Inlägg från: SaraJoakim |Visa alla inlägg
  • SaraJoakim

Egen tårta - Tid & Stadga?!

Det lutar mot att vi ska göra vår egen tårta, priserna är helt LOCO där vi bor, och jag älskar ändå att pyssla i köket! :)

Så mina frågor till er andra bakglada därute är; 

Är det fel att göra bottnar 1-2 dagar innan? 
    Bottnarna kommer vara Brownie samt två sockerkaksbottnar (en choklad samt en vanilj)
    Man vill ju ha dem så färska som möjligt, men det är ju mycket som ska göras..   Är det någon som har "receptet" till den typ av mousse och kräm som är "skärvänlig/fast"?  Lät ni tårtan stå framme hela festen, eller när ställdes den fram? Kan man beställa "sugar paste - skal" till tårtan? 
    Jag har arbetat lite med paste hemma för skoj skull både täcken och dekoration, men just täcket skulle vara skönt om det var gjort och framförallt garanterat helt och fläckfritt! :p 
    (Jag tänker mig ett sånt överdrag som man kan köpa på ICA/Konsum fast i marshipan) 
    Tack, hoppas ni har idéer och svar!! :)
  • Svar på tråden Egen tårta - Tid & Stadga?!
  • SaraJoakim
    Solstice skrev 2012-06-18 14:29:52 följande:
    Sara 120707 skrev 2012-06-18 14:23:09 följande:
    Chicita skrev 2012-06-18 13:21:59 följande:
    Tack så jättemycket!! Känner mig helt klart mycket tryggare i att göra vår tårta nu ;)
    - Jag borde ha tänkt på det där med sockermassan och att den torkar! Vilken miss :p
    - Tror ni att brownie-bottnarna förlorar sin kladdig-het om jag fryser dem? Fast att låta det stå låter iof okay de med.. 

• SaraJoakim

Vad många roliga tips!!
    Haha - fortsätt kapa hur mycket du vill! Jag har fått bra svar på mina frågor, det är bara kul om tips och prat fortsätter flöda :D 

• SaraJoakim
    Chicita skrev 2012-06-21 12:46:35 följande:
    .... köttet blir otroligt mört och lite av röksmaken sitter kvar och ger lite bbq-känsla Skrattande 
    Kanon, låter gott! Tänk om jag sett de igår så hade jag kunnat prova inför midsommar ;)
    Chicita skrev 2012-06-21 15:07:02 följande:
    Ca 4-5 mm så man har lite att "dra ut" för att få den slät och fin.
    Jag tror nog det är de här jag gjorde fel.. jag ville ha det så tunnt och fint att jag antagligen kavlade ut den för hårt... Men av skadan blir man vis! :)

• SaraJoakim

Vad mycket ni kan allihop! Skrattande Men nu blev jag ju ännu oroligare!!

Vad ska jag då helst ha Under min sugarpaste för att göra det så smidigt som möjligt att placera den och få alla tårtor att se lika jämna ut? 

• SaraJoakim

Smörkräm komme rinte att passa tårtan :( har du några fler idéer så tas de tacksamt emot :)

• SaraJoakim

Jag har gjort cup cakes med sörkräm tidigare och tycker personligen inte att det är någon höjdare ... Men ett tunnt lager kanske inte skulle skada, jag får prova.

Vi ska ha en hemmagjord konstruktion med bl.a. kladdkaka, olika typer av sockerkaka samt krossade hallon och sen persiko mousse.  Och denna förgrömmade sugarpaste ;)

Det är kul att dekorera med, stamsa figurer i etc, men som sagt behöver jag öva lite på utkavlingen och göra den tjockare. Tror de kommer bli mkt bättre nu när jag vet det ;) 

• SaraJoakim

Vart får du tag på den med vit choklad? Det är precis vad jag först hade tänkt ha överst! :D

Svar på tråden Egen tårta - Tid & Stadga?!