Inlägg från: Tveket |Visa alla inlägg
  • Tveket

Beslutsångest gällande tårtan... Hjälp!!

Nu är det snart bara 3 veckor kvar tills vi gifter oss och det är hög tid att beställa tårtorna och jag har fått total idé torka! Hjälp!! Nån som har koll på vad som funkar tårtmässigt? konditorn var tyvärr inte mycket till hjälp när jag bad om råd. Han ryckte bara på axlarna och sa att vi kan få vad vi vill... Jaha, det var ju bra, men jag vet ju inte vad vi vill ha! =P  

Det vi vet är att vi vill ha en tårta som inte är så gräddig och fettig i smaken, så allt princesstårts liknande går helt bort... Har funderat på följande smakkombination skrivet i våningsordning: 

Marsipantäcke 
    Bär (hallon, blåbär, jordgubbar)
    Vanlig sockerkaksbotten
    Bär (hallon, blåbär)
    Vanlig sockerkaksbotten
    Hallonmousse
    Tunt lager med vit chokladganase
    Sockerkaksbotten med chokladsmak 

Konditorn föreslog att man kunde skära ett kryss i marsipantäcket och vika undan kanterna så man ser bären i det översta lagret. Vet inte om det skulle se så fint ut dock, vad tror ni? Vad tror ni om smakkombinationerna? Kan det funka eller borde vi ändra på nåt och i så fall vad? Borde man ha ett tunt lager vaniljvisp nånstans i tårtan för att få lite mer... ja nåt?? Som ni märker är jag helt lost vad gäller tårtor... Lite hjälp snälla! =)

• Svar på tråden Beslutsångest gällande tårtan... Hjälp!!
  • Tveket

Tack för input Chicita, det är lätt att det drar iväg när man känner att man famlar lite i blindo. =P 

Konditorn tipsade också om att man istället för marsipanen kunde ha vit choklad runt kanten. Ungefär som ett lite högt staket och så ligger bären synliga i mitten. Det såg fint ut på bilden men chokladen går ju sönder när man sen skär tårtan förstås. Men det kanske kan vara ett alternativ om bären läcker vätska. (hade  inte ens tänkt på att de kan göra det)

Vad tror du om att ha kladdkaksbotten längst ner istället för sockerkaksbotten med chokladsmak eller blir det för mastigt? Om man skulle ha marsipan lock men utan att skära ett kryss och öppna upp den (dvs ha marsipanen att helt täcka tårtan) måste man då ha ett extra lager med sockerkaksbotten mellan bären och marsipanen? 

Fläder har jag svårt för ända sen barndomen men citronmousse låter ju himmelskt gott!! 

• Tveket

När vi pratade med konditorn sa han att han ville ha beställningen två veckor innan. Jag tyckte det lät lite lite men han hade inga problem med det. Ang. smakprovning vet jag inte om vi får nåt sånt. Han sa att han kunde slänga ihop nåt smakprov på mousserna om vi ville det. Han var inte så jätte engagerad när jag pratade med honom men det kan i och för sig bero på att han var superstressad. Det är inte han som ska göra tårtorna sen men han jobbar på samma ställe... 

• Tveket

Du är bäst Chicita! Så får det bli! Tusen tack för hjälpen!! =D 

Svar på tråden Beslutsångest gällande tårtan... Hjälp!!