• SaraJoakim

Egen tårta - Tid & Stadga?!

Det lutar mot att vi ska göra vår egen tårta, priserna är helt LOCO där vi bor, och jag älskar ändå att pyssla i köket! :)

Så mina frågor till er andra bakglada därute är; 

Är det fel att göra bottnar 1-2 dagar innan? 
    Bottnarna kommer vara Brownie samt två sockerkaksbottnar (en choklad samt en vanilj)
    Man vill ju ha dem så färska som möjligt, men det är ju mycket som ska göras..   Är det någon som har "receptet" till den typ av mousse och kräm som är "skärvänlig/fast"?  Lät ni tårtan stå framme hela festen, eller när ställdes den fram? Kan man beställa "sugar paste - skal" till tårtan? 
    Jag har arbetat lite med paste hemma för skoj skull både täcken och dekoration, men just täcket skulle vara skönt om det var gjort och framförallt garanterat helt och fläckfritt! :p 
    (Jag tänker mig ett sånt överdrag som man kan köpa på ICA/Konsum fast i marshipan) 
    Tack, hoppas ni har idéer och svar!! :)
  • Svar på tråden Egen tårta - Tid & Stadga?!
  • Chicita

Svar på frågorna i turordning då Flört

1: nej det är inte fel. Du kan till och med baka bottnarna långt innan och frysa in. Jag brukar inte göra det själv, men jag har hört att frysta bottnar smular mindre.

2: När jag gör en stacked cake (alltså sån där där alla tårtor står på varandra) så fuskar jag med färdig mousse som kan köpas på kakburken, tårtdecor eller liknande ställen.
    Och så piffar jag till den lite. Om jag använder chokladmoussen exempelvis så river jag i mer choklad i den.
    Hallonmousse piffar jag till med en halloncreme bredd på botten under moussen eller med färska hallon i moussen (akta så dom inte är för blöta bara) osv osv.
    Jag har nämligen märkt att när jag gör egen mousse så blir den inte alltid så fast som jag vill ha den, men den kan också bli för fast. För oavsett om man mäter exakt likadant varje gång så kan det bli skillnad i fasthet för att man inte fick ut tillräckligt mycket vatten ur gelatinbladen eller dom blev för torra, eller just dom här bladen var aningen mindre/ större än dom brukar vara, bären var saftigare än normalt osv...
    Om tårtorna inte ska staplas så är grundreceptet: Vispad grädde - smaksättning - gelatin. Och hur mycket gelatin / vätskeenhet står på gelatinförpackningen

3: Vår tårta stod i kylen tills det var dags att servera den
    Hur länge du kan ha den framme hänger på hur varmt det är och vad du har för ingredienser i tårtan. Tänk helt enkelt "hur länge skulle jag låta en skål vispad grädde stå framme" så vet du vad som är lämpligt

4: Nej du får kavla sockerpastan / marsipanen själv. Om något konditori skulle kunna kavla ut det åt dig så har det hunnit börja torka och spricka när du väl ska lägga det på tårtan 

• Sara 120707

Tycker chicita svarat bra på det mesta

men jag vill göra ett tillägg på 2:an.

Det finns nämligen två sorters sätt att göra den typen av mousse och jag brukar använda den andra.

Då baserar man den på äggvita istället(som maräng) och har bara i en bråkdel av grädden (och en del gelatin), den moussen kan man också göra skärfast men den blir lättare och friskare i smaken än den gräddbaserade iom att den inte innehåller lika mkt fett.

• Solstice

Håller med Chicita har svarat bra.

Men ang att göra bottnarna två dagar innan- det händer att jag bakat tidigare och fryser om jag vet att jag har mycket att göra och ja, de smular mindre när man skär dem halvtinade. Jag brukar göra tårtan två dagar innan, dvs jag fyller den och virar in den i plast och låter den stå i kylskåpet i kakformen så håller den formen och blir saftig.

Ett annat tips är att dutta på saften från ananas på bottnarna så de blir fuktiga om man inte hinner göra tårtan innan.

Jag tycker helt klart att de färgiga mousserna som chicita nämner med lite extra i är helt ok om man inte vill stå och slita sitt hår över egengjorda då jag har samma erfarenhet gällande fasthet.

