Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Egen tårta - Tid & Stadga?!

Svar på frågorna i turordning då Flört

1: nej det är inte fel. Du kan till och med baka bottnarna långt innan och frysa in. Jag brukar inte göra det själv, men jag har hört att frysta bottnar smular mindre.

2: När jag gör en stacked cake (alltså sån där där alla tårtor står på varandra) så fuskar jag med färdig mousse som kan köpas på kakburken, tårtdecor eller liknande ställen.
    Och så piffar jag till den lite. Om jag använder chokladmoussen exempelvis så river jag i mer choklad i den.
    Hallonmousse piffar jag till med en halloncreme bredd på botten under moussen eller med färska hallon i moussen (akta så dom inte är för blöta bara) osv osv.
    Jag har nämligen märkt att när jag gör egen mousse så blir den inte alltid så fast som jag vill ha den, men den kan också bli för fast. För oavsett om man mäter exakt likadant varje gång så kan det bli skillnad i fasthet för att man inte fick ut tillräckligt mycket vatten ur gelatinbladen eller dom blev för torra, eller just dom här bladen var aningen mindre/ större än dom brukar vara, bären var saftigare än normalt osv...
    Om tårtorna inte ska staplas så är grundreceptet: Vispad grädde - smaksättning - gelatin. Och hur mycket gelatin / vätskeenhet står på gelatinförpackningen

3: Vår tårta stod i kylen tills det var dags att servera den
    Hur länge du kan ha den framme hänger på hur varmt det är och vad du har för ingredienser i tårtan. Tänk helt enkelt "hur länge skulle jag låta en skål vispad grädde stå framme" så vet du vad som är lämpligt

4: Nej du får kavla sockerpastan / marsipanen själv. Om något konditori skulle kunna kavla ut det åt dig så har det hunnit börja torka och spricka när du väl ska lägga det på tårtan 

• Chicita
    Solstice skrev 2012-06-18 14:29:52 följande:
    Jag brukar göra tårtan två dagar innan, dvs jag fyller den och virar in den i plast och låter den stå i kylskåpet i kakformen så håller den formen och blir saftig.
    Ja minst en natt eller en dag måste den ju stå (och gärna i formen eller i någon annan typ av krage) om man ska få lite form på tårtan och att den ska hålla sig när man klär in den Glad
    Så det är en bra poäng.
    Sara 120707 skrev 2012-06-18 14:23:09 följande:

Jag har försökt med äggvitan, men jag lyckas aldrig få den till en bra mousse. Antingen faller den ihop och påminner mer om sockerkakssmet i konsistensen eller så blir den "maräng-seg"...
    Men det är nog jag som gör fel. Jag har inte heller haft någon assistent hittills, utan det är vanliga elvispen eller handkraft som gäller. Och jag vet att många saker som baseras på äggvita vinner på att bli slagna av en ballongvisp under en längre stund än vad man orkar för hand.
    Så jag ska göra nya försök när jag får hem min Kitchen Aid om ett tag Glad 
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-06-19 21:25:22 följande:

Oj det lät avancerat *hihi*

Men jag ska testa när jag fått hem min kökshjälp. Den är i alla fall beställd nu Glad 

När jag gör egna mousser så använder jag puréad frukt ja. Och när jag använder moussepulver (bara till våningstårtor som ju måste hålla konsistensen perfekt) så använder jag i princip alltid färsk frukt, eller riven choklad eller något annat i den för att göra den fräschare.
    Men även saft eller sylt kan vara bra att ha i moussen. Flädersaft exempelvis Skrattande 
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-06-19 21:32:55 följande:
    till min brors inflyttningsfest gjorde jag små glas med pannacotta i två lager underst fläderpannacotta och överst mintchoklad pannacotta. Ser väldigt fancy ut men är löjligt enkelt att göra. Men där var oxå ospädd flädersaft en riktigt bra smaksättare
    Ett tips (som kanske inte passar så bra till tårtor förståss) är att ha en skvätt whisky i vispgrädden och äta till fruktsallad med lite riven choklad. Mmm... det vattnas i munnen bara jag tänker på det.

Många tror att man bara kan smaksätta grädde med fasta smaksättningar typ vanilj mm.
    Ok man kör ju inte i en dl vätska till 3 dl grädde. Vi pratar om 2-3 cl på sin höjd. Men det går utmärkt att smaksätta vanlig vispgrädde med likör eller annan sprit för en lite mer vuxen efterrätt Solig 
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-06-19 21:42:54 följande:

Det ska definitvt provas!

Vi använder inte så mycket grädde hemma men däremot har vi en klassiker som jag fått från min mamma, en fruktsallad på melon, druvor och mandarinklyftor (och vad man mer vill ha) och sen tar man lite turkisk yoghurt i en skål och blandar i lite kanel, kardemumma och vaniljsocker. Häller det över fruktsalladen och rör ihop. Underbar smak och lätt att göra till många. Det ska inte vara så mycket yoghurtröra att det blir yoghurt med lite frukt utan snarare frukt med lite yoghurt. Ganska bra för samvete och sötsug dock och väldigt fräscht på sommaren.

