Borde och borde....
Allt är väl individuellt?
Det finns väl ingen mall man måste följa att efter 2 år måste man bo ihop, efter 3 måste man förlova sig och efter 4 år ska man gifta sig och sen får ingen gå före i kön!
Det kanske inte passar för de som blir tillsammans då dom är 14 eller för de som träffas då dom är 40.
Allt beror väl på vem man är och vart man befinner sig i livet?
Jag har en vän som varit tillsammans med sin kille i ett år ganska precis.
Dom förlovade sig o flyttade ihop förra hösten,
gifte sig för en månad sedan och får sitt gemensamma barn nu i sommar.
Jag och min sambo har varit tillsammans i tre år,
förlovade i ett år.
Vi har en liten kille på snart ett år men giftemål blir först nästa sommar.
Så dom hann förbi oss med själva bröllopet än fast vi varit tillsammans längre.
Jag är glad för deras skull!
Och jag är glad att vi gör en sak i taget.
Det var stort att flytta ihop efter ett år,
förlova sig och få barn efter två år och efter 4 år blir jag hans fru.
Jag hade inte velat göra bort allt på ett år.
Vi har vänner som varit tillsammans längre än oss som har barn ihop och är förlovade men inte pratat om giftemål.
Är det inte bättre att sluta jämföra och tänka att man fick "mer" bara för att dom planerade att förlova sig medan din kille faktiskt friade.
Och jo, man kan fria än fast man är förlovade.
Då vi förlovade oss bestämde vi inte när vi skulle gifta oss, bara att det självklart ska ske.
Och jag friade i mars i år med frågan om han vill gifta sig med mig nästa sommar (jag frågade inte om han ville gifta sig med mig eftersom att vi redan sagt att vi skulle det. Frågan var om han ville göra det nästa sommar).
Spelar det ngn roll om din kompis och hennes kille kom överens om förlovningen medan din kille överraskade med ett frieri till dig?
Är hon "sämre" för det?
Går det att se ner på henne då?
Känns det bra?
Jag tycker att det låter jätte trist att tänka sådär.
Glädjs med varandra och gör saker utan att det handlar om att göra något före någon annan.
Anonym ((en till här)) skrev 2012-06-27 15:53:51 följande:
Jag kan också känna mig avundsjuk ibland, speciellt då de vännerna som inte varit ihop lika länge som vi t ex köper hus, förlovar sig eller skaffar barn... Självklart är jag glad för deras skull också men ibland känner man att det borde vara vi som gör det där eftersom vi har varit ihop mycket längre, det känns liksom orättvist på nåt sätt.
Blev jätteavundsjuk på en kompis då de förlovade sig förra sommaren, något de planerade tillsammans och berättade för alla långt i förväg att de skulle göra. Och vi har varit ihop 3 år längre än dem.. Men en vecka senare friade min sambo till mig och det kändes faktiskt som en liten vinst att han i alla fall planerade det utan mig och överraskade mig med ett frieri. Jag vet, jättelöjligt, men det var något jag väntat på ett tag.. Vi sa från början att vi planerar att gifta oss året därpå medans de sa att de får se när det blir, varpå jag misstänkte att detta bara var nåt de gjorde för att de var kära och inte alls för att de ville gifta sig, vilket jag kände mig lite nöjd med. Nu har de också börjat planera bröllop, då han friade till henne för ett tag sedan (jag fattade ingenting, trodde de redan var förlovade...) men vi kommer i alla fall att hinna gifta oss före dem då vårt bröllop blir ca 14 mån efter förlovningen och deras 1,5 år efter sin. Det känns ungefär som att "nåt hinner vi i alla fall före dem med". Usch, jag känner mig helknasig men det är så jag känner.. Mitt problem är nog som sagt att jag vill hinna göra dessa stora saker före kompisarna som inte har varit ihop lika länge, eftersom det därmed känns som att vi "borde" göra det först...