Besviken och vrång
Okej, de verkar inte vara så trevliga mot er och det tycker jag är tråkigt. Så ska det inte behöva vara. Ni verkar uppenbarligen inte ha så bra relation till varandra.
Saken att hon gav dig ett STD-kort så kort efter er förlovning tycker jag dock inte är någon stor grej faktiskt. De hade förmodligen planerat det sedan före er förlovning och ville väl ge STD-kort till alla gäster ungefär samtidigt. Jag förstår faktiskt inte alls varför de skulle behöva avvakta bara för att ni förlovat er. Er förlovning är väl er grej och inget som andra måste tipp tappa på runt och fira länge? Det är för er det ska vara en stor grej och det kan det väl vara även om ni blir inbjudna på ett bröllop? Var glad för deras skull istället att de tänker gifta sig efter så många år tillsammans.
De kan ju inte heller anpassa sitt bröllop efter era planer, speciellt inte eftersom ni som sagt inte verkar stå varandra så nära. Nu blir det ju helt och hållet upp till er att prioritera. Att gå på ett bröllop är inget måste, inte heller att hälsa på din mamma. Nu måste ni bestämma er för vad ni helst vill göra, eller om ni vill stressa för att hinna med både och. Det är inte deras problem, faktiskt.
Om jag var ni, så hade jag nog valt att åka och hälsa på din mamma, för med tanke på hur/vad du skriver, så verkar ni inte vilja gå på bröllopet. Tacka för inbjudan, men säg att ni kommer vara bortresta över jul och köp en bröllopspresent. Då har ni visat att ni inte struntar i deras bröllop iaf.