Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Rädd för "flopp till bröllopsfest"!

Hej!

Tänkte skriva under tråden "Huga vilken flopp till bröllopsfest" men ville vara lite mer anonym och inte "ta över" den tråden. Det är bara det att jag är rädd att så där kommer det gå till på vår bröllopsdag/fest.

www.brollopstorget.se/Forum-1-88/m4182938-3.html

Hoppas ni orkar läsa!

Jag har ju varit orolig, men tänkt - det är ju bröllop, folk beter sig, det är ingen fara. Så är det ju tydligen inte! Ni får försöka lugna ner mig, min m2b har försökt... men samtidigt har han ju inte sagt att så här kommer det inte bli, utan snarare delat min farhågor ang vissa punkter.

Kyrkan och lokalen ligger 100 m ifrån varandra och vi vill verkligen inte ses innan vigseln, så fotografering blir efter. Jag är nu jätte rädd att folk kommer vara i vägen, vilja titta på, kommentera, vara med när vi fotas. Då kommer vi behöva säga ifrån och vissa kommer inte lyssna, så då kommer vi behöva säga till ifrån igen och det blir dålig stämning.

Jag tror och hoppas faktiskt på att serveringen och maten inte ska vara några problem, däremot så kan jag se framför mig hur folk klagar och surar över bordsplaceringen, iaf min m2b sida. (han håller med om att det blir svårt att få till den, utan att det blir problem...)

Sen kommer middagen och vissa börjar säga lite provocerande saker i sina tal.

Märker nu att jag hade en hel del som jag behövde skriva av mig om! Så jag klipper ut en hel del av det jag skrev om varför jag tror att vissa kommer hålla provocerande tal och klipper in det i första inlägget - ifall ni orkar läsa det också, så får ni gärna göra det, annars kan ni ju bara kommentera min rädsla för bröllopsdagen.

Vi själva är inte så mycket för pinsamma/jobbiga lekar, så vi har bara planerat trevligare "tävlingar" (typ korsord, frågesport m.m. ) med lite vinster. Sedan så tror jag ändå att en hel del inte kommer att ställa upp - vilket blir lite dumt. Samtidigt så vill vi inte strycka de där aktiviteterna, för då är vi rädd att det blir tyst och pinnsam stämning, dessutom så tycker vi att det verkar trevligt, och vi vet att flera andra kommer uppskatta det.

Sen har jag med flit planerat tårtan ganska sent - så att vissa inte bara sticker. Jag vet hur fel det låter, men vissa på min m2b sida kommer nog sticka så fort de fått tårta! Vill ju för hans skull såklart att de ska stanna så länge som möjligt, annars kommer han bli ledsen. Han frågade om man kan ha tårta så sent, och jag sagt att flera har det så, och så la jag till skämtsamt, dessutom så åker nästan ingen förrän de fått tårta. Hans svar var: Nää, det är sant. Kan man inte ha den ännu senare? Obestämd

Jag vet att vi borde inte hålla kvar några som inte vill vara där, men samtidigt så är vi inga som kommer festa om det är 10-12 pers kvar. Vi önskar självklart att de andra ville roa sig med oss, men ifall de inte vill det, så vill vi iaf ha de som utfyllnad för att det inte ska kännas dumt och tomt att roa sig med de som vill roa sig med oss. Det kanske är fel att tänka så, men, men.... bättre att vara lite lurig, än att sitta och vara ledsen över att alla gäster stuckit halv 9, tänkte jag. Men nu har jag börjat oroa mig igen att de kanske kommer sticka ändå, eller att de kommer tycka att allt är jättedålig, jättetråkigt - så vi önskar att de stack!

Blev inte så värst sammanhängande, men behövde skriva av mig.

• Svar på tråden Rädd för "flopp till bröllopsfest"!
  • Anonym (orolig)

Nu var jag så kass att jag hade råkat kopiera något annat, så allt jag hade skrivit och klippt ut tidigare om relationer har försvunnit. Orkar inte skriva allt igen.