• SaraJoakim
    Solstice skrev 2012-06-18 14:29:52 följande:
    Sara 120707 skrev 2012-06-18 14:23:09 följande:
    Chicita skrev 2012-06-18 13:21:59 följande:
    Tack så jättemycket!! Känner mig helt klart mycket tryggare i att göra vår tårta nu ;)
    - Jag borde ha tänkt på det där med sockermassan och att den torkar! Vilken miss :p
    - Tror ni att brownie-bottnarna förlorar sin kladdig-het om jag fryser dem? Fast att låta det stå låter iof okay de med.. 

• Chicita
    Solstice skrev 2012-06-18 14:29:52 följande:
    Jag brukar göra tårtan två dagar innan, dvs jag fyller den och virar in den i plast och låter den stå i kylskåpet i kakformen så håller den formen och blir saftig.
    Ja minst en natt eller en dag måste den ju stå (och gärna i formen eller i någon annan typ av krage) om man ska få lite form på tårtan och att den ska hålla sig när man klär in den Glad
    Så det är en bra poäng.
    Sara 120707 skrev 2012-06-18 14:23:09 följande:

Jag har försökt med äggvitan, men jag lyckas aldrig få den till en bra mousse. Antingen faller den ihop och påminner mer om sockerkakssmet i konsistensen eller så blir den "maräng-seg"...
    Men det är nog jag som gör fel. Jag har inte heller haft någon assistent hittills, utan det är vanliga elvispen eller handkraft som gäller. Och jag vet att många saker som baseras på äggvita vinner på att bli slagna av en ballongvisp under en längre stund än vad man orkar för hand.
    Så jag ska göra nya försök när jag får hem min Kitchen Aid om ett tag Glad 
  • Linnlin
    Chicita skrev 2012-06-18 13:21:59 följande:
    Svar på frågorna i turordning då Flört

1: nej det är inte fel. Du kan till och med baka bottnarna långt innan och frysa in. Jag brukar inte göra det själv, men jag har hört att frysta bottnar smular mindre.

2: När jag gör en stacked cake (alltså sån där där alla tårtor står på varandra) så fuskar jag med färdig mousse som kan köpas på kakburken, tårtdecor eller liknande ställen.
    Och så piffar jag till den lite. Om jag använder chokladmoussen exempelvis så river jag i mer choklad i den.
    Hallonmousse piffar jag till med en halloncreme bredd på botten under moussen eller med färska hallon i moussen (akta så dom inte är för blöta bara) osv osv.
    Jag har nämligen märkt att när jag gör egen mousse så blir den inte alltid så fast som jag vill ha den, men den kan också bli för fast. För oavsett om man mäter exakt likadant varje gång så kan det bli skillnad i fasthet för att man inte fick ut tillräckligt mycket vatten ur gelatinbladen eller dom blev för torra, eller just dom här bladen var aningen mindre/ större än dom brukar vara, bären var saftigare än normalt osv...
    Om tårtorna inte ska staplas så är grundreceptet: Vispad grädde - smaksättning - gelatin. Och hur mycket gelatin / vätskeenhet står på gelatinförpackningen

3: Vår tårta stod i kylen tills det var dags att servera den
    Hur länge du kan ha den framme hänger på hur varmt det är och vad du har för ingredienser i tårtan. Tänk helt enkelt "hur länge skulle jag låta en skål vispad grädde stå framme" så vet du vad som är lämpligt

4: Nej du får kavla sockerpastan / marsipanen själv. Om något konditori skulle kunna kavla ut det åt dig så har det hunnit börja torka och spricka när du väl ska lägga det på tårtan 
    Vill göra ett innlägg på 4:an
    Du kan absolut be en konditor kavla ut det åt dig. De lägger det då mellan två bakplåtspapper och sen kan du lätt plasta det.
    Marsipanen torkar ganska fort, men plastar du bara ordentligt så är det inga som helst problem.

Sugerpasten tar flera veckor innan den torkar, men det finns få om konditorier som har sugerpaste hemma så det kan vara svårt att få dem att kavla något du har med dig. Men sen är sugerpaste otroligt lätt att kavla själv så det brukar inte bli något problem ändå.
  • Sara 120707

De e verkligen klurigt innan man får in tekniken på det och framförallt är det massa små steg som man måste göra i rätt ordning och med perfekt tajming.

