• aniara

Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?

I mina ögon är det där en vit (bruten kulör men fortfarande vit) klänning och verkligen inget jag hade burit på bröllop eller uppmuntrat någon annan att ha. Jag är inte kinkig med ljusa nyanser (i en annan tråd nyligen var det en rosa klänning som vissa sa var för ljus - jag hade inte problem med den) och är inte en sån som vill styra över mina gästers klädsel men hade jag sett en bröllopsgäst i den klänningen hade jag trott att personen antingen struntade i eller inte kände till etikettreglerna.

• aniara

Ps. det ser ut att vara samma nyans som vi har hemma på väggarna. I färgbutikerna kallas den stockholmsvit, alternativt kalkvit.

• aniara
    Jeaneettes skrev 2012-06-27 10:59:08 följande:
    Jag vet inte om du vet helt och hållet vad klädkoder egentligen är? Klädkoden är en hjälp för gästen att klä sig på "rätt" nivå så att han/hon inte ska känna sig malplacerad på festen. Om brudparet valt en klädkod där gästerna inte kan känna sig bekväma så har de misslyckats med att sätta nivån. Men det är också dålig etikett att ignorera klädkoder och därigenom strunta i brudparets önskemål för arrangemanget - borde man inte vilja unna dem att få festen som de vill just på deras stora dag? Kan poängtera att det är lika "fult" att vara överklädd som underklädd. Vitt och svart har inte med klädkodernas formulering utan med etikett att göra. Man går inte som bröllopsgäst på bröllop klädd vare sig för begravning eller som en extra brud, punkt. Och att man inte får ha rött är en myt där jag skulle önska att folk tänkte själva istället för spred BS...
Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?