Inlägg från: Sara 120707 |Visa alla inlägg
  • Sara 120707

Tårt-bekymmer

Vi kommer efter mycket provsmakande att ha en lite mer "modig" smakkombination.

Litchiemousse

Mangopannacotta

Hallonmousse

Espressochokladbotten

Sen velar vi fortfarande om vi ska ha sugerpaste eller bara vitachokladbälten och en tunn citrusspegel.

Tycker helt ärligt att sugerpaste blir som ett skal som man ändå inte äter, men samtidigt så är det sååå fint.

• Sara 120707

Provade förresten en bröllopstårta förra helgen som var god men lite väl anonym för min smak.

rabarbermousse

vaniljpannacotta

jordgubbsmousse

chokladbotten

• Sara 120707

Vill göra ett litet tillägg riktat till TS.

De flesta (duktiga) bagare erbjuder någon sorts smakprovning och det är en jättebra chans att bara spåna vilt

Tänk på vad ni gillar för frukter eller kanske nån chilikombination eller något riktigt udda som kokos kanske.

Har ni dåligt med ideér så säg det till konditorn och be dem fritt hitta på några extra alternativ och gärna vara kreativa, det är ofta uppskattat att låta dem ta ut svängarna lite.

Anledningen att jag vill betona smakprovningen är för att vi kom in med en idé på smakkombination och ut med en helt annan

Trodde att jag skulle vilja ha massa choklad varianter och kanske "trygga" smaker som hallon och fläder, var även ganska skeptisk till mangomousse/pannacotta.

I slutändan visde sig mangon vara himmelsk och när vi höll på och velade i slutet så kom konditorn på att hon hade ett litet smakprov med litchiemousse stående som hon förberett till ett annat par och det var helt klockrent tillsammans med det andra.

Så var inte rädda att testa udda saker och bestäm er INTE innan ni faktiskt provat olika smaker och kombinationer.

Lycka till!

Svar på tråden Tårt-bekymmer