• Chicita

Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?

Vad är det för klädkod till att börja med?
    Om det är "kavaj" så är den där lite för uppklädd. 

Personligen tycker jag att det är ok, jag är en sån som inte brydde mig om någon kommit i helvit hellång puffig "brudklänning" med tiara och hela baletten på mitt bröllop.. Men det finns brudar som tycker att hela bröllopet är förstört om en gäst kommer i en vit (eller väldigt ljus) klänning oavsett accessoarer. Och det kan vara viktigt att veta om i alla fall, även om du tänker rätt med mörka "tillbehör". 

• Chicita
    filibustern skrev 2012-06-25 17:14:32 följande:
    men är den verkligen ivory? tycker den ser mer beige ut... =/.. kanske skärmen som gör det.. 
    Skillnaden mellan Ivory, Beige och alla liknande "färger" är inte alltid så stor som man tror. Det en tycker är ljust beige kan en annan tycka vara ivory osv.

Beställer du två tröjor i ivory av olika tillverkare så är chansen väldigt stor att du inte får samma nyans på dom när dom kommer hem, det kan till och med vara olika "värmegrad" i dom (dvs en kall och en varm ton).
    MiaPia skrev 2012-06-25 17:10:49 följande:

Tack snälla för svaren! :)

Klädkoden är kavaj, men de som ska hålla i bröllopet
    och många av gästerna jag känner brukar vara rätt så välklädda till vardags
    också, så därför tänkte jag ”det är ju ändå ett bröllop, och då kan man ju vara
    extra fin” Det jag blir lite fundersam över är färgen på klänningen…

Klädkoden är ju bara en fingervisning. Men om du kommer i en "finare" klänning än klädkoden anger + att den är väldigt ljus skulle kunna göra att antingen bruden eller någon annan kommer att reagera som att du försöker konkurrera ut bruden.
    (Hur man nu kan göra det, men det är så en hel del resonerar om man läser trådarna här på BT).

• Chicita
    Chicita skrev 2012-06-25 17:29:10 följande:
    Den är ju Cream enligt informationen.
    Cream översätts sällan till grädde på svenska, utan till Ivory / elfenben så du har inte helt fel 
    Men fasiken postade innan jag skrev klart...

Cream kan också översättas till beige (skulle jag ha lagt till).
    Så ni har rätt båda två Flört 
  • Chicita

Jag håller med om längden.
    Det är mer det som är fel än färgen (för mig).

Ok om man är överklädd, eller om man kommer i en ljus (vit, creme, ivory) klänning.
    Men om man gör båda sakerna så kan det bli lite värre.

En fråga till bruden om både färg och längd tycker jag är lösningen här.
    Om du inte känner bruden tillräckligt väl för att fråga så skulle jag nog tagit en annan klänning pga risken att trampa henne på tårna 

• Chicita
    daniiel skrev 2012-06-26 12:47:48 följande:
    Ja, den är egentligen för lång för klädkoden kavaj också, men, jag är själv en sådan som skulle känna mig fruktansvärt obekväm i en klälång klänning då jag har fruktansvärda komplex för mina ben. Därför kan jag tycka att det är okej med en lång klänning. Vi hade klädkod kavaj och det var många tjejer som hade sk. maxiklänningar ändå. Det är ju modernt nu. De var absolut inte överklädda (beror på hur maxiklänningen ser ut, material osv) och jag tycker de var jättefina :) En klädkod är ju dessutom ingen regel, utan en rekommendation.
    Ja en maxiklänning i mer "vardagsmodell" är mer rätt till klädkoden kavaj, än en sån här "blingad" långklänning.
    Man behöver inte stirra sig blind på klädkoderna, det håller jag med om.
    Men om klänningen är både "för vit", "för lång" och "för fin/blingad" så tycker jag att det blir lite för mycket... Att bryta lite mot någon regel i klädkoderna är inte så farligt. Men man kanske inte bör bryta mot alla delar i klädkoden + etikettsreglerna samtidigt... Flört

TS tänker ju i alla fall helt rätt som vill "mörka till klänningen" med mörka accessoarer. Men jag skulle ändå hört med bruden först så hon inte blir ledsen på sin dag Glad
  • Chicita
    AnnLi skrev 2012-06-26 18:08:11 följande:
    Är folk verkligen så känsliga? På vårt bröllop ("kavaj") kom det folk i både svart långklänning och helvit klänning och alla var jättevackra! Men det var ingen tvekan om att det var jag som var bruden ;)
    Svar: Ja

Det finns dom som är så känsliga.
    Så även om jag själv inte bryr mig (eller brydde mig) om vilken färg eller hur "fina" kläder folk hade på vårt bröllop så kan jag inte med gott samvete säga till någon som frågar att "äh det spelar ingen roll, bara du känner dig fin så är det bra"...

