• daniiel

Besviken och vrång

Okej, de verkar inte vara så trevliga mot er och det tycker jag är tråkigt. Så ska det inte behöva vara. Ni verkar uppenbarligen inte ha så bra relation till varandra.

Saken att hon gav dig ett STD-kort så kort efter er förlovning tycker jag dock inte är någon stor grej faktiskt. De hade förmodligen planerat det sedan före er förlovning och ville väl ge STD-kort till alla gäster ungefär samtidigt. Jag förstår faktiskt inte alls varför de skulle behöva avvakta bara för att ni förlovat er. Er förlovning är väl er grej och inget som andra måste tipp tappa på runt och fira länge? Det är för er det ska vara en stor grej och det kan det väl vara även om ni blir inbjudna på ett bröllop? Var glad för deras skull istället att de tänker gifta sig efter så många år tillsammans.

De kan ju inte heller anpassa sitt bröllop efter era planer, speciellt inte eftersom ni som sagt inte verkar stå varandra så nära. Nu blir det ju helt och hållet upp till er att prioritera. Att gå på ett bröllop är inget måste, inte heller att hälsa på din mamma. Nu måste ni bestämma er för vad ni helst vill göra, eller om ni vill stressa för att hinna med både och. Det är inte deras problem, faktiskt.

Om jag var ni, så hade jag nog valt att åka och hälsa på din mamma, för med tanke på hur/vad du skriver, så verkar ni inte vilja gå på bröllopet. Tacka för inbjudan, men säg att ni kommer vara bortresta över jul och köp en bröllopspresent. Då har ni visat att ni inte struntar i deras bröllop iaf.

• daniiel
    aniara skrev 2012-06-18 14:28:35 följande:
    4. Och till danieel - snälla sluta skriva STD! Det är en mycket väletablerad förkortning av sexually transmitted disease, dvs könssjukdomar! STD-kort låter inte så skoj Förvånad Det är inte bara riktat till dig, vet att flera här på BT använder den förkortningen.
    Det vet jag mkt väl, men jag tänker att man förstår att det inte menas så med tanke på sammanhanget. Jisses, jag ber om ursäkt, visste inte att det fanns de som störe sig mkt på det!
  • daniiel
    MrsTurnbull skrev 2012-06-18 14:39:02 följande:

En anledning till att jag reagerar så starkt är ett de verkligen blev superfirade när de förlovade sig.
    De fick presenter och det hölls kalas och var verkligen OTT.
    När vi förlovade oss fick vi naturligtvis grattis och ett kort.
    Men de fick £1000 (ca. 15000 kr vid tidpunkten).
    Och var verkligen i centrum en hel månad.
    Då kände jag att ska 2 veckor vara så mycket begärt?
    Även det att de alltid ska hålla på och håna mig.
    Nåväl, det känns skönt att få ha ventilerat det och jag har fått lite perspektiv på att jag överreagerade lite.
    Jag tror att hade vi varit nära, så hade det nog istället blivit dubbel glädje.
    Hur som helst, hade det varit jag så hade jag gett det nyförlovade paret lite space, men jag är ju som jag är jag
    Tack iaf. att ni har gett lite perspektiv och medlidane :P

Nu var det ju 10år sedan ungefär sedan de förlovade sig, enligt vad du skrev, och det kanske var annorlunda då? Familjen kanske var närmare varandra (för av de du skriver, verkar den rätt splittrad nu) samt att de kanske hade vänner som verkligen ville uppvakta deras förlovning just då. Hade de en förlovningsfest? Då kan ju det vara en bidragande faktor.

När vi förlovade oss fick vi knappt ett grattis ens, av någon. Då hade jag och maken ändå varit ett par 2 år, sambos i 1,5år och hade en dotter på drygt 1år tillsammans. När min syster sedan förlovade sig bara ca 6 månader senare med sin sambo som hon varit tillsammans med ca 1år, så fick de massor av grattis och förlovningspresenter osv. Det berodde på att hans familj uppvaktar sådant, medan min/vår familj inte gör det. Deras vänner uppvaktade också, medan våra vänner inte gjorde det. Därför blev det sådan skillnad eftersom vi hade olika människor runt oss. Jag och maken var ju dock glada över förlovningen och det är ju huvudsaken :)

Att de är otrevliga mot er och hånar er är ju en annan sak och det är bara otroligt dåligt uppförande från deras sida och även om jag förstår att det är jobbigt och sårande, så försök att inte lägga någon större vikt vid det. Använd din energi och tid till annat och andra, som gör dig/er glada istället :)

Jag hoppas verkligen att ni kan njuta av er förlovning, trots deras stundande bröllop och enligt er bristfälliga uppvaktning.
  • daniiel
    FruNovember skrev 2012-06-18 15:24:06 följande:
    Haha, när jag såg det så tänkte jag;
    "sweet, en förkortning!" Solig
    Vi är ju alla olika iofs.. :P
    FruNovember skrev 2012-06-18 15:28:13 följande:
    Hittade det här, som man kan använda istället annars:

STDC (Save the date CARDS)
    Ja, jag kan inte påstå att jag förknippar STD förkortningen i bröllopssammanhang med något annat, men får kanske använda STDC istället då, så kanske andra slipper förknippa det med annat också. Eller det kanske är för likt också? Man får kanske göra det svenskt, SDK = Spara datumet kort ;D
  • daniiel
    MrsTurnbull skrev 2012-06-18 15:39:59 följande:
    Det var ju som så att festen ordnades av föräldrarna, och de £1000 kom också de från föräldrarna.
    Enbart.
    Ja jag erkänner jag är lite avundsjuk, speciellt som de är så otrevliga.
    Nåväl, har gått ventilera mig nu, och tänker inte gräma mig mer.
    Jag älskar min man och nu ska här planeras bröllop.
    - Eller vad säger ni tjejer? (Och killar om ni smyger runt här).
    Då förstår jag, då blir det ju en liten annan sak. De kanske vill ge er ett bidrag till bröllopet istället? Men ja, jag förstå bättre att du känner dig lite besviken då. Alltid jobbigt det där med föräldrar som behandlar barnen olika. Svårt dock att veta varför de gör så, det kanske ligger annat bakom som ni inte ens vet. Nåja..

Ja, nu har ni massor av helt underbar bröllopsplanering att se framemot :) Har ni funderat på när ni ska gifta er?
  • daniiel
    aniara skrev 2012-06-18 15:56:45 följande:
    Hade jag stört mig enormt mycket på det hade jag skrivit det direkt när jag såg det, nu var det typ miljonte gången jag såg det här på BT :p Har aldrig sett den förkortningen någon annanstans men jag googlade på det och det verkar användas lite smått även av andra.
    Ah okej, jag har sett det lite varstans och tänkte att det är något som används och som sagt, att det inte misstolkad pga sammanhanget. Men som sagt, det kanske skulle gå att ändra förkortningen lite, så den inte blir exakt samma :P
Svar på tråden Besviken och vrång