska fokusera på att njuta av bröllopet och inte ta ut sorgen i förskott.
    Men det har jag ju sagt från första början också... Glad
    Måste bara säga att det är ett missförstånd att jag skulle anta att de inte kommer ge henne något mer - det har jag ingen aning om och har inte menar att framställa det som att jag förväntar mig att de inte kommer göra det.

Jag håller med om det du skrev om gåvorna - tror bara vi utgår från lite olika scenarion här och olika gränser :) Ditt scenario låter ju självklart. 200 kronor däremot är mindre än en rimlig förväntning från ett par som heltidsarbetar (TS frågar ju om hon är dum eller om dom är snåla - jag bara delger henne att jag inte tycker att hon är dum!) Men nu klyver vi hårstrån känns det som så du har rätt i att vi lika gärna kan lägga ner.

Jag tycker chicitas lösning med byte av konto kan vara bäst för dig TS om du inte vill se fler liknande saker! Och överhuvudtaget en förlåtande inställning, för relationen blir inte bättre av något annat och du får ju inte mer engagemang eller en bättre present av att vara sur heller... så positiv inställning är nog A och O för din egen skull :)
  • Daludd

Och det var inte meningen att misstolka det du skrev Chicita! JAg tror jag tänkte så här: att förvänta sig mindre än 100 kronor per person är i min bok att förvänta sig i princip ingenting från ens släktingar ändå och det är under en rimlig förväntning för mig. Så jag läste in för mycket av mina egna tankar i det du skrev, ber om ursäkt för det.

• Daludd
    Anonym skrev 2012-06-11 13:29:39 följande:
    18 personer gick ihop och gav oss 1200 sek. Jag trodde att det hade fallit ut pengar ur kuvertet eller nåt... Det är ju en sak om ett par eller en familj är snål - men 18 personer! Är det liksom ingen som reagerar på att 1200 är väldigt lite?
    Wow, hela 65 kronor tyckte dom att dom kunde undanvara per person! Vad fint!

Nä fy, tummen ner, vad pinsamma dom är.

Fattar inte hur man kan vara så snål och nonchalant att man gör sådär. Folk är så jäkla snåla alltså, jag spyr på det. Jag måste köpa mitt dyra smink, jag måste äta ute så här ofta, jag måste shoppa varje månad, jag måste ha en tv på avbetalning bla bla bla.

Det är sjukt vad folk tycker är nödvändigt att få spendera innan man kan avvara något till en present, jag skäms när jag läser det.

Man är så bekväm och vill ha så mycket prylar själv och kan inte undanvara ett skit för att ge någon en gåva, när man också blir bjuden på saker samtidigt. Alltså det är så jäkla dåligt! Så trött på snåla människor.

• Daludd
    Anonym skrev 2012-06-12 13:02:56 följande:
    Jag blir faktiskt väldigt chockad över att folk har så mycket förväntningar på sina bröllopspresenter! Man bjuder väl folk för att man vill ha dom där inte för att få saker?

Det tillhör att man ger en liten gåva när man är bjuden på tillställning, oavsett om det är födelsedag, bröllop eller dop. Men den gåvan ska vara baserad på vad personen som ger har möjlighet till.

Min bästa kompis och hans fru är personer som varit i mitt liv i många många år, jag och min blivande umgås med dom flitigt och vi är otroligt tacksamma för att dom vill dela vår dag med oss . Dom har två barn och mamman kommer vid tillfälle för vårt bröllop vara föräldrarledig. På hans lön hennes föräldrarpenning och ett helt hushåll blir jag överlycklig om äldsta dottern har ritat en teckning som bröllopspresent. Då är det ändå våra närmaste vänner men jag skulle aldrig förvänta mig något!
    Om dom hade arbetat i riksdagen hade jag fortfarande varit överlycklig för en teckning eftersom dom har sitt liv där deras pengar måste hamna!

Min svärfar har det väldigt gott ställt men jag skulle inte ens reagera om han inte ens gav oss ett kort. Han kommer vara där och fira vår dag med oss vilket betyder så mycket mer. Det är ju därför vi bjuder folk! Annars kan vi lika gärna spara alla pengarna bröllopet kommer kosta oss och bara vara han och jag, men vi vill ju ha våra nära där!

