-
Ja, vi hade funderat på tjälknöl. Dels för att det finns älgkött i frysen hos min mor & far och dels för att det är enkelt att tillaga, det tar ju bara lite tid. Gott är det också :) Det var dock någon som tipsade om flintastek och det nappade maken på :P Och det blir en kall buffé, rakt igenom. Vi har inga möjligheter till uppvärmning av något. Förhoppningsvis är det varmt ute, så då passar det ju bra :)Anneli256 skrev 2012-06-10 10:26:33 följande:Har inte läst igenom alla inlägg.. men fläskytterfile brukar man kunna få på extra pris. Kycklingfile har nog någon nämnt, där kan man ju göra spett som serveras kalla. Vet inte hur ni har tillgång till uppvärmning o då kan det ju underlätta med lite kalla rätter. Sedan så kan ni ju göra Tjälknöl. Oerhört gott, bättre än rostbiff tycker jag iaf :) och ni kan passa på att köpa köttet när det är billigt. Dessutom så skärs det i tunnar skivor så d blir rätt mycket av en sådan stek. Fördelen är inte bara att det är gott utan att det förbereds flera dagar innan och skärs bara upp på festdagen . Ett annat tips är kronfågelns drumsticks som säljs i en låda med två kilo, färdigkryddade, ska bara värmas. Väldigt goda kostar ung 100 kr / 2 kg. Vi hade dom på en fest oerhört uppskattat.
-
Jag har ingen aning om vad priset blir per person. Vi får försöka ta reda på det idag tänkte vi, på ett ungefär. Vi ska försöka kolla upp vad det skulle kosta att göra menyn som jag skrev ovan, men vi har inte riktigt bestämt oss för vilka två sorters pajer eller pastasallader vi ska göra. Det blir en ost- och skinkpaj, men skulle vilja göra en till.Äriqa skrev 2012-06-10 10:25:49 följande:Vad har ni kommit fram till? Vad blir priset för en person?
-
Tack så mycket :) Vi tänkte nog göra en tzatziki, en salladsdressing och göra det enkelt för oss och bara ställa fram en flaska grillsås (sån där hickory) som jag vet att många av gästerna (inkl jag själv) älskar. Sedan tänkte vi ställa fram lite smaksatt creme fraiche. Norrmejerier har en som heter Mexican chili som är fruktansvärt god och passar till allt faktiskt :)J2012 skrev 2012-06-10 06:50:34 följande:Några goda såser är det som gör en bra buffé tycker jag :).
Hoummous är gott till det mesta, tzaziki likaså.
En riktigt "latsås" jag brukar göra till kött är att köpa en färdig chilibea och blanda med en burk lätt creme fraiche. En annan väldigt lätt och god sås är att smula getost (jag brukar köra de lite billigare som finns som små rullar), blanda med creme fraiche och har i lite vitlök och svartpeppar, kanske lite pepparrot om man har det.
Enkelt, superlyxigt och jättegott är det att baka bröd i långpanna. Då rör man ihop en lös deg med bara lite jäst på kvällen, kalljäster och välter ut i en oljan långpanna och låter jäsa en liten stund till. Inget som behöver knådar eller fixas med, bara röra och låta stå. Blir supergott foccaccia, lite segt och med bubblor som riktigt bröd ska vara :)
Jag brukar göra "falsk västerbottenpaj": Köper den billigaste osten (men gärna en med lite mer smak) och gör precis som en vanlig västerbottenpaj, ingen märker någon skillnad ;).
Västerbottenspaj är så gott, men vi äter det jämt! Bor man västerbotten så ;P höhö Ska göra en vanlig ost- och skinkpaj tänkte jag och någon mer sort. -
Nej, det blir att duka en lokal och sedan bara vara där med lite dans efter middagen och så. Det blir ingen bastu eller lekar (kanske någon "favorit i repris" från bröllopsfesten) och ingen stuga eller övernattning. Ja, tänk dig en bröllopsfest fast av en något enklare modell och med mindre folk, vi hade 60 gäster då med 3-rätters och nu blir det ca 25 gäster med buffé och de får ta med sig alkoholhaltiga drycker själva. Och nej, sätter vi ingen klädkod, så kommer folk i typ t-shirten de haft de två senaste dagarna och jeansen de hade på sig i garaget tidigare under dagen. Vilket vanligtvis om vi bara har en fest-fest är helt okej, jag bryr mig inte då, men jag vill ju själv få tillfälle att klä upp mig lite och maken likaså, men det känns som att det blir konstigt om vi är de enda två. Samtidigt som jag ju självklart inte vill ställa för höga krav, men vi såg ju på bröllopet att alla äger den typen av kläder och då tyckte de att det var kul att klä upp sig lite, så jag tänker samtidigt att de kanske kan tycka det är lite kul även denna gången.. men jag vet inte.. svårt..knyttan skrev 2012-06-10 10:42:55 följande:Jag skulle nog skippat klädkoden, på den typ av fest som du beskriver... speciellt om det ska vara bastu och utomhuslekar och sånt...Tror du inte att de ändå skulle klä upp sig litegann? Tycker konceptet låter ganska likt vad vi har gjort vid midsommar flera år med stugövenattning och bad och knytisbuffe, och då har folk ändå klätt upp sig i fina klänningar och några av killarna kom i slips ett år (dock utan kavaj ??) Det beror väl på umgänget iofs men i mina kretsar så kan man möjligen gå ut och ta en öl i jeans o tisha, är det fest så tar man åtminstone på sig en skjorta o finskor.
