• daniiel

Behöver tips på dukning av smala bord

Ha smala och lite högre vaser med blommor i samt någon form av ljusstakar. Mer behövs inte. Om jag inte minns helt fel, så var "våra" bord ungefär samma bredd, ganska smala alltså. Vi hade vita dukar, servetter, porslinet, festprogram, vaser med blommor, ljusstakar och placeringskorten. Det blev väldigt lagom och när alla sedan hade satt sig ner, så blev ju alla människor också "dekorationer". Jag menar alltså att man inte behöver oroa sig över att det ska se tomt ut. Välj bara blommor, placeringskort och ljusstakar i era temafärger, så blir det bra :)

• daniiel

Jag hade nog hellre valt att göra smala löpare av sisofloret än murgröna. Jag tycker att murgrönan kan bli lite väl mkt, speciellt när man har så smala bord. Du ser ju på våra bilder att där tallrikarna och glasen är, så ryms det nästan inget emellan alls. Därför står det varannan blomvas och varannan ljusstake mellan gästerna så att säga.

Med lila sisoflor som löpare (som nog kan bli väldigt fint om du gör det smalt), så tror jag genomskinliga vaser med lila rosor och kanske någon mer blomma skulle bli fint. Tex dessa vaserna, www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40113180/ som jag personligen är barnsligt förtjust i är väldigt fina. Och det ryms mer än bara en blomma i de vaserna. Till det kan du sedan ha antingen genomskinliga ljushållare eller lila. Eller varför inte ett vitt blockljus med lila band runt? Eller ett lila blockljus? Jag tycker det här var väldigt fint, www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70222154/ och då räcker det ju med bara ett ljusfat under www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90064196/

Såhär brukar jag tex använda mina ikea-vaser, med lila syren och lila lupiner samt lite grönt. Det blir väldigt lagom tycker jag :)

Det behövs inte så mycket prylar och saker för att få in färg och göra det fint. När det gäller sånt här, så tycker jag alltid att "less is more" faktiskt. Ofta ser det bara plottrigt ut då. Där är ju smaken som baken såklart.
  • daniiel
    PoS skrev 2012-07-03 19:57:30 följande:
    Haha chicita skrev jag men menade naturligtvis daniiel... går inte att citera på mobilen. My bad!!
    Chicita skrev 2012-07-03 21:13:29 följande:
    Hehe... ja jag och daniiel har oftast samma åsikter så jag tror inte det spelar så stor roll vem du nämner Tungan ute
    Haha som Chicita skriver, så brukar vi oftast ha väldigt lika åsikter, så det spelar inte någon större roll :P
Svar på tråden Behöver tips på dukning av smala bord