Kan folk bara sluta vara så jäkla giriga, jag tycker det är pinsamt!
    Alltså det handlar inte om girighet, det handlar om att man har en annan syn på detta själv. Jag är inte av åsikten att man aldrig ska bjuda någon på något för att mina pengar måste "hamn i mitt liv". Livet blir tråkigt, tycker jag, om man aldrig kan bjuda på saker. Vare sig det är tid eller pengar.
    Därför är snålhet inte så hett, för att det gör livet tråkigt. Tvärtom är det ju girigt att inte kunna undanvara mer än 65 kronor från sitt eget liv för att BJUDA någon på ett fint tack eller vad det nu handlar om.

Så det handlar inte om att man vill ha massa grejer, det handlar om att man ger och tar - det är som att båda behåller sina pengar eftersom man både får och ger presenter MEN det förgyller livet med överraskningar, gester och tackgåvor.

Det känns roligare än att alla sitter och kniper hårt om sin plånbok i varsitt hörn liksom. :) 
  • Daludd
    Anonym skrev 2012-06-13 08:45:39 följande:
    Jag tror du missförstod mig. Jag är emot snålhet. Jag menar inte att man ska sitta och hamstra för egen räkning och aldrig kunna bjuda.
    Jag går aldrig på tillställning utan en liten gåva, gåvans storlek eller pris är beroende på min ekonomiska situation för tillfället.
    Men att bjuda och leva efter att ge och ta är en helt annan sak än att vara girig. Om jag går på bröllop och min ekonomi är körd i botten pga olika omständigheter, men jag letar fram ett gamalt kort på mig och bruden som 7 åringar och köper en fin ram och ramar in det. Då är de en gåva, då anstränger jag mig och bjuder efter mina förutsättningar.
    Om bruden i sin tur har förväntat sig ett kuvert med en summa pengar och blir besviken då är det att  vara girig. Även om jag tjänar jätte bra är inte andra medvetna om min ekonomiska situation, jag kanske har behövt gå och rycka ut en tand precis och har 500 kr kvar att leva på, ska jag då ge bort den 500 hundringen för att annars så "kan jag inte bjuda"? Nej då är det personen som får gåvan som är girig om den tycker att det är för lite.

Jag tycker absolut att man ska leva efter att ge och ta, kunna offra för andra man bryr sig om och inte bara tänka på sig själv. Däremot finns det enligt mig inget som är så fel i festsammanhang som att man förväntar sig massa dyra saker och har mage att bli besviken på folk om inte presenten är tillräckligt dyr.

Ge och ta handlar även om att man bjuder in någon för att närvara i en stor stund i ens liv, den personen som är bjuden uppmärksammar att man är tacksam över att vara delaktig genom att ge en gåva. Men den gåvan ska inte behöva vara stor, dyr och flådig för att den ska räknas.
    Ingen här som motsätter sig mycket små gåvor har menat att det gäller människor som inte har ekonomi (om man har en mycket stor lön i vanliga fall är det ju sällan så att man har 500 kr kvar att leva på oavsett vad som hänt den månaden, det är sällan man inte har en buffert alls?) nog att ge en stor gåva.
    Men ärligt talat, de flesta lever inte så, de flesta har inte exceptionella omständigheter och hemliga spelskulder och allt vad folk räknat upp här. Vi har exempel på hur 18 pers gett 65kr var, skulle alla de 18 ha en sådan exceptionellt dålig ekonomi att de inte har råd med mer?

Det handlar inte om dyrheten, för mig iaf (ska tala för mig själv) utan det handlar oma tt man har en vän kanske, som brukar gå ut på krogen två gånger i månaden där man vet att inträdet är 120 kronor, som sedan ger en hundring på ens bröllop - att den vännen värderar en så lågt, att man inte kan "bjuda till" eller ge en mer personlig ELLER dyrare gåva för att visa att man bryr sig. Antingen eller liksom, beroende på vad man kan åstadkomma.

Man tänker väl olika kring detta helt enkelt! Jag hade inte känt mig särskilt omtyckt eller speciell för mina vänner om de på min bröllopsdag spenderade mindre tid och mindre pengar än de gör på korvmojen en lördagnatt kl. 02. Det tycker jag bara är snålt.