Kan ju bara säga kort att vi har redan attitydproblem - min m2b mamma vill inte att vi gifter oss (nej, hon har inte sagt det rakt ut). Allt vi säger eller frågar om bröloppet svarar hon på - "Ni gör som vill" eller/och "Det är erat val"

Dessutom har vi fått höra att vi tydligen måste fatta att vi inte kan fatta ett sånt där stoppdatum (OSA), utan måste sen vänta någon vecka till. Att alla som inte svarat blir strykna är tydligen inte okej...

• Anonym (orolig)

det ska stå: Dessutom har vi fått höra att vi tydligen måste fatta att vi inte kan SÄTTA ett sånt där stoppdatum

• Anonym (orolig)

Vi ska ju faktiskt inte det. Har redan varit till kyrkan/lokalen med fotografen. Vi ska fotas nere vid vattnet (kyrkan ligger vid en sjö) vilket är 100 m åt motsatt håll än lokalen, så vi skulle kunna ta det först, men det finns nog ganska stor risk att folk (vissa jobbiga personer) kommer hänga på oss dit.

Sen har vi ju några med amatörsystemkamera som har sagt - kan vi inte snälla, snälla få vara med på porträttfotograferingen och fota... Jag tycker att man borde fatta att det kan man inte, om man har foto som hobby, men, men... man slutar aldrig att förvånas. De kommer ju vara i vägen för fotografen! Vi har sagt nej, men en av de (18 år) tjatar fortfarande... så skulle inte förvåna mig om vi måste ta med oss ett gevär för att skrämma iväg alla ifrån fotograferingen!

Idag (fredag) är vårt sista OSA datum - vi har fortfarande inte fått besked från 21 personer....
    2 närmare släktingar till min m2b - har ringt och sagt att de inte har bestämt sig än och behöver mer tid för att  de har biljetter till en festival (500:-/biljett) som de köpte för ca 6 månader sen. Jag förstår inte var problemet ligger - antingen så väljer man att komma på bröllopet eller så väljer man att gå på festivalen. Varför ska man behöva extra betänktetid?
    43 verkar ha tackat ja, fast 3 av de som tackat ja har börjat vela fram och tillbaka...Skrikandes

Sedan verkar min m2b mamma tycka att vi har bett de om världens största tjänst! Vi har ju nämnligen bett hennes mans son (min m2b styvbror) att EVENTUELLT köra ifall någon vill/måste åka tidigare från middagen/festen, och så vill vi att han ska köra oss till bröllopssviten sen - vi har nämligen fått låna en fin cadillac. Vi frågade ju min m2b styvbror personligen, sedan när vi träffade hans mor några dager efter så verkade hon vilja skrika på oss om hur uttnyttjande och krävande vi var - men det som sas i sammanbiten ton var varför skulle han köra? kunde ingen annan köra? hur tänkte vi där? finns det inga andra lösningar? och några frågor till som är egentligen omformuleringar på samma frågor.... Tänkte att hon kanske inte förstod hur vi menade  - så vi tänkte att det blir säkert annorlunda när vi förklarat  en gång till hur allting ska vara.

Vi har nämligen fixat med boende (har en del gäster från ett annat land) och då har vi även fixat med buss från boendet till kyrkan och från lokalen till boendet. (kyrkan och lokalen ligger nära varandra) På kvällen har vi fixat 2 bussar vid två olika tider. Sen har vi lite äldre gäster så vi tänkte ifall någon behöver eller verkligen vill åka tidigare än första bussen så är det bra med någon som kan köra, för taxi blir dyrt. Det är 10 min till boendet från lokalen, så man skulle vara borta i 20 min om man skulle behöva köra någon och man skulle behöva avstå från alkohol, och sen efter festen så skulle vi behöva skjuts. Jag vet inte  - är vi "out-of-line" - har vi bett om för mycket? För att även efter vi förklarat allt igen, så verkade inte min m2b mamma något gladare eller mer förstående. Just nu verkar hon undvika oss, för hon svarar inte alls i telefon. Min m2b skämtade lite dystert att hon är rädd att vi ska be om en miljards-tjänst till...

Svar på tråden Rädd för "flopp till bröllopsfest"!