Daludd skrev 2012-06-12 19:19:52 följande:
Alltså det handlar inte om girighet, det handlar om att man har en annan syn på detta själv. Jag är inte av åsikten att man aldrig ska bjuda någon på något för att mina pengar måste "hamn i mitt liv". Livet blir tråkigt, tycker jag, om man aldrig kan bjuda på saker. Vare sig det är tid eller pengar.
Därför är snålhet inte så hett, för att det gör livet tråkigt. Tvärtom är det ju girigt att inte kunna undanvara mer än 65 kronor från sitt eget liv för att BJUDA någon på ett fint tack eller vad det nu handlar om.
Så det handlar inte om att man vill ha massa grejer, det handlar om att man ger och tar - det är som att båda behåller sina pengar eftersom man både får och ger presenter MEN det förgyller livet med överraskningar, gester och tackgåvor.
Det känns roligare än att alla sitter och kniper hårt om sin plånbok i varsitt hörn liksom. :)
Jag tror du missförstod mig. Jag är emot snålhet. Jag menar inte att man ska sitta och hamstra för egen räkning och aldrig kunna bjuda.
Jag går aldrig på tillställning utan en liten gåva, gåvans storlek eller pris är beroende på min ekonomiska situation för tillfället.
Men att bjuda och leva efter att ge och ta är en helt annan sak än att vara girig. Om jag går på bröllop och min ekonomi är körd i botten pga olika omständigheter, men jag letar fram ett gamalt kort på mig och bruden som 7 åringar och köper en fin ram och ramar in det. Då är de en gåva, då anstränger jag mig och bjuder efter mina förutsättningar.
Om bruden i sin tur har förväntat sig ett kuvert med en summa pengar och blir besviken då är det att vara girig. Även om jag tjänar jätte bra är inte andra medvetna om min ekonomiska situation, jag kanske har behövt gå och rycka ut en tand precis och har 500 kr kvar att leva på, ska jag då ge bort den 500 hundringen för att annars så "kan jag inte bjuda"? Nej då är det personen som får gåvan som är girig om den tycker att det är för lite.
Jag tycker absolut att man ska leva efter att ge och ta, kunna offra för andra man bryr sig om och inte bara tänka på sig själv. Däremot finns det enligt mig inget som är så fel i festsammanhang som att man förväntar sig massa dyra saker och har mage att bli besviken på folk om inte presenten är tillräckligt dyr.
Ge och ta handlar även om att man bjuder in någon för att närvara i en stor stund i ens liv, den personen som är bjuden uppmärksammar att man är tacksam över att vara delaktig genom att ge en gåva. Men den gåvan ska inte behöva vara stor, dyr och flådig för att den ska räknas.