Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?
Jag har sagt att när jag dör vill jag inte att det ska finnas en krona över för jag vill inte att det ska finnas ngt att bråka om. Jag vet att det är orealistiskt men...
Jag har sagt att när jag dör vill jag inte att det ska finnas en krona över för jag vill inte att det ska finnas ngt att bråka om. Jag vet att det är orealistiskt men...
Jag tänker att man kanske får skilja på två olika saker:
1) De flesta skulle nog ge mer än 100:- per person om man inte hade det dåligt ställt ekonomiskt. Man kan iofs aldrig veta hur folk har det i sin privatekonomi, de kan ha svårigheter de inte gärna berättar om (någon kanske är spelmissbrukare eller shopoholic!), men på det hela taget skulle jag nog också höja ögonbrynet en kort sekund om någon till synes välbeställd gäst gav såpass lite.
2) Spelar det någon roll? Som flera har varit inne på, jag tycker i alla fall inte att presenterna är det centrala på bröllopet, och enda anledningen till att jag höll koll på vem som gav vad var med tanke på tackkorten. Jag ville kunna skriva "tack för den fina skålen, vi ska tänka på dig varje gång vi lägger upp sallad i den" eller nåt liknande, hellre än bara "tack för, öh, uppvaktningen". Jag noterade flyktigt att t.ex. en förälders två syskon som båda gav oss kontanter hade gett väldigt olika belopp, den ena familjen gav dubbelt så mycket som den andra, och det väckte en halv sekunds mild förvåning, sen ryckte jag på axlarna och tyckte att än sen då.
Jag kan inte säga att någon av våra gäster gav för mindre än vad jag skulle bedöma deras förmåga som, någon gav kanske mer än vi hade väntat oss, någon med mycket dålig ekonomi gav en hemgjord sak som jag blev jätteglad över, den var verkligen välgjord och fin och hade kostat rejält i en hemslöjdsbutik. Men OM någon välbeställd gäst verkligen hade gett en oväntat liten eller billig present kan jag inte säga att det hade stört mig särskilt mycket. Jag hade nog höjt lite på ena ögonbrynet, och sen tänkt "hoppla, här slogs det visst inte på stort", och kanske smålett lite åt givarens missbedömning.
Men varför bli upprörd?
Jo men som sagt...
En del har inte råd med mer, en del är rätt och slätt snåla.
Men samtidigt, var och en får väl skämmas för sig själv. Man kan inte göra så mycket åt snåljåparna än att le lite överlägset i smyg och vara glad att man själv inte är lika pinsam. Och kanske komma ihåg att inte lägga alltför mycket krut på presenter till dem i framtiden.