Inlägg från: jimmyojennifer |Visa alla inlägg
  • jimmyojennifer

Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?

Så återigen, skilj på vad det är man är besviken över - det är inte kronorna, det är "meddelandet" man sänder med sin mycket blygsamma gåva - jag bryr mig inte.
    Låt bli att värdera dina näras kärlek till dig i summan av gåvan. En blygsam gåva behöver inte betyda- "jag bryr mig inte"
    En blygsam gåva kan betyda "jag bryr mig massor men har inte möjlighet".

Du har inte rätt att ifrågasätta någon annans ekonomi, oavsett vad du tror att du vet om dom. Det är väl ingen som presenter sig med " Hej jag heter Karin och jag har en utmätning hos kronofogden".

Det är nästan lite oroväckande hur matrialistisk du låter när du bedömmer kärlek i materia. En vän som ger lite behöver inte vara av inställning att den bryr sig mindre. Att du mäter vännens gåva och därmed kärleken till dig i jämförelse med vad personen gör en lördag natt är helknasigt. Jag förstår inte hur du kan hitta en koppling mellan belopp spenderat på korvmojen med belopp spenderat på present till dig och därefter få ut kvoten av vännens tillgivelse.

Man ska inte behöva "skilja på vad man är besviken över" utan inte vara besviken alls, man ska vara tacksam för det man får och att man får något.

Förlåt men jag hoppas att du meddelat dina gäster att gåvan måste motsvara deras lön och deras övriga privatliv för att du inte ska känna dig mindervärdig och oälskad.
  • jimmyojennifer
    Daludd skrev 2012-06-13 10:50:15 följande:
    Man måst einte hålla med om detta, men försök att respektera att olika åsikter finns kring det. 
    Hej igen,

Det känns väldigt tråkigt att du läser det jag skrev med en negativ ton och ser det som ett påhopp.  Jag har absolut respekt för dina åsikter, men jag vill även att du ska ha respekt för mina.
    Jag säger inte hur någon "ska" vara, tråkigt att du uppfattade de så, jag skulle kanske skrivit jag tycker innan, för jag vill inte tala om för dig hur du ska resonera.

Det känns däremot inte som du läste det jag skrev ordentligt heller eftersom du antyder att jag inte har respekt för vad du (och andra) här i tråden tycker. Jag tyckte inte att jag uttryckte respektlöshet mot dina åsikter i det jag skrev utan mer lyfte fram att jag tycker att det är oerhört matrialistiskt tänk.

Du pratar om dina olika vänner i olika situationer och det är en diskussion på en helt annan nivå en den rent generella "är man girig om man väntar sig mycket eller är det gästen som är snål"
    Att man är på personbasis och vet en person som brukar agera på ett visst sätt i olika situationer och därefter tycker att att hon/han handlat med mindre ansträngning i just mitt fall då kan jag förstå besvikelse och absolut hålla med dig till vissdel om att man är naiv om man inte ser budskapet. Men då handlar det inte om att gåvor i allmänhet representerar personens tillgivelse utan att den gåvan representerar något och då är vi inne på något helt annat ämne.

Jag har full respekt för att alla tycker olika, annars skulle jag inte vara inne på ett forum utan bara leva i min bubbla om att mina åsikter är dom rätta.
    Men du måste ha respekt för mina åsikter också. Jag tycker att det är matrialistiskt tänk att bli besviken på en gåva för att den inte lever upp till mina förväntningar. Jag skulle aldrig kunna känna mig bitter på mina nära för att dom lagt en mindre summa, mindre tid, mindre eftertanke på presenten i sig (vissa har bara helt enkelt inte fantasin. Och jag skulle nog  distansera mig till en person som hade mage att dömma mig efter storleken(pris, eftertanke) på min present, för då tycker inte jag att man har greppat vad en gåva är.

Men som sagt, full respekt för vad du tycker. Och därmed är det väl tur att vi inte är bjudna på varandras bröllop Solig då skulle det bli liv i luckan vid presentbordet eftersom vi uppenbarligen är av helt olika uppfattning.
  • jimmyojennifer

P.S allt jag skriver är i vänlig ton, utan att vara aggressiv eller med eftertryck. Hade vi pratat hade jag varit lugn och haft ett stort leende över läpparna. Jag är inte arg eller är ute efter att låta arg. Jag är bara saklig. Solig

• jimmyojennifer

Jag tycker att det är girigt när man förväntar sig presenter och sedan blir besviken på att presenterna inte lever upp till ens förväntningar.
    Jag tycker även att det är snålt att en person som har tillgångar väljer medvetet att vara snål när det ger bort något.
    Jag tycker emot inte att man ska förvänta sig att man känner en person och därmed har stenkoll på dennes privatekonomi och därmed får förvänta sig dyrare saker, som i sin tur leder till besvikelse om de inte håller standard i mina mått mätta.

Jag skulle aldrig och har inte för den delen i den här tråden eller i övrigt påstått att jag känner någon annas gäster och därmed kan säga hur det ligger till.
    Jag kan bara prata utifrån vad jag själv tycker, som tanken är att man ska i ett forum och jag har bara yttrat min åsikt om gåvor och matriellt tänkande.

Som sagt, kom ihåg att det här är min åsikt som jag varken säger är rätt eller fel och därmed inte heller hyser respektlöshet mot andra åsikter.

Självklart har alla rätt till sina egna känslor och rätten till att känna sig besviken över hur någon i ens närhet har handlat.
    Det jag har sagt  är att jag tycker är att man kanske ska tänka ett steg längre och inte förvänta sig så mycket eftersom man, även om man känner sina gäster, kanske inte har full insyn i deras tänk och privatekonomi.

Jag är av uppfattningen att jag bjuder mina nära och kära för att jag vill att dom delar i det här sammanhanget vår bröllopsdag med oss. Vi bjuder på mat och dricka för att vi vill ha dom där och äta vår första måltid som man och hustru i deras sällskap.
    Jag vill ha dom närvarande. Om dom sen ger oss en kram när dom går även om det råkar vara min snuskigt rika faster så är det helt okej. Det är inget jag kommer vara besviken över eftersom jag inte förväntar mig presenter utan förväntar mig att dom lägger tiden och engagemanget att vara med på vårt bröllop.

Men om man är en person som väntar sig presenter av sina släktingar och har uppfattningen att har man mer pengar ger man mer, då förstår jag att man blir besviken och som sagt, självklart har man rätt till sina egna känslor och sin besvikelse.

Jag har aldrig sagt att jag nekar någon känslan av att känna sig portprioriterad eller besviken över sina bröllopspresenter, jag har sagt att jag inte är av den uppfattningen när det gäller presenter, att det är så viktigt att det ger mig utrymme till besvikelse.

• jimmyojennifer
    Daludd skrev 2012-06-13 13:07:49 följande:
     jag hade nämligen aldrig ställt till en scen på något vis pga presenter. :) 
    Självfallet hade jag på riktigt inte ens yttrat mig om detta i ett offentligt sammanhang, än mindre på någons bröllopsdag. Jag är inte en person som drar igång debatter på tillställningar. Solig
Svar på tråden Bröllopsgåvor - snåla gäster.. eller?