Släkten är värst
Hej hej!
Är ny här på forumet, och jag och sambon har precis börjat planera vårt bröllop som förhoppningsvis blir av i juni nästa år.
Men nu är det så att det finns ett litet svart moln som (onödigt kanske, men ändock) redan har börjat stressa upp mig ordentligt, och jag vill gärna ha någon utomståendes syn på det hela...
Både jag och sambon har alltid stått våra familjer nära, och trivs även otroligt bra med varandras familjer. Men, för ett och ett halvt år sen kom det fram att min pappa hade ett förhållande med sin chef. Kort därefter begärde han skilsmässa från min mamma, efter 42 år tillsammans, och det blev ett jäkla liv, från hans sida, om pengar, huset osv. I mitt tycke skedde allt på ett mycket fult sätt, och han lyckades såra alla i familjen ordentligt innan allt var klart. Jag har bestämt mig för att jag trots allt som har varit vill ha en relation med min pappa, eftersom vi tidigare har haft en sån nära relation, och numera händer det t ex att jag och sambon är över hos pappa och hans nya och äter middag och liknande. Jag har inga som helst problem med hans nya, utan hon är helt okej. Nu undrar jag hur f*n vi ska göra på bröllopet. På pappa låter det som att det redan är klart att de båda ska komma på vårt bröllop. Min mamma klarar inte ens av att träffa min pappa, och ännu mindre den nya. Mamma har också sagt rätt ut att hon ska försöka klara av att se min pappa under vårt bröllop men att hon helt ärligt inte vet om hon fixar att se dem tillsammans, vilket jag kan förstå...
Dessutom är sambons syster alkoholiserad. Han har i pincip sagt upp all bekantsak med henne, eftersom hon har lyckats förstöra så mycket vid andra tillfällen. De träffas bara när det är absolut nödvändigt, typ båda är bjudna till gemensamma släktingars födelsedagsfester och liknande. Han vill inte bjuda henne. Men det här är en extremt känslig fråga i förhållande till hans föräldrar som upplever det som ett stort svek att han sagt upp bekantskapen med sin syster. Om vi inte bjuder henne är det mycket stor risk att sambons föräldrar väljer att inte vara med på vår stora dag, och det vore hemskt om det blev så. Det skulle förstöra sambons relation med dem långt framöver, för jag vet att han hoppas på att de nån gång ska välja "hans" parti.
Vi vill alltså egentligen varken ha min pappas nya eller sambons syster på plats, men som det verkar så skulle ett sånt val kunna riskera både min numera bräckliga relation till min pappa, och sambons relation till sina föräldrar. (Till systern är den ju redan dålig så där bryr han sig faktiskt inte så mycket).
En av mina blivande tärnor hävdade bestämt att jag absolut inte kan bjuda pappa utan att bjuda hans nya, men att det däremot inte var några problem alls att kapa sambons syster. Jag är ju partiskt, men jag håller nog inte riktigt med. Självklart bjuder man par, men den här situatuionen känns rätt extrem, min pappa är fullt medveten om min mammas känslor, och jag har ingen relation alls till hans nya.
Vad tycker ni vi ska göra? Ingen av oss vill egentligen att två personer som vi inte ens vill ha med, och som inte betyder nåt för oss ska få styra hela vår dag, men är det kanske ett pris man får betala för att vilja ha släkten på plats?