Tycker ingen förväntar sig särskilt "dyra" grejer, de förväntar sig ganska normal ansträngning/gest från vänner och släktingar som tyvärr inte tycks bry sig nämnvärt om att visa vare sig tacksamhet eller lyckönskningar för framtiden... :/ 
    Så återigen, skilj på vad det är man är besviken över - det är inte kronorna, det är "meddelandet" man sänder med sin mycket blygsamma gåva - jag bryr mig inte. OCh det framgår ju också här när folk skriver att det inte är så jäkla kul att gå på bröllop och man ska vara tacksam för att någon kommer - begriper inte varför man inte tackar nej istället om man känner så.
  • Daludd
    jimmyojennifer skrev 2012-06-13 10:23:31 följande:
    Låt bli att värdera dina näras kärlek till dig i summan av gåvan. En blygsam gåva behöver inte betyda- "jag bryr mig inte"
    En blygsam gåva kan betyda "jag bryr mig massor men har inte möjlighet".

Du har inte rätt att ifrågasätta någon annans ekonomi, oavsett vad du tror att du vet om dom. Det är väl ingen som presenter sig med " Hej jag heter Karin och jag har en utmätning hos kronofogden".

Det är nästan lite oroväckande hur matrialistisk du låter när du bedömmer kärlek i materia. En vän som ger lite behöver inte vara av inställning att den bryr sig mindre. Att du mäter vännens gåva och därmed kärleken till dig i jämförelse med vad personen gör en lördag natt är helknasigt. Jag förstår inte hur du kan hitta en koppling mellan belopp spenderat på korvmojen med belopp spenderat på present till dig och därefter få ut kvoten av vännens tillgivelse.

Man ska inte behöva "skilja på vad man är besviken över" utan inte vara besviken alls, man ska vara tacksam för det man får och att man får något.

Förlåt men jag hoppas att du meddelat dina gäster att gåvan måste motsvara deras lön och deras övriga privatliv för att du inte ska känna dig mindervärdig och oälskad.
    Men alltså, jag orkar inte förklara samma sak hela tiden. Du väljer att tolka det väldigt missunsamt så vi lägger ner istället :) Jag vill inte bli tillsagd att låta bli eller att jag inte har rätt att göra saker i en diskussion heller, det är lite för grovt. Vi är många som känner som jag sagt här nu, det får också lov att respekteras att man faktiskt sänder ut budskap med sina gåvor, åtminstone att vissa av oss anser det. Och att snålhet existerar och att det inte är beundransvärt. Vissa tycker så.

Jag bedömer inte kärlek i materia. Du ser det så, jag gör inte det. Man "ska" inte vara si eller så heller utan vi människor är olika. Jag hör att du tycker att man "ska" vara som du beskriver, men jag håller inte med. Jag tycker inte heller att människor "ska" vara så som jag önskar. Man kanske dock inte uppskattar människor som är på olika sätt beroende på hur man är själv. Det är tråkigt att du känner att du måste vara nedvärderande mot mig i diskussionen bara för att vi inte håller med varandra.

Om jag har vänner som aldrig bjuder igen, som dock gärna tar del av det jag bjuder på, igen och igen och igen, så tycker jag inte att det är helt okej och känner mig dum som mäter kärlek i materiella ting - utan jag aktar mig för människor som utnyttjar mig. Detsamma gäller känslomässigt. Om jag har vänner som vanligtvis inte ger gåvor, eller inte tror på presenter (eller vad som helst ditåt) så känner jag ju dom och vet om det och skulle då inte ta illa upp. Om jag däremot känner människor som i vanliga fall också tar del av traditionen att visa tacksamhet eller lyckönska med gåvor, och i vanliga fall också ser till att göra det med lite mer medel än minsta möjliga ansträngning för en själv, så är det klart att jag ser budskapet i att de väljer att inte göra det gentemot mig. Det är, enligt min mening, lite naivt att låtsas som att budskapet inte finns där.

Jag kan gå till mig själv. Om jag tycker att en gåva för att tacka eller lyckönska på födelsedag eller bröllop inte får kosta mer än det jag lägger på thaimat, då är det för att jag inte bryr mig så mycket om de människorna eller vill lägga tid eller engagemang eller behöva "avstå" något för att lyckönska dom. Då skulle jag inte vara särskilt stolt över mig själv, utan känna mig snål och ogin och skärpa mig.