Nåt jag upptäckte väldigt fort var också att det är nästan omöjligt att få det bra i plastskål utan det är glas eller metall som gäller iom att det absolut inte får finnas någon fett rest kvar.

När man väl fått till det en gång så går det mycket bättre nästa gång. Lite som att cykla? :-P

Personligen tycker jag det är värt eländet på vägen dit men det är mest för att jag inte är förtjust i gräddiga och "tunga" mousse, utan man får en mousse helt utan den gräddiga smaken ungefär som frukt som puffats

Däremot har jag jätteproblem med att få till en bra chokladmousse med äggvitebas verkar som det är mycket krångligare, där är det 50/50 att det lyckas. Hälften av gångerna går det skitbra och hälften så blir all chokladen ögonblickligen till nån sorts grynig klump, min gissning är att jag varit slarvig med att se till att alla tallrikar och redskap är tillräckligt varma. Så det i kombination med att chokladen reagerar på ett skumt sätt med ren äggvita ställer till det för mig. Man får blanda ut chokladen med tex ett par äggulor först och sen e ja inte hundra men jag har för mig att man kör i den i grädden först och sedan i äggvite puffet. Får tillbringa sommaren med att träna kanske?

Sen använder jag ju bara fruktpureé till mina mousser, gör du de? Alltså att jag mosar tex hallon och sen silar jag moset.

Bara helt OT så har jag ett favvis recept som du kanske skulle uppskatta från en av leilas kakböcker på citronpaj med mjuk hallonmaräng på. Blir super cool med färg kontrasterna. http://www.alltommat.se/recept/Citronpaj-med-hallonmarang-8248

Chicita skrev 2012-06-18 14:55:06 följande:
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-06-19 21:25:22 följande:

Oj det lät avancerat *hihi*

Men jag ska testa när jag fått hem min kökshjälp. Den är i alla fall beställd nu Glad 

När jag gör egna mousser så använder jag puréad frukt ja. Och när jag använder moussepulver (bara till våningstårtor som ju måste hålla konsistensen perfekt) så använder jag i princip alltid färsk frukt, eller riven choklad eller något annat i den för att göra den fräschare.
    Men även saft eller sylt kan vara bra att ha i moussen. Flädersaft exempelvis Skrattande 
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-06-19 21:30:16 följande:
    Oj det lät avancerat *hihi*

Men jag ska testa när jag fått hem min kökshjälp. Den är i alla fall beställd nu Glad

När jag gör egna mousser så använder jag puréad frukt ja. Och när jag använder moussepulver (bara till våningstårtor som ju måste hålla konsistensen perfekt) så använder jag i princip alltid färsk frukt, eller riven choklad eller något annat i den för att göra den fräschare.
    Men även saft eller sylt kan vara bra att ha i moussen. Flädersaft exempelvis Skrattande
    till min brors inflyttningsfest gjorde jag små glas med pannacotta i två lager underst fläderpannacotta och överst mintchoklad pannacotta. Ser väldigt fancy ut men är löjligt enkelt att göra. Men där var oxå ospädd flädersaft en riktigt bra smaksättare
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-06-19 21:32:55 följande:
    till min brors inflyttningsfest gjorde jag små glas med pannacotta i två lager underst fläderpannacotta och överst mintchoklad pannacotta. Ser väldigt fancy ut men är löjligt enkelt att göra. Men där var oxå ospädd flädersaft en riktigt bra smaksättare
    Ett tips (som kanske inte passar så bra till tårtor förståss) är att ha en skvätt whisky i vispgrädden och äta till fruktsallad med lite riven choklad. Mmm... det vattnas i munnen bara jag tänker på det.

Många tror att man bara kan smaksätta grädde med fasta smaksättningar typ vanilj mm.
    Ok man kör ju inte i en dl vätska till 3 dl grädde. Vi pratar om 2-3 cl på sin höjd. Men det går utmärkt att smaksätta vanlig vispgrädde med likör eller annan sprit för en lite mer vuxen efterrätt Solig 
Svar på tråden Egen tårta - Tid & Stadga?!