Inlägg från: Sara 120707 |Visa alla inlägg
  • Sara 120707

Egen tårta - Tid & Stadga?!

Tycker chicita svarat bra på det mesta

men jag vill göra ett tillägg på 2:an.

Det finns nämligen två sorters sätt att göra den typen av mousse och jag brukar använda den andra.

Då baserar man den på äggvita istället(som maräng) och har bara i en bråkdel av grädden (och en del gelatin), den moussen kan man också göra skärfast men den blir lättare och friskare i smaken än den gräddbaserade iom att den inte innehåller lika mkt fett.

• Sara 120707

De e verkligen klurigt innan man får in tekniken på det och framförallt är det massa små steg som man måste göra i rätt ordning och med perfekt tajming.

Nåt jag upptäckte väldigt fort var också att det är nästan omöjligt att få det bra i plastskål utan det är glas eller metall som gäller iom att det absolut inte får finnas någon fett rest kvar.

När man väl fått till det en gång så går det mycket bättre nästa gång. Lite som att cykla? :-P

Personligen tycker jag det är värt eländet på vägen dit men det är mest för att jag inte är förtjust i gräddiga och "tunga" mousse, utan man får en mousse helt utan den gräddiga smaken ungefär som frukt som puffats

Däremot har jag jätteproblem med att få till en bra chokladmousse med äggvitebas verkar som det är mycket krångligare, där är det 50/50 att det lyckas. Hälften av gångerna går det skitbra och hälften så blir all chokladen ögonblickligen till nån sorts grynig klump, min gissning är att jag varit slarvig med att se till att alla tallrikar och redskap är tillräckligt varma. Så det i kombination med att chokladen reagerar på ett skumt sätt med ren äggvita ställer till det för mig. Man får blanda ut chokladen med tex ett par äggulor först och sen e ja inte hundra men jag har för mig att man kör i den i grädden först och sedan i äggvite puffet. Får tillbringa sommaren med att träna kanske?

Sen använder jag ju bara fruktpureé till mina mousser, gör du de? Alltså att jag mosar tex hallon och sen silar jag moset.

Bara helt OT så har jag ett favvis recept som du kanske skulle uppskatta från en av leilas kakböcker på citronpaj med mjuk hallonmaräng på. Blir super cool med färg kontrasterna. http://www.alltommat.se/recept/Citronpaj-med-hallonmarang-8248

Chicita skrev 2012-06-18 14:55:06 följande:
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-06-19 21:30:16 följande:
    Oj det lät avancerat *hihi*

Men jag ska testa när jag fått hem min kökshjälp. Den är i alla fall beställd nu Glad

När jag gör egna mousser så använder jag puréad frukt ja. Och när jag använder moussepulver (bara till våningstårtor som ju måste hålla konsistensen perfekt) så använder jag i princip alltid färsk frukt, eller riven choklad eller något annat i den för att göra den fräschare.
    Men även saft eller sylt kan vara bra att ha i moussen. Flädersaft exempelvis Skrattande
    till min brors inflyttningsfest gjorde jag små glas med pannacotta i två lager underst fläderpannacotta och överst mintchoklad pannacotta. Ser väldigt fancy ut men är löjligt enkelt att göra. Men där var oxå ospädd flädersaft en riktigt bra smaksättare
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-06-19 21:37:01 följande:

Det ska definitvt provas!

Vi använder inte så mycket grädde hemma men däremot har vi en klassiker som jag fått från min mamma, en fruktsallad på melon, druvor och mandarinklyftor (och vad man mer vill ha) och sen tar man lite turkisk yoghurt i en skål och blandar i lite kanel, kardemumma och vaniljsocker. Häller det över fruktsalladen och rör ihop. Underbar smak och lätt att göra till många. Det ska inte vara så mycket yoghurtröra att det blir yoghurt med lite frukt utan snarare frukt med lite yoghurt. Ganska bra för samvete och sötsug dock och väldigt fräscht på sommaren.

Svar på tråden Egen tårta - Tid & Stadga?!