• Anonym (ring-ångest)

Rädd för vad folk ska säga, vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-02 19:21
    Hej alla bröllopstorgare!

Jag har lite ångest och skulle behöva era tankar och åsikter. Skriver anonymt så ingen jag känner kan lista ut vem jag är.

Jag och min fantastiska sambo håller på att kolla på förlovningsringar. Eller ja, jag har kollat en längre tid och nu har jag väl äntligen kommit till någon slags slutsats. Problemet är att jag är så rädd för vad folk ska tycka när de får se min ring.

Lite bakgrund först så ni kanske förstår lite bättre varför jag är orolig.
    Hela vår förlovning är ganska känslig för våra närstående för här i storstan räknas vi som på tok för unga. Vi är 23 och 22, vart ett par i tre år, sambos i ett. Vi har länge prata om förlovning, vi har samma framtidsplaner och vet precis vart vi har varandra osv. I vinter ska vi åka på vår livs stora resa och tänkte slå till på att byta ringar när vi är iväg. Det klassiska frieriet skippar vi då det inte känns nödvändigt när vi pratat så mycket om det.

Hur som helst, till själva problemet. Eftersom jag gillar smycken och ädelestenar så var det självklart för min sambo att ge mig något som är lite mer annorlunda en vanlig guldring. Inget fel på det så alla som har det, ta inte illa upp. Jag fick i uppdrag att designa min egen ring, vilket är en riktigt dröm. Däremot hade jag aldrig trott att jag skulle få så hög budget som jag fick. Visst vi pratar inte om flera hundratusen men mycket pengar tycker jag. Vi kommer lägga ca 35000 på min ring. Ena dagen känns det gaaalet och andra så känner jag mig bara lyckligt lottad om man kan säga så.

Jag är bara så rädd för att folk kommer fråga om min ring. Jag är rädd för vad våra föräldrar, släktingar och vänner ska säga. Vi är inga "snobbar", har inte massa pengar men vi prioriterar sådant som andra inte göra. Vi är livsnjutare och tycker om att lyxa till det. Jag vet bara inte hur
    jag ska kunna förklara det för alla.

Förlåt det blev lite långt och osammanhängande..

• Svar på tråden Rädd för vad folk ska säga, vad tycker du?
  • MeaJ

Alla är vi olika och har olika värderingar.
    Jag resonerar som så att mina ringar är något som jag förhoppningsvis kommer att ha hela livet.
    Nu har jag billigare förlovningsring, men det spelar inte mig någon roll.
    Skulle man slå ut 35.000kr (som din ring kostar) på en livstid, så är det inte så mycket pengar.
    Men som sagt det är min åsikt. 

Sommarbrud 2013
  • Chicita

Behöver dom veta vad den kostar då?
    Det är väl bara att säga att den är egendesignad om dom frågar. Och om dom undrar över priset så säg att du inte har full koll men att det var värt varenda öre. 

• Green

Du har tre alternativ att välja mellan när dom frågar vad den kostar.

1.-Det har du/ni inte med att göra!
    2.-Den kostade X-tusen kr.
    3. Ljug, Säg att den är fejk eller att den kostade mycket mindre än vad den gjorde. Vad spelar det för roll?

Lever ni väl, utan större skulder mm så är det väl upp till er hur ni använder dom pengarna ni har över när räkningarna är betalda?!

• Anonym (ring-ångest)
    MeaJ skrev 2012-07-02 19:39:03 följande:
    Alla är vi olika och har olika värderingar.
    Jag resonerar som så att mina ringar är något som jag förhoppningsvis kommer att ha hela livet.
    Nu har jag billigare förlovningsring, men det spelar inte mig någon roll.
    Skulle man slå ut 35.000kr (som din ring kostar) på en livstid, så är det inte så mycket pengar.
    Men som sagt det är min åsikt. 
    Sommarbrud 2013
    Tack för din åsikt! Jag håller med dig :) Jag är nog mer rädd för vad folk ska säg med tanke på vår ålder också :/
  • TheD

Vad har andra med priset för ringen att göra? Det är kallas att vara oartig och dum i huvudet!

Om någon funderar på att göra något liknande som du och frågar priset så finns intresset för ringen på ett annat sätt ;) Ingen i min familj eller släkt vet vad min vigselring kostade för ingen frågade just för att man gör inte det.

• Anonym (ring-ångest)
    Chicita skrev 2012-07-02 19:46:15 följande:
    Behöver dom veta vad den kostar då?
    Det är väl bara att säga att den är egendesignad om dom frågar. Och om dom undrar över priset så säg att du inte har full koll men att det var värt varenda öre. 
    Green skrev 2012-07-02 19:47:56 följande:
    Du har tre alternativ att välja mellan när dom frågar vad den kostar.

1.-Det har du/ni inte med att göra!
    2.-Den kostade X-tusen kr.
    3. Ljug, Säg att den är fejk eller att den kostade mycket mindre än vad den gjorde. Vad spelar det för roll?

Lever ni väl, utan större skulder mm så är det väl upp till er hur ni använder dom pengarna ni har över när räkningarna är betalda?!
    Ni har så rätt självklart behöver man inte säga vad den kostar. Och jag kommer nog undvika att göra det. Vi har inga skulder och tjänar helt ok båda två och det är ju inte så att vi toksnålar för att kunna göra det här.

Kanske dum fråga men tycker inte folk att man är "WT" om man säger att den inte är äkta?
  • Niini

Tycker inte du ska bry dig om vad andra tycker. Fanns såna som lever väldigt småskaligt om man säger så i min bekantskap som undrade vad min ring kostade, om den var dyr. Jag ska bara att den kostade alldeles tillräckligt, tycker inte det är nånting som nån egentligen har att göra med vad vi vill lägga på en ring. (Min kostade f.ö. ~13 000 kr)

• Niini
    Niini skrev 2012-07-02 20:00:07 följande:
    Tycker inte du ska bry dig om vad andra tycker. Fanns såna som lever väldigt småskaligt om man säger så i min bekantskap som undrade vad min ring kostade, om den var dyr. Jag ska bara att den kostade alldeles tillräckligt, tycker inte det är nånting som nån egentligen har att göra med vad vi vill lägga på en ring. (Min kostade f.ö. ~13 000 kr)
    Vigelringen var det då..
  • Anonym (ring-ångest)
    TheD skrev 2012-07-02 19:51:09 följande:

Vad har andra med priset för ringen att göra? Det är kallas att vara oartig och dum i huvudet!

Om någon funderar på att göra något liknande som du och frågar priset så finns intresset för ringen på ett annat sätt ;) Ingen i min familj eller släkt vet vad min vigselring kostade för ingen frågade just för att man gör inte det.

Självklart har ingen med att det att göra precis som du säger. Mamma kommer säkerligen fråga ändå men henne kan jag nog snärja på nåt sät :) Jag tror nog ändå att när folk ser ringen så kommer de ju "gissa" och förmdoligen gissa mer än vad vi betalar.

Att gå runt med en enstensring på närmre 1 ct när man är 22 kommer ju väcka uppmärksamhet. Eller?
  • augustesen

Jag la ner väldigt mycket pengar på min ring, visst är det folk som frågar vad den kostar och så svarar jag bara "ja det blev ju en del men det var den värd" :)
    Inte svårare än så!
    Jag pluggade när vi förlovade oss och min fästman var arbetslös och det var ingen som lyfte på ögonbrynen. Jag var 23 år då :)

Svar på tråden Rädd för vad folk ska säga, vad tycker du?