Man måst einte hålla med om detta, men försök att respektera att olika åsikter finns kring det. 
  • Daludd

jimmyojennifer - läste du verkligen mitt inlägg ordentligt? Jag undrar om du blev mycket upprörd för att du inte läste vad som stod, för det du skriver till mig i ditt inlägg är liksom som om att du missat flera viktiga poänger i det jag skrev. det står ju till exempel långa meningar om de som inte har möjlighet att ge en dyr gåva, ändå tar du upp det igen på ett sätt som inte stämmer överens om man läst det jag skrev....

• Daludd
    jimmyojennifer skrev 2012-06-13 11:54:06 följande:
    Hej igen,

Det känns väldigt tråkigt att du läser det jag skrev med en negativ ton och ser det som ett påhopp.  Jag har absolut respekt för dina åsikter, men jag vill även att du ska ha respekt för mina.
    Jag säger inte hur någon "ska" vara, tråkigt att du uppfattade de så, jag skulle kanske skrivit jag tycker innan, för jag vill inte tala om för dig hur du ska resonera.

Det känns däremot inte som du läste det jag skrev ordentligt heller eftersom du antyder att jag inte har respekt för vad du (och andra) här i tråden tycker. Jag tyckte inte att jag uttryckte respektlöshet mot dina åsikter i det jag skrev utan mer lyfte fram att jag tycker att det är oerhört matrialistiskt tänk.

Du pratar om dina olika vänner i olika situationer och det är en diskussion på en helt annan nivå en den rent generella "är man girig om man väntar sig mycket eller är det gästen som är snål"
    Att man är på personbasis och vet en person som brukar agera på ett visst sätt i olika situationer och därefter tycker att att hon/han handlat med mindre ansträngning i just mitt fall då kan jag förstå besvikelse och absolut hålla med dig till vissdel om att man är naiv om man inte ser budskapet. Men då handlar det inte om att gåvor i allmänhet representerar personens tillgivelse utan att den gåvan representerar något och då är vi inne på något helt annat ämne.

Jag har full respekt för att alla tycker olika, annars skulle jag inte vara inne på ett forum utan bara leva i min bubbla om att mina åsikter är dom rätta.
    Men du måste ha respekt för mina åsikter också. Jag tycker att det är matrialistiskt tänk att bli besviken på en gåva för att den inte lever upp till mina förväntningar. Jag skulle aldrig kunna känna mig bitter på mina nära för att dom lagt en mindre summa, mindre tid, mindre eftertanke på presenten i sig (vissa har bara helt enkelt inte fantasin. Och jag skulle nog  distansera mig till en person som hade mage att dömma mig efter storleken(pris, eftertanke) på min present, för då tycker inte jag att man har greppat vad en gåva är.

Men som sagt, full respekt för vad du tycker. Och därmed är det väl tur att vi inte är bjudna på varandras bröllop Solig då skulle det bli liv i luckan vid presentbordet eftersom vi uppenbarligen är av helt olika uppfattning.
    Okej, jag förstår att du skrivit "du har inte rätt att..." och "låt bli att..." lite lättvindligt och inte tnäkt på att du faktiskt sagt till mig hur jag ska och bör vara och agera, snarare än att beskriva hur du själv skulle tänkt eller resonerat. No hard feelings! 
    Jag tror inte att det hade blivit något liv i luckan, jag hade nämligen aldrig ställt till en scen på något vis pga presenter. :) 
  • Daludd
    Anonym (en till...) skrev 2012-06-13 22:36:04 följande:
    Men hur gör man om man är bjuden på bröllop men inte kan/vill gå? Brukar ni ge present ändå?

Om ni t.ex. inte har gått på bröllopet av ekonomiska skäl, dvs att det var dyrt att resa dit, nya kläder mm. Om man slipper de kostnaderna och man bryr sig om personen, kanske man ger en present ändå, eller? 

Vi har fått flera presenter av folk som inte ska närvara, av våra chefer, arbetskamrater som inte var bjudna... rätt trevligt och helt oförväntat. Men jag har själv skickat presenter till ett par bröllop jag tyvärr inte har kunnat närvara på men gärna hade velat.  
    Om man vill, skulle jag enkelt säga :) Hade jag missat en barndomskompis bröllop hade jag givit henom en gåva. Hade jag missat en bekants bröllop hade jag kanske gjort det, lite beroende på hur det kändes och hur vår relation ser ut :) det är väldigt trevligt men inget någon väntar sig tror jag.
Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?