• daniiel

Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?

Det där skulle kunna vara en brudklänning, så jag hade nog skippat den om jag var gäst. Jag tycker den är alldeles för vit faktiskt, även om den inte är kritvit.

Ja, den är egentligen för lång för klädkoden kavaj också, men, jag är själv en sådan som skulle känna mig fruktansvärt obekväm i en klälång klänning då jag har fruktansvärda komplex för mina ben. Därför kan jag tycka att det är okej med en lång klänning. Vi hade klädkod kavaj och det var många tjejer som hade sk. maxiklänningar ändå. Det är ju modernt nu. De var absolut inte överklädda (beror på hur maxiklänningen ser ut, material osv) och jag tycker de var jättefina :) En klädkod är ju dessutom ingen regel, utan en rekommendation.

• daniiel
    Chicita skrev 2012-06-26 13:03:46 följande:
    Ja en maxiklänning i mer "vardagsmodell" är mer rätt till klädkoden kavaj, än en sån här "blingad" långklänning.
    Man behöver inte stirra sig blind på klädkoderna, det håller jag med om.
    Men om klänningen är både "för vit", "för lång" och "för fin/blingad" så tycker jag att det blir lite för mycket... Att bryta lite mot någon regel i klädkoderna är inte så farligt. Men man kanske inte bör bryta mot alla delar i klädkoden + etikettsreglerna samtidigt... Flört
    Precis min tanke också, att just den där klänningen blir lite kaka på kaka. Ska man ha en långklänning till den klädkoden, så bör den vara av lite enklare slag. Ska man ha en väldigt ljus klänning eller klänning i ett mer uppklätt material med bling på, så bör den inte vara lång osv.
  • daniiel
    aniara skrev 2012-06-27 11:26:32 följande:
    Jag vet inte om du vet helt och hållet vad klädkoder egentligen är? Klädkoden är en hjälp för gästen att klä sig på "rätt" nivå så att han/hon inte ska känna sig malplacerad på festen. Om brudparet valt en klädkod där gästerna inte kan känna sig bekväma så har de misslyckats med att sätta nivån. Men det är också dålig etikett att ignorera klädkoder och därigenom strunta i brudparets önskemål för arrangemanget - borde man inte vilja unna dem att få festen som de vill just på deras stora dag? Kan poängtera att det är lika "fult" att vara överklädd som underklädd. Vitt och svart har inte med klädkodernas formulering utan med etikett att göra. Man går inte som bröllopsgäst på bröllop klädd vare sig för begravning eller som en extra brud, punkt. Och att man inte får ha rött är en myt där jag skulle önska att folk tänkte själva istället för spred BS...
Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?