![daniiel](/avatar/thumb/daniiel/5c8b84d50427661e04236379f7e93c8c.jpg)
-
Håller med. Även lösnaglar, typ såna som man köper på Ica och limmar på sina egna naglar.TheD skrev 2012-06-21 17:56:19 följande:Lösögonfransar
-
Nej. Oftast är ju i bröllop i sin helhet inte trashiga, även om man kan tycka att vissa enskilda saker kan vara det. Kombinationen av allt blir ju dock sällan trashigt kan jag tycka.gbg2012 skrev 2012-06-21 18:02:50 följande:har ni varit på några bröllop som ni tyckr är lite trashiga?
Sånt säger man ju såklart inte men kan ju ändå tycka det för sig själv. -
- Gifta sig på någon "konstig" plats för att få uppmärksamhet, tex bröllopet i BB-huset eller gifta sig på Ikea.
- Ha extrema kläder för att få uppmärksamhet, tex hon som hade "världens längsta släp" på 3km.
- "Bridezillas" som förväntar sig att alla ska lyda hennes minsta vink och att alla i hennes närhet ska sätta henne och hennes kommande bröllop på en pidestal.
-
- Spendera mer pengar än vad man har råd med.
- Spendera pengar på de dyraste alternativen (tex brudklänning, festlokal osv) enbart för att de är dyrast.
-
Haha ja, jag kan tänka mig att vissa kan tycka det. Vi hade det ändå. Jag tycker det var jättefint och är nöjd över det valet :)paet skrev 2012-06-21 19:18:20 följande:Men nu sa ni ju att såpbubblor är trashigt? Vad ska man annars ha när brudparet kommer ut från kyrkan? Ris kan antigen inte vara bra för fåglarna eller så får man hela håret fullt i ris, dvs inte skönt om man har en lockig uppsättning. Och musik från spotify kommer vi också att ha för att vi inte har råd med underhållning. Det gör ju inget i med att de vet att detta blir ett väldigt enkelt bröllop. Blir ingen fest pga det är så mkt barnfamiljer.
-
Ja, det stämmer. Det var så jag uppfattade den gamla tråden, använde mig av samma rubrik som den tråden.kickanw skrev 2012-06-21 23:28:42 följande:Fast jag uppfattade TS som att vi just ska skriva vad som är trashigt, inte bara vad vi inte gillar! Det är ju två olika saker! :)
-
Jag bara måste få ifrågasätta detta med sina egna barn som brudnäbbar, varför du anser att det är trashigt? Ska man välja några andra barn istället och utesluta sina egna? Ska man inte ha näbbar alls? Jag försöker verkligen förstå hur du menar med det där, men kan inte.iSusanna skrev 2012-06-23 09:36:59 följande:Har inte läst hela tråden, men i mina ögon innehåller ett trashigt bröllop:
Brud och brudgum har sina egna barn som näbb i kyrkan -
Förlåt, men jag är i chock! Faktiskt.. aldrig trodde jag väl att någon skulle resonera sådär. Så.. om man har barn före äktenskapet, så ska barnen stanna hemma den där dagen, så man kan låtsas som att de inte finns? Eller får de vara med i kyrkan ändå? Sitta längst bak kanske där de inte syns eller hörs?
För att citera en präst som skrivit svar på en fråga om sex före äktenskapet är en synd eller inte på Svenska kyrkans hemsida.
"Så hur gör man då? Tja, Bibeln ger faktiskt ingen som helst vägledning i frågan! Det handlar mer om i vilken kristen tradition man hör hemma, och hur man förhåller sig till den traditionen."
"Rädslan för att få barn innan man var gift (och därmed hade ordnat med försörjningen för barnet, det var en avgörande fråga på den tiden) gjorde att man ville se till att unga män och kvinnor inte hade sex med varandra innan de gift sig. Numer kan vi reglera barnafödandet, och det har påverkat synen på den fråga Du ställer mer än kanske något annat."
Av den texten framgår det också att det främst är inom vissa frikyrkor, katolska kyrkan och andra invandrarkyrkor som det anses vara en synd med sex före äktenskapet. Alltså är det ingen allmän kristen syn att sex (eller barn) före äktenskapet är en synd och inte hör hemma i kyrkan vid e kyrklig vigsel.
-
Ja, alltså jag menade inte att du inte får tycka så, jag blev bara väldigt förvånad eftersom jag inte hört talas om det tidigare. Då blev jag nyfiken på varför du tycker så och då blev jag nyfiken på vad kyrkan verkligen tycker och tänker om saken, eftersom det inte verkar vara något som präster tar upp med brudparen och motsätter sig.iSusanna skrev 2012-06-23 12:02:43 följande:Det en person tycker är trashigt, tycker en annan är toppen. Det framgår väl tydligt av hela forumet och inte minst i denna tråd.
Detta är en åsikt jag har. Som jag vet att jag delar med ytterst få och aldrig yppar i förhoppning att pracka på ngn annan mina åsikter. Håller det för mig själv om det inte specifikt frågas efter (som här). -
Jag blev bara förvånad över att det faktiskt finns de som tycker så, jag tog inte illa upp utan blev mer nyfiken. Jag tycker det är väldigt intressant att man kan tycka så otroligt olika och vad som ligger bakom osv. Jag hoppas att det inte är så att någon tar illa vid sig av att läsa här, för det är inte meningen med tråden. Man behöver dock, som alltid, inte läsa de trådar som man inte är intresserad av eller som man tror att man kan ta illa upp av att läsa. Väldigt många saker av det som folk radar upp här som "trashigt" hade vi på vårt bröllop, precis som jag skrivit tidigare i tråden. Jag tar dock inte illa vid mig för det. Tråden är på skoj och majoriteten av alla som skriver här är helt med på det. Tycker du inte om det, så behöver du varken läsa eller skriva här, det är helt frivilligt. Personligen tycker jag inte heller att den bidrar till dålig stämning, utan till ett gott skratt om man klarar av att ta det med en nypa salt :)Emsofia skrev 2012-06-23 12:04:10 följande:
Jag skulle egentligen bara vilja säga att jag tror det finns en stor risk att denna tråden trampar många på tårna, även om tanken med tråden inte var så. Men har man spenderat massa tid, pengar och känslor på att ordna sitt drömbröllop och sedan får höra av olika personer att det man har valt till den viktigaste dagen i ens liv är trashigt så känns det kanske inte så kul. Det känns också som en sån här tråd kan skapa onödigt dålig stämning i forumet. Jag har alltid haft ett gott intryck av forumet och tycker att det är många som stöttar varandra och uppmuntrar till att man skall planera bröllopet precis så som man själv vill ha det och inte bara följa den traditionella normen. Men nu finns ju tydligen risken att ens bröllop skall stämplas som trashigt i så fall, vilket känns väldigt tråkigt.
Jag hoppas bara att det inte är någon som blir alltför upprörd eller ledsen av denna tråd, som jag för övrigt kan tycka är lite onödig.