Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

sofiasmamma skrev 2012-06-08 11:23:05 följande:

Jag har sagt att när jag dör vill jag inte att det ska finnas en krona över för jag vill inte att det ska finnas ngt att bråka om. Jag vet att det är orealistiskt men...

Fast då blir det nog bråk när begravningen ska betalas!
  • Aniara4

Jag tänker att man kanske får skilja på två olika saker:

1) De flesta skulle nog ge mer än 100:- per person om man inte hade det dåligt ställt ekonomiskt. Man kan iofs aldrig veta hur folk har det i sin privatekonomi, de kan ha svårigheter de inte gärna berättar om (någon kanske är spelmissbrukare eller shopoholic!), men på det hela taget skulle jag nog också höja ögonbrynet en kort sekund om någon till synes välbeställd gäst gav såpass lite.

2) Spelar det någon roll? Som flera har varit inne på, jag tycker i alla fall inte att presenterna är det centrala på bröllopet, och enda anledningen till att jag höll koll på vem som gav vad var med tanke på tackkorten. Jag ville kunna skriva "tack för den fina skålen, vi ska tänka på dig varje gång vi lägger upp sallad i den" eller nåt liknande, hellre än bara "tack för, öh, uppvaktningen".  Jag noterade flyktigt att t.ex. en förälders två syskon som båda gav oss kontanter hade gett väldigt olika belopp, den ena familjen gav dubbelt så mycket som den andra, och det väckte en halv sekunds mild förvåning, sen ryckte jag på axlarna och tyckte att än sen då.

Jag kan inte säga att någon av våra gäster gav för mindre än vad jag skulle bedöma deras förmåga som, någon gav kanske mer än vi hade väntat oss, någon med mycket dålig ekonomi gav en hemgjord sak som jag blev jätteglad över, den var verkligen välgjord och fin och hade kostat rejält i en hemslöjdsbutik. Men OM någon välbeställd gäst verkligen hade gett en oväntat liten eller billig present kan jag inte säga att det hade stört mig särskilt mycket. Jag hade nog höjt lite på ena ögonbrynet, och sen tänkt "hoppla, här slogs det visst inte på stort", och kanske smålett lite åt givarens missbedömning.

Men varför bli upprörd?

• Aniara4

Jo men som sagt...

En del har inte råd med mer, en del är rätt och slätt snåla.

Men samtidigt, var och en får väl skämmas för sig själv. Man kan inte göra så mycket åt snåljåparna än att le lite överlägset i smyg och vara glad att man själv inte är lika pinsam. Och kanske komma ihåg att inte lägga alltför mycket krut på presenter till dem i framtiden.

• Aniara4
    JuliBrud89 skrev 2012-06-11 22:11:56 följande:
    Jag håller med dig. Man lægger ut MYCKET pengar før att vi och gæsterna ska få den bæsta dagen, och så sætter dom pris på detta i 100 kr? Det ræcker knappt åt stearinljusen ffs. Vi har inte gift oss æn, men har man råd tycker jag det ær ohyffsat och snålt. Sæg vad ni vill. Så tycker jag!
    Fast presenterna är ju, som vi redan konstaterat, inte en betalning för festen.

Brudparet bjuder familj och vänner på bröllopsfest på det sätt som de tycker blir bra.

De som vill gratulera brudparet med en present gör det.

Det två sakerna har inget med varandra att göra. Det går ju t.ex. alldeles utmärkt att ge en present även om man inte varit på bröllopet - vi fick presenter både från några som var bjudna men tackade nej, och från några vi inte haft en tanke på att bjuda (vänner till föräldrarna). Så jag tycker inte man ska ställa värdet på presenten i relation till kuvertpriset på middagen. Däremot kan det ju verka lite märkligt om någon man står relativt nära ger en väldigt torftig present. oavsett om de blivit bjudna på lyxmiddag eller inte.
  • Aniara4
    Anonym (Tack!) skrev 2012-06-13 15:33:06 följande:
    Det som förändrats är mina förväntningar och eventuella reaktioner när de inte uppfylls - vill jag ta av min tid och energi till att bli irriterad och besviken.. NEJ! 
    Jag kommer dock att fortsätta ha kvar min egen gåvogräns, minst 500 kr för mig och sambo/man. I min värld så behöver det inte vara lika åt båda hållen ge/få och man behöver kanske inte lägga energi på vad andra ger...
    Toppen! Och precis vad jag försökte få fram....

Man kan ju ha en åsikt om vad som är en lagom summa att ge i present (eller köpa present för) som man själv lever efter, men vad man sen gör om någon annan inte lever upp till min uppfattning om hur man bör bete sig i presentsammanhang, det är en annan fråga tycker jag.

Om man tänker efter finns det oräkneliga saker människor i ens omgivning gör som man själv tycker är ohyfsat och fel, och man kan inte gå runt och störa sig på alla. Alla kan ju inte vara lika perfekta och charmerande som man själv...

Sen om man har bekanta, som en del har varit inne på, som konsekvent försöker utnyttja andra och snika till sig mer än de ger, då kanske man ska fundera över om och hur man ska fortsätta umgås med dem. Men då handlar det om ett mönster över tid, inte en enstaka present (eller avsaknad därav).
Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?