Chicita skrev 2012-06-18 13:21:59 följande:
Svar på frågorna i turordning då
1: nej det är inte fel. Du kan till och med baka bottnarna långt innan och frysa in. Jag brukar inte göra det själv, men jag har hört att frysta bottnar smular mindre.
2: När jag gör en stacked cake (alltså sån där där alla tårtor står på varandra) så fuskar jag med färdig mousse som kan köpas på kakburken, tårtdecor eller liknande ställen.
Och så piffar jag till den lite. Om jag använder chokladmoussen exempelvis så river jag i mer choklad i den.
Hallonmousse piffar jag till med en halloncreme bredd på botten under moussen eller med färska hallon i moussen (akta så dom inte är för blöta bara) osv osv.
Jag har nämligen märkt att när jag gör egen mousse så blir den inte alltid så fast som jag vill ha den, men den kan också bli för fast. För oavsett om man mäter exakt likadant varje gång så kan det bli skillnad i fasthet för att man inte fick ut tillräckligt mycket vatten ur gelatinbladen eller dom blev för torra, eller just dom här bladen var aningen mindre/ större än dom brukar vara, bären var saftigare än normalt osv...
Om tårtorna inte ska staplas så är grundreceptet: Vispad grädde - smaksättning - gelatin. Och hur mycket gelatin / vätskeenhet står på gelatinförpackningen
3: Vår tårta stod i kylen tills det var dags att servera den
Hur länge du kan ha den framme hänger på hur varmt det är och vad du har för ingredienser i tårtan. Tänk helt enkelt "hur länge skulle jag låta en skål vispad grädde stå framme" så vet du vad som är lämpligt
4: Nej du får kavla sockerpastan / marsipanen själv. Om något konditori skulle kunna kavla ut det åt dig så har det hunnit börja torka och spricka när du väl ska lägga det på tårtan
Vill göra ett innlägg på 4:an
Du kan absolut be en konditor kavla ut det åt dig. De lägger det då mellan två bakplåtspapper och sen kan du lätt plasta det.
Marsipanen torkar ganska fort, men plastar du bara ordentligt så är det inga som helst problem.
Sugerpasten tar flera veckor innan den torkar, men det finns få om konditorier som har sugerpaste hemma så det kan vara svårt att få dem att kavla något du har med dig. Men sen är sugerpaste otroligt lätt att kavla själv så det brukar inte bli något problem ändå.