Inlägg från: Anonym (ring-ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ring-ångest)

Rädd för vad folk ska säga, vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-02 19:21
    Hej alla bröllopstorgare!

Jag har lite ångest och skulle behöva era tankar och åsikter. Skriver anonymt så ingen jag känner kan lista ut vem jag är.

Jag och min fantastiska sambo håller på att kolla på förlovningsringar. Eller ja, jag har kollat en längre tid och nu har jag väl äntligen kommit till någon slags slutsats. Problemet är att jag är så rädd för vad folk ska tycka när de får se min ring.

Lite bakgrund först så ni kanske förstår lite bättre varför jag är orolig.
    Hela vår förlovning är ganska känslig för våra närstående för här i storstan räknas vi som på tok för unga. Vi är 23 och 22, vart ett par i tre år, sambos i ett. Vi har länge prata om förlovning, vi har samma framtidsplaner och vet precis vart vi har varandra osv. I vinter ska vi åka på vår livs stora resa och tänkte slå till på att byta ringar när vi är iväg. Det klassiska frieriet skippar vi då det inte känns nödvändigt när vi pratat så mycket om det.

Hur som helst, till själva problemet. Eftersom jag gillar smycken och ädelestenar så var det självklart för min sambo att ge mig något som är lite mer annorlunda en vanlig guldring. Inget fel på det så alla som har det, ta inte illa upp. Jag fick i uppdrag att designa min egen ring, vilket är en riktigt dröm. Däremot hade jag aldrig trott att jag skulle få så hög budget som jag fick. Visst vi pratar inte om flera hundratusen men mycket pengar tycker jag. Vi kommer lägga ca 35000 på min ring. Ena dagen känns det gaaalet och andra så känner jag mig bara lyckligt lottad om man kan säga så.

Jag är bara så rädd för att folk kommer fråga om min ring. Jag är rädd för vad våra föräldrar, släktingar och vänner ska säga. Vi är inga "snobbar", har inte massa pengar men vi prioriterar sådant som andra inte göra. Vi är livsnjutare och tycker om att lyxa till det. Jag vet bara inte hur
    jag ska kunna förklara det för alla.

Förlåt det blev lite långt och osammanhängande..

• Svar på tråden Rädd för vad folk ska säga, vad tycker du?
  • Anonym (ring-ångest)
    MeaJ skrev 2012-07-02 19:39:03 följande:
    Alla är vi olika och har olika värderingar.
    Jag resonerar som så att mina ringar är något som jag förhoppningsvis kommer att ha hela livet.
    Nu har jag billigare förlovningsring, men det spelar inte mig någon roll.
    Skulle man slå ut 35.000kr (som din ring kostar) på en livstid, så är det inte så mycket pengar.
    Men som sagt det är min åsikt. 
    Sommarbrud 2013
    Tack för din åsikt! Jag håller med dig :) Jag är nog mer rädd för vad folk ska säg med tanke på vår ålder också :/
  • Anonym (ring-ångest)
    Chicita skrev 2012-07-02 19:46:15 följande:
    Behöver dom veta vad den kostar då?
    Det är väl bara att säga att den är egendesignad om dom frågar. Och om dom undrar över priset så säg att du inte har full koll men att det var värt varenda öre. 
    Green skrev 2012-07-02 19:47:56 följande:
    Du har tre alternativ att välja mellan när dom frågar vad den kostar.

1.-Det har du/ni inte med att göra!
    2.-Den kostade X-tusen kr.
    3. Ljug, Säg att den är fejk eller att den kostade mycket mindre än vad den gjorde. Vad spelar det för roll?

Lever ni väl, utan större skulder mm så är det väl upp till er hur ni använder dom pengarna ni har över när räkningarna är betalda?!
    Ni har så rätt självklart behöver man inte säga vad den kostar. Och jag kommer nog undvika att göra det. Vi har inga skulder och tjänar helt ok båda två och det är ju inte så att vi toksnålar för att kunna göra det här.

Kanske dum fråga men tycker inte folk att man är "WT" om man säger att den inte är äkta?
  • Anonym (ring-ångest)
    TheD skrev 2012-07-02 19:51:09 följande:

Vad har andra med priset för ringen att göra? Det är kallas att vara oartig och dum i huvudet!

