Daludd skrev 2012-06-13 10:50:15 följande:
Man måst einte hålla med om detta, men försök att respektera att olika åsikter finns kring det.
Hej igen,
Det känns väldigt tråkigt att du läser det jag skrev med en negativ ton och ser det som ett påhopp. Jag har absolut respekt för dina åsikter, men jag vill även att du ska ha respekt för mina.
Jag säger inte hur någon "ska" vara, tråkigt att du uppfattade de så, jag skulle kanske skrivit jag tycker innan, för jag vill inte tala om för dig hur du ska resonera.
Det känns däremot inte som du läste det jag skrev ordentligt heller eftersom du antyder att jag inte har respekt för vad du (och andra) här i tråden tycker. Jag tyckte inte att jag uttryckte respektlöshet mot dina åsikter i det jag skrev utan mer lyfte fram att
jag tycker att det är oerhört matrialistiskt tänk.
Du pratar om dina olika vänner i olika situationer och det är en diskussion på en helt annan nivå en den rent generella "är man girig om man väntar sig mycket eller är det gästen som är snål"
Att man är på personbasis och vet en person som brukar agera på ett visst sätt i olika situationer och därefter tycker att att hon/han handlat med mindre ansträngning i just mitt fall då kan jag förstå besvikelse och absolut hålla med dig till vissdel om att man är naiv om man inte ser budskapet. Men då handlar det inte om att gåvor i allmänhet representerar personens tillgivelse utan att den gåvan representerar något och då är vi inne på något helt annat ämne.
Jag har full respekt för att alla tycker olika, annars skulle jag inte vara inne på ett forum utan bara leva i min bubbla om att mina åsikter är dom rätta.
Men du måste ha respekt för mina åsikter också.
Jag tycker att det är matrialistiskt tänk att bli besviken på en gåva för att den inte lever upp till mina förväntningar.
Jag skulle aldrig kunna känna mig bitter på mina nära för att dom lagt en mindre summa, mindre tid, mindre eftertanke på presenten i sig (vissa har bara helt enkelt inte fantasin. Och
jag skulle nog distansera mig till en person som hade mage att dömma mig efter storleken(pris, eftertanke) på min present, för då tycker inte
jag att man har greppat vad en gåva är.
Men som sagt, full respekt för vad du tycker. Och därmed är det väl tur att vi inte är bjudna på varandras bröllop
![Solig Solig](https://www.brollopstorget.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-sunny.gif)
då skulle det bli liv i luckan vid presentbordet eftersom vi uppenbarligen är av helt olika uppfattning.