Klädkoden är ju till för att hjälpa så att ingen känner sig överklädd eller underklädd.
    Om någon kommer i väldigt mycket finare kläder än vad klädkoden anger så kan det göra att resten av gästerna känner sig dumma som inte klädde upp sig mer.
    Det kan också betyda att man faktiskt kommer i finare kläder än brudparet, eller i alla fall på samma nivå som dom. Och dom borde ju få vara dom finaste på hela festen.

Sen skulle bruden kunna komma i en HM-klänning och resten av gästerna är uppklädda till tänderna. Och ingen tar ändå miste på vem som är brud liksom. Men poängen är ju att man inte ska försöka sticka ut, utan smälta in, så man ger brudparet den där dagen då dom var vackrast i världen... 
  • Chicita
    AnnLi skrev 2012-06-27 10:20:25 följande:
    Ok... Felformulerat av mig. Visst har jag förstått att många är så noga... Det jag menar är att jag tycker det är onödigt! Bruden är ju liksom vackrast per definition! och i alla fall jag känner mig inte vackrare av att vännerna "tonar ner sig", snarare tvärtom om något.
    Ja visst kan det kännas onödigt om man själv inte är en sån som tar det på stort allvar.
    Men jag tycker ju att det är lite onödigt att gå åt andra hållet istället och kanske göra någon ledsen på sin stora dag bara för att man ville ha en speciell klänning själv.

Och det är väl ingen som säger att man måste klä sig fult. Eller "klä ner sig"
    Men om klädkoden är kavaj så är det en hjälp för gästerna så dom kan ligga på ungefär samma "finhetsnivå". Så att ingen behöver känna sig överklädd, eller underklädd. Så det är ju av respekt mot dom övriga också som man försöker hålla sig på samma nivå.
    Så att klä upp sig till tänderna när dom andra kanske kommer i "vanliga finkläder" då klädkoden anger det. Gör ju att övriga gäster kan ta illa upp också, och inte bara bruden.

TS klänning skulle jag säga var ok om:
    -Den var kortare och hon körde hårt på mörka / färgglada accessoarer
    -Den varit samma längd men i en annan färg och kanske lite mindre "bling". (Men bara annan färg och väldigt enkla accessoarer utan något "bling" hade också funkat.) 

Tänk om bruden valt en liknande modell på sin klänning och kanske har svart/vitt tema så hon också råkar ha en svart boléro... kul att vara likadant klädd som sina gäster när man vill få sticka ut lite för en gångs skull... 
  • Chicita
    Jeaneettes skrev 2012-06-27 10:59:08 följande:
    Visst det låter jättebra... Och om bruden som TS ska till är likadan som dig så är ditt råd toppen.
    Men annars kan du förstöra hela dagen för bruden med ett sånt råd. Tyvärr...

Vi vet inte hur bruden är, därför är det dumt att råda någon att "göra som dom vill" när dom faktiskt är oroliga för att trampa någon på tårna. Annars hade dom ju inte frågat.
    Alla är inte som du, jag och vissa andra. För några är det här viktigare än livet (tja nästan då Tungan ute )
  • Chicita
    Jeaneettes skrev 2012-06-27 11:21:09 följande:
    Chicita skrev 2012-06-27 11:13:23 följande:
    Visst det låter jättebra... Och om bruden som TS ska till är likadan som dig så är ditt råd toppen.
    Men annars kan du förstöra hela dagen för bruden med ett sånt råd. Tyvärr...

Vi vet inte hur bruden är, därför är det dumt att råda någon att "göra som dom vill" när dom faktiskt är oroliga för att trampa någon på tårna. Annars hade dom ju inte frågat.
    Alla är inte som du, jag och vissa andra. För några är det här viktigare än livet (tja nästan då Tungan ute )

Jo tyvärr är nog verkligheten så ;)

Kan du inte bara fråga bruden? :)

Det där var ett bra råd Solig
    Och det håller jag med om. Den enda som egentligen kan svara på vad som är ok på bröllopet är ju bruden Glad
  • Chicita
    aniara skrev 2012-06-27 11:26:32 följande:
    Jag vet inte om du vet helt och hållet vad klädkoder egentligen är? Klädkoden är en hjälp för gästen att klä sig på "rätt" nivå så att han/hon inte ska känna sig malplacerad på festen. Om brudparet valt en klädkod där gästerna inte kan känna sig bekväma så har de misslyckats med att sätta nivån. Men det är också dålig etikett att ignorera klädkoder och därigenom strunta i brudparets önskemål för arrangemanget - borde man inte vilja unna dem att få festen som de vill just på deras stora dag? Kan poängtera att det är lika "fult" att vara överklädd som underklädd. Vitt och svart har inte med klädkodernas formulering utan med etikett att göra. Man går inte som bröllopsgäst på bröllop klädd vare sig för begravning eller som en extra brud, punkt. Och att man inte får ha rött är en myt där jag skulle önska att folk tänkte själva istället för spred BS...
    Bra sammanfattat Skrattande
Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?