-
Jaha okej, då förstår jag :)knyttan skrev 2012-06-10 11:02:00 följande:Ah ok jag kanske läste tråden lite slarvigt, fattade det som att ni skulle vara i en stuga.
Jag tycker egentligen inte alls om att skriva "sommarfin" på inbjudningar, men här kanske det skulle kunna passa? Eller kanske ni skulle kunna skriva något i stil med "vi tar på oss finkläder, det vore roligt om ni gjorde oss sällskap" eller något sådant?
Det är min tanke också, att man kanske skulle skriva något sådant i inbjudan, men jag vet inte hur det skulle uppfattas. Nu är det ju inte så att vi inte prata med dessa människor heller, utan vi kommer ju träffa dom flera gånger innan festen, så man skulle ju kunna säga det muntligt också. Att vi skulle tycka det var kul om de klädde sig lite extra sommarfint bara :) -
Tack, den var ju jättebra och där fick man ju in lite klädsel också ;P Hur får man in att de ska ta med sig egen dryck? Det kommer ju som sagt att finnas några enkla alkoholfria alternativ, men de flesta lär ju vilja dricka vin eller öl, men det är inget vi har råd att bjuda på.Chicita skrev 2012-06-10 11:50:10 följande:Om ni vill hålla det informellt så skulle jag nog formulera inbjudan med ett rim (för det känns "kul och informellt" för mig... Så ungefär så här
----------------------------------
Favorit i repris!
För ett år sedan sa vi ja.
Detta vill vi fira idá.
Vi står för maten, du är gästen
när vi nu bjuder in till festen.
Ta på dig kavajen och masa dig hit
Det blir mycket gott, och kanske lite sprit?
En dag att fira med de vi älskar mest
Det är därför vi vill att just du blir vår gäst.
Datum, tid och underskrift
-
Ja, det var ju enkelt att ändra rimmet :) Jag tror vi kör på det, för då får man in att vi bjuder mat, att de ska klä upp sig lite samt ta med egen dryck :)
Haha jag uppmärksammade inte ens det om brödet, men J2012, jag tar också gärna receptet på det. Lät både gott och enkelt :)
Har googlat runt lite på recept, men är det någon som har förslag på någon paj och två sorters pastasallad som är goda?
-
Har försökt räkna lite löst på vad vi nog kommer få lägga ut för en buffé med ungefär det vi tänkt oss och det slutliga priset blir ca en tusenlapp, alltså ca 40kr/person om vi blir 25 personer. Det var mindre än vad jag hade trott, men det kom som en positiv överraskning :) Då har vi räknat lite i överkant dessutom. Så nu måste vi bara boka en lokal så vi kan skicka ut inbjudningarna :)
-
Ja, jag håller med. Jag tycker om att avrunda uppåt just för att slippa otäcka överraskningar. Hellre att det blir några slantar över i slutändan som jag kan spendera på något annat :)Chicita skrev 2012-06-11 11:18:26 följande:Härligt
Och det är alltid skönt med marginaler ifall att något drar iväg i pris eller man får för sig att lägga till något eller helt enkelt bara för att man kanske har råd att unna sig själv något extra också
Vi ska ha festen lördag 11 augusti (bröllopsdagen är måndag 13 augusti), visst bör jag kunna sätta OSA till tex 29 juli då och skicka inbjudningarna till helgen typ? Då får de ändå nästan 2 månaders förvarning och drygt 1 månad på sig att kolla jobbscheman osv. -
Tack, det hoppas jag med :) Tror dock att det blir ett litet bortfall, då vissa bor drygt 100mil härifrån och jag betvivlar starkt att de orkar/kan åka upp bara för en liten fest :P Vi kommer bjuda in ca 30 personer och räknar med att bli ca 20-25. Det räcker gott och väl :)Chicita skrev 2012-06-11 11:24:40 följande:Ja det tycker jag blir jättebra.
Hoppas att alla vill komma och att ni får en jättebra dag