• Tveket

Behöver tips på dukning av smala bord

Nån som har lite tips på dukning och dekorationer för smala bord? Borden i lokalen vi ska vara i är bara 70 cm breda. Innan jag insåg att de var så smala hade jag tänkt att ha vita dukar med sizoweb/sizoflor i lila som löpare, lite ljus, några mindre blomarrangemang (typ blommor i vas) samt lite murgröna liggandes på bordet. Men det känns helt fel med löpare på så smala bord! Vad ska man ha istället? Vita dukar och vita linne servetter finns i lokalen så det är tänkt att vi ska använda dem, men sen då? Nån som har nåt förslag på dukning och dekorationer? Gärna med lila i. Har försökt googla men får inte fram nåt vettigt. Nån som har lite tips och idéer?

• Svar på tråden Behöver tips på dukning av smala bord
  • LillaC

Kanske lägga löparna på tvären? Så att två kuvert är på en löpare, mitt emot varandra. Känner att jag förklarar lite snurrigt men hoppas du förstår hur jag menar

• Tveket

Ja, jag var ett tag inne på att kanske ha det så men kände sen att det kanske skulle bli för plottrigt. Tycker det kan vara fint när man har ett eller ett par bord men vi kommer ha 4 långbord och det kommer sitta ca 20 st per bord. Fick en bild i huvudet där hela lokalen ser randig ut... =P

• daniiel

Ha smala och lite högre vaser med blommor i samt någon form av ljusstakar. Mer behövs inte. Om jag inte minns helt fel, så var "våra" bord ungefär samma bredd, ganska smala alltså. Vi hade vita dukar, servetter, porslinet, festprogram, vaser med blommor, ljusstakar och placeringskorten. Det blev väldigt lagom och när alla sedan hade satt sig ner, så blev ju alla människor också "dekorationer". Jag menar alltså att man inte behöver oroa sig över att det ska se tomt ut. Välj bara blommor, placeringskort och ljusstakar i era temafärger, så blir det bra :)

• PoS

Tycker att chicita har rätt. Det blir ibland en grej att man ska smycka, smycka, smycka så mkt som möjligt men med smala bord kan det ju bli lite för mkt. OM du vill ha någonting så försök hitta någon typ av dekoration som kan vara långsmalt, alltså typ smala brickor/fat i ert färgval att lägga blomdekorationer o stenar på tex så kan murgröna som du pratar om "binda" ihop de. Annars tycker jag murgröna låter som en utmärkt "mittengrej" alldeles solo!

• PoS

Haha chicita skrev jag men menade naturligtvis daniiel... går inte att citera på mobilen. My bad!!

• Tveket

Nu har jag suttit och tittat på Daniiels bilder (tusen tack!!) och känner nog att vi kommer försöka köra på nåt liknande. Precis som PoS säger så är ju risken att det blir för mycket av det goda när borden är så smala. 

Vad tror ni om murgröna längs borden och ett par höga vaser (med nån ros i) antingen lila vaser eller genomskinliga med lila "diamanter" i? Festhäftena är pärlemovita och kommer ligga på tallrikarna och fungera som bordsplacering tror jag. 

• Chicita
    PoS skrev 2012-07-03 19:57:30 följande:
    Haha chicita skrev jag men menade naturligtvis daniiel... går inte att citera på mobilen. My bad!!
    Hehe... ja jag och daniiel har oftast samma åsikter så jag tror inte det spelar så stor roll vem du nämner Tungan ute

Till TS / tveket:
    Om du absolut vill ha löpare så kapa sisofloret på mitten så det blir väldigt smala löpare.
    Du kan också använda lila band för att knyta runt ljuslyktor mm
    Eller klipp fyrkanter av sisoflor och lägg under tallrikarna som en tablett 
  • Tveket

Du tror inte det skulle se plottrigt ut med en smal sisoflor löpare i nån mellan lila nyans? Och till det höga vaser och en tunn sträng av murgröna? Har tittat mycket på Daniiels bilder men vi kommer ha liggande servetter så jag tror vår dukning kommer se kalare ut än bilderna om man inte blandar in lite mer färg...

Svar på tråden Behöver tips på dukning av smala bord