Tveket skrev 2012-07-03 19:15:55 följande:
Tack för input Chicita, det är lätt att det drar iväg när man känner att man famlar lite i blindo. =P
Konditorn tipsade också om att man istället för marsipanen kunde ha vit choklad runt kanten. Ungefär som ett lite högt staket och så ligger bären synliga i mitten. Det såg fint ut på bilden men chokladen går ju sönder när man sen skär tårtan förstås. Men det kanske kan vara ett alternativ om bären läcker vätska. (hade inte ens tänkt på att de kan göra det)
Vad tror du om att ha kladdkaksbotten längst ner istället för sockerkaksbotten med chokladsmak eller blir det för mastigt? Om man skulle ha marsipan lock men utan att skära ett kryss och öppna upp den (dvs ha marsipanen att helt täcka tårtan) måste man då ha ett extra lager med sockerkaksbotten mellan bären och marsipanen?
Fläder har jag svårt för ända sen barndomen men citronmousse låter ju himmelskt gott!!
Jag skulle ha gått på vit choklad runt kanten
Kladdkaka är väldigt sött, så risken är att ni får en sockrigt söt tårta i så fall. Jag tror mer på choklad-sockerkaksbotten
Dessutom börjar kladdkakebotten bli så populärt att det känns mindre unikt (enligt min åsikt då).
Även marsipan går ju sönder när man skär i det. Men tårtan behöver ju bara vara fin tills man börjar skära
Om marsipanen ligger direkt mot bären så kan syran och fukten i bären "blöda igenom" men också att marsipanen kan börja lösa upp sig och alltså smälta.
Men det går alltid att lägga smörkräm där det i så fall blir kontakt, men såna saker kan ju konditorn. Annars är det inte en bra konditor
Citronmousse är jättegott i tårtor. Och det funkar bra ihop med choklad och hallon...
Vad sägs om dena ordning istället?
Bär (hallon, blåbär, jordgubbar)
Fläder eller citronmousse
Sockerkaksbotten med chokladsmak
Hallonmousse
Vanlig sockerkaksbotten
Så chokladen ligger mellan hallonmoussen och citronmoussen.
Bären går troligtvis att lägga direkt på det översta mousselagret (annars får han väl lägga en tunn botten där med) så blir den inte så mastig.
Och sen vit choklad runtomkring