• Brudiframtiden

Hur få tårtan god?

Om man ska ha nåt sånt här som på bilden som bröllopstårta...hur får man den att smaka gott? Ser ju lite torftig ut men gillar det enkla...det blir vintage/skogstema på vårt bröllop nästa år....

• Svar på tråden Hur få tårtan god?
  • Brudiframtiden

också bilden..den ville inte komma med i förra inlägget...
  • Gwennie

En klassisk jordgubbstårta är ju aldrig fel - ser supergott ut i sådan mängd!

Sen, om du ändå vill göra något mer, kan du smussla in lite lemoncurd eller limecurd mellan två lager, eller krydda grädden med t.ex. vanilj, vit choklad, en skvätt calvados eller krossade hallon eller andra bär. När man bakar bottnarna, kan man ha i lite mandelmassa.

Usch, nu blev jag hungrig... ;)

Lycka till med tårtfantasierna!

• AnnL

Att blanda i några krossade punchflaskor (som du hittar i godishyllan) med vispad grädde är supergott till jordgubbar :)

• msE

Anledningen till att den som du säger; "ser torftig" ut är ju att den inte är täckt av massa grädde o typ sugarpaste... Kan tänka mig att den är lika god ändå, smaken sitter ju som sagt i fyllningen,  och dessutom är det kanske en fördel o inte ha en alltför mäktig tårta om ni ska ha den efter middagen??

• Chicita

Satsa på att få riktigt saftiga bottnar skulle jag säga.
    Provbaka så att du hittar ett recept som ger en saftig men stabil botten.
    Du kan exempelvis puréa jordgubbarna och bre på också så att saften kan tränga in ordentligt i botten.

Jag skulle själv inte blanda in så mycket andra smaker, men däremot använda så mycket "äkta" smaker jag kan. Vaniljstång istället för vanilj på burk exempelvis (du kan exempelvis lägga i en vaniljstång i en skål med grädde över natten och på så sätt få en jättefin vaniljsmak när du vispar upp grädden dagen efter.
    Om du vill ha vaniljcreme så gör den själv från grunden osv osv...
    Äkta, färska och fräscha smaker på saftiga bottnar.
    Kan det bli bättre? Glad 

• daniiel

Jag kan inte så mkt om bakning, alls, men jag tycker Chicitas idé om att inte blanda in så många andra smaker och hålla det enkelt med bra råvaror var ett bra förslag.

Egentligen ville jag bara säga att tårtan såg helt underbar ut! :) Jag tycker definitivt att du ska försöka dig på något liknande. Ser gott ut och ser ut att passa ert tema väldigt bra :)

• Brudiframtiden

Frågan är bara om man får tag i jordgubbar i slutet av augusti....

• Chicita
    Brudiframtiden skrev 2012-06-12 15:31:42 följande:
    Frågan är bara om man får tag i jordgubbar i slutet av augusti....
    Många större affärer (typ ICA MAXI) kan beställa hem odlade i värsta fall. Hör med dom så du har en garanti i alla fall.
    Och inuti tårtan funkar frysta jordgubbar precis lika bra.
    I värsta fall kan du ju även dekorera med frysta. Men dom läcker mer saft så grädden kommer att bli rosa i så fall, men det kan man väl stå ut med om det skulle krisa, dom smakar ju faktiskt lika bra Glad 
  • Sessan67

Brukar använda vanlig jordgubbssaft, som jag spär ut så att den blir ganska stark, att skvätta rätt rejält över tårtbottnarna. Då blir till och med trista köpebottnar helt ok  Solig

• daniiel

Det finns ju såna styckfrysta jordgubbar och om man låter dom tina i rumstemperatur och sedan låter dom rinna av lite i ett durkslag, så funkar de utmärkt att dekorera tårtor med :) Om det nu inte skulle finnas färska jordgubbar.

Svar på tråden Hur få tårtan god?