• chrpe

Ni som gift er, jag känner panik!

Jag gifter mig 21/7 och har planerat bröllopet sen ett år tillbaka. Jag har varit så glad för detta bröllop och jag har drömt om att få gifta mig sen jag var liten flicka. Min fästman har inte gjort så jätte mycket i planeringen utan mer varit ett bollplank vilket också varit helt ok för mig. Ju närmre bröllopet vi kommer desto mer inser även han att det är mycket att göra och tar ett stort ansvar nu. Min kille jobbar mycket kvällar och helger vilket gör att jag har mycket egentid. Jag har dessutom familj och vänner 50 mil bort. Jag har haft en depression i två år nyss och under den tiden satte jag en enorm press på mig. Jag jobbade 100% med ca 140 timmar övertid på 4 månader samtidigt som jag pluggade juridik på halvfart för skoj skull. Jag har redan en utbildning. Jag ville känna mig duktig och hela tiden sysselsätta mig för att fly undan allt jobbigt. Nu har jag tagit "paus" i studierna för att lägga krutet på bröllopet. Men nu är jag så rädd att det kommer kännas ensamt och tomt efteråt. Jag vill nästan skjuta på bröllopet för att jag är så rädd. Hur var det för er? Var det skönt när det var över eller saknade ni det? Vad ersatte ni all tid ni lagt på planeringen med? Usch är så nervös samtidigt som jag ibland kan känna att det ska bli skönt att äntligen få gifta mig. Snälla hjälp mig och berätta hur ni kände efteråt.

• Svar på tråden Ni som gift er, jag känner panik!
  • chrpe

Jag har gått till en kbt i 1½ år pga av andra saker. Jag lider nämligen av GAD.
    Men jag har nu ringt till min läkare för att prata samt medicinera om. Men kanske man skulle boka in en träff med min KBT igen, då jag avslutade min behandling i april.

Anneli256 skrev 2012-06-29 01:45:28 följande:

.Om du känner att du kanske inte kommer att fixa det efter bröllopet så kan det kanske vara en ide att ta kontakt med en terapeut kanske tom redan nu som arbetar med KBT som jag personligen tycker är en oerhört bra form av terapi. Eller något annat sätt där man arbetar problemfokuserat, inte älter massa gamla saker. Utan ger dig verktyg att hantera vardagen, att kunna förstå varför du aggerar som du gör och vad du ska göra för att ta dig ur det beteendet.

Lycka till

Vi har 3 veckors gemensam semester efteråt och skulle så gärna vilja åka en vecka utomlands, men jag tror tyvärr inte vi har råd med det. Får se om vi kanske kan ta en sista minuten till ett bra pris. Tror faktiskt det hade hjälp mig mycket.

Jag ska vara toastmadame på en 40års fest i september, så det känns faktiskt skönt att kunna fokusera på den festen och göra något bra av den.

Sen så funderar vi på att skaffa barn, men vi vill vänta till att börja försöka till nästa sommar. Vi vill varva ner, börja leta hus, spara pengar och åka på smekmånadsresan i vår först.

Så vi har ju att göra, är mest rädd att första veckorna, dagarna, kommer bli tuffa. Samtidigt kanske man bara är så lycklig och glad och ser det som en av de finaste minnena i livet. Jag tror man vill uppleva dagon om och om igen som ni säger, men då får man göra det vis foton och filmer. Jag ångrar inte alls att jag ska gifta mig. Tänk om jag hade funderat i dessa banor innan och valt att inte gifta mig på grund av denna rädsla. Jag gifter mig hellre med fina och underbara minnen än att inte få uppleva detta alls.
    Men man har ju planerat detta så länge och vips så är dagen bara över, men självklart lever minnena alltid kvar.

Tack för alla svar och ert stöd.
  • chrpe
    knyttan skrev 2012-06-29 00:29:13 följande:
    Alltså, jag har inte gift  mig än, jag har 10 dagar kvar Glad men jag känner igen mig! Jag har jobbat mitt första år som lärare detta året (innebär nästan 50 h planerad arbetsvecka plus tidvis en hel del extra) plus planera bröllopet med en massa pyssel.. året innan så jobbade jag 75% samtidigt som jag pluggade på heltid.
       För att inte få det tråkigt till hösten ska jag jobba heltid och plugga på halvfart för att komplettera min behörighet, nu när jag har "kommit in i jobbet" liksom Tungan ute
    Halva mig vill ha bröllopet undanstökat, halva mig vill ha kvar "projektet". Jag vet faktiskt inte vad man gör åt arbetsknarkande.... Några tips?
    Jag känner igen mig, vi låter väldigt lika som personer.  :)
  • chrpe

Jag vet, det är verkligen något jag måste träna på.

Aniara4 skrev 2012-06-29 11:57:06 följande:
    Eller så tittar man lite närmare på sig själv och funderar över varför man har det behovet och vad det är man undviker. Och kanske övar lite på att sitta stilla och se vad som kommer, och på att stå ut med sina känslor.
  • chrpe

Styrkekram till dig också. Skönt och veta att man inte är ensam!

PimPim83 skrev 2012-06-29 12:50:08 följande:
    Jag har inte gift mig ännu men ville bara säga att jag också har GAD och jag känner igen mig i det där att gilla att planera... Det kommer nya saker att planera tror jag. Som du själv sa så kan du ju fokusera på den där 40-årsfesten där du ska bara toastmadam. Stor kram!
Svar på tråden Ni som gift er, jag känner panik!