Det låter också gott Skrattande
    Vi upptäckte det där med whisky i grädde när vi hade en whiskyinspirerad trerättersmiddag hemma hos oss en kväll (för att tussa ihop två kompisar. Som sen föll handlöst för varandra, flyttade ihop, skaffade barn och sen flyttade isär... nåväl man kan inte vinna allt Oskyldig)
    Det var så svårt att hitta en dessert med whisky som inte var Irish Coffe *typ*

Oj, upptäckte precis att vi nog har kapat tråden...
    Tror vi får flytta det här någon annan stans Skäms 
  • Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-06-21 12:39:56 följande:
    Vad många roliga tips!!
    Haha - fortsätt kapa hur mycket du vill! Jag har fått bra svar på mina frågor, det är bara kul om tips och prat fortsätter flöda :D 
    Då ska jag tipsa om en annan sak jag upptäckte när vi experimenterade fram den där whiskymiddagen. Flört

Nästa gång du ska äta oxfilé, så marinera den över natten först i vanlig köpmarinad (eller egengjord) men tillsätt ca 4 cl rökig whisky.
    Du kommer inte känna någon direkt whiskysmak efteråt, men köttet blir otroligt mört och lite av röksmaken sitter kvar och ger lite bbq-känsla Skrattande 
  • Chicita
    ThereseV skrev 2012-06-21 15:04:52 följande:
    Har någon koll på hur tjockt man ska kavla ut sockerpatan och om man ska göra den tunnare om man gör minitårtor/bakelser?
    Ca 4-5 mm så man har lite att "dra ut" för att få den slät och fin.
    Tror nog att du ska hålla dig runt 4 mm i alla fall, annars kommer du inte att få det slätt och fint när det inte finns material nog att sträcka ut och släta till 
  • Chicita
    ThereseV skrev 2012-06-21 15:09:10 följande:
    Oj, det var snabbt:D tack! Är det förresten jag som är oteknisk eller går det inte att citera från en iPad? :/
    Du är nog inte oteknisk, det verkar som om det inte går att citera från mobila enheter Flört
  • Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-06-22 13:59:14 följande:
    Kanon, låter gott! Tänk om jag sett de igår så hade jag kunnat prova inför midsommar ;)
    Chicita skrev 2012-06-21 15:07:02 följande:
    Ca 4-5 mm så man har lite att "dra ut" för att få den slät och fin.
    Jag tror nog det är de här jag gjorde fel.. jag ville ha det så tunnt och fint att jag antagligen kavlade ut den för hårt... Men av skadan blir man vis! :)
    Hehe... det går fler tåg att testa Flört
    Nu är det en nyårsklassiker för oss istället

Jag gjorde precis samma sak i början. Och när det blev knöligt så trodde jag att jag måste kavla det ännu tunnare, vilket bara gjorde det värre, skrynkligare och det bara gick sönder så jag fick lappa 
  • Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-06-29 23:11:20 följande:
    Vad mycket ni kan allihop! Skrattande Men nu blev jag ju ännu oroligare!!

Vad ska jag då helst ha Under min sugarpaste för att göra det så smidigt som möjligt att placera den och få alla tårtor att se lika jämna ut? 
    Smörkräm Flört
    Det fungerar ju både som en sorts "lim" som hjälper sockerpastan att fästa ordentligt vid tårtan och inte bara flyta utanpå.
    Och även för att jämna ut den skrovliga ytan på tårtan. 
  • Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-06-29 23:49:32 följande:
    Smörkräm komme rinte att passa tårtan :( har du några fler idéer så tas de tacksamt emot :)
    Varför kommer det inte passa tårtan? 
  • Chicita

Jag lägger bara på någon milimeter smörkräm (den med vit choklad i som jag brukar rekommendera) det räcker, huvudsaken är att det blir något mellan fyllningen och sockerpastan + att det jämnar ut lite.
    1-2 mm smörkräm är ingen fara. Du behöver ju inte ha på centimetertjockt liksom Flört 

• Chicita
    SaraJoakim skrev 2012-07-05 15:17:32 följande:
    Vart får du tag på den med vit choklad? Det är precis vad jag först hade tänkt ha överst! :D
    Jag gör den själv...

1/3 smält vit choklad
    1/3 smält saltfritt/ lättsaltat smör
    1/3 philadelphiaost

Vispa ihop allt och bre på så tjockt eller tunnt du vill ha.
    Den är jättegod, jag vet vissa som sitter och skrapar av smörkrämen från insidan av sockerpastan men lämnar SP'n på tallriken Flört 
Svar på tråden Egen tårta - Tid & Stadga?!