Om någon funderar på att göra något liknande som du och frågar priset så finns intresset för ringen på ett annat sätt ;) Ingen i min familj eller släkt vet vad min vigselring kostade för ingen frågade just för att man gör inte det.

Självklart har ingen med att det att göra precis som du säger. Mamma kommer säkerligen fråga ändå men henne kan jag nog snärja på nåt sät :) Jag tror nog ändå att när folk ser ringen så kommer de ju "gissa" och förmdoligen gissa mer än vad vi betalar.

Att gå runt med en enstensring på närmre 1 ct när man är 22 kommer ju väcka uppmärksamhet. Eller?
  • Anonym (ring-ångest)

Tack så jättemycket för alla svar! Var nog precis vad jag behövde höra. Självklart ska ingen få komma ivägen för mig och min drömring Skrattande NI har så rätt alliphopa och jag tror bara jag håller på att flippar ur lite nu så här på slutet innan den börjar göras på riktigt. Och som TheD sa, det är ju ingen jättesumma vi snackar om.

Skönt också att veta att jag inte är ensam om att vara relativt ung och ha en dyr ring ;)

Chinchilli skrev 2012-07-02 22:15:17 följande:
    Du ska ha den ringen du vill, det är isf bara i början folk kommer reagera sen är det glömt. Risken är dock att de flesta tror att det är fejk.

Men hur ska du få en egendesignad ring på 1 ct för 35 000 ??? Min kommer kosta lika mycket men då är det 0.54 ct och med 8 sidostenar på 0.04 ct styck. Är det väldigtt låg kvalitet eller vad?

Lycka till med din ring :)
    Tack!

Den är inte på 1ct riktigt. Den kommer hamna på 0.8 typish och sedan kommer det tillkomma sidostenar på ca 0.2-3 ctw. Anledingen är att den inte kommer köpas i Sverige. Kvalitet är viktigt för mig och det skulle jag aldrig tumma på ;) Vet att det är mycket dyrare här och jag hade aldrig kommit så långt med min budget i Sverige.

Får man fråga vem som designar din ring? :)
  • Anonym (ring-ångest)

Tusen tack igen för alla bra svar, även ni som "tillhör de andra" så att säga! Det är viktigt att förstå att folk kommer tycka olika. Det känns skönt att hör alla era åsikter och det får mig att förstå hur dumt det faktiskt är att bry sig om vad alla andra tycker. Självklart ska jag köra på och kommer nog aldrig ljuga om ringens äkthet då jag förmodligen kommer vara så jäkla stolt över den :) Som många av er skiver så kommer säkert flera personer ha åsikter och då får man hantera det på bästa sätt då. Som sagt, tack för alla svar. Tänk vad hade man gjort utan BT ibland ;)

Jag förstår självklart att alla gör olika prioriteringar och kanske varken vill eller kan lägg den här summan på en ring. Det respekterar jag :) Anledingen att jag tog upp det där men "WT" var att jag, i tråden "trashigaste bröllopet", såg flera personer som skrev just det att CZ ringar är trashigt. Det var inget illa ment till alla som har det.

Sen att vi är lite unga.. hehe ja här i huvudstaden verkar det som om att folk tycker vi är tonåringar när vi berättar om förlovningen. Vet inte om det bara är min skeva uppfattning av folks åsikter men här ska man "sats på karriären", "leva livet", festa och njuta av att vara ung. Tydligen kan man bara göra detta när man är singel men personligen tycker att man nog kan vara två om det också :P.

• Anonym (ring-ångest)

Självklart visst är det så. Jag hade väl lättare kunnat förstå om vi inte hade haft råd med nu har vi ju det som tur är. Men den här tråden fick mig verkligen att inse att våra ringar är våra och det har ingen annan med att göra. :) jag ska bära min ring med stolthet! Självklart så ska jag värdera ringen så fort vi kommer hem så att vi kan försäkra den till rätt pris. Förhoppningsvis är det en ring som Kommer kunna gå i arv :)

Svar på tråden Rädd för vad folk ska säga, vad tycker du?