Inlägg från: jakother |Visa alla inlägg
  • jakother

Sminkar migsjälv, behöver lite svar!

Hej, jag ska sminka migsjälv, lite lätt men nu undrar jag om det är mycket nödvändigt att ha ögonskugga? hur viktigt är detta i synpunkt på bilderna..

Kan man ha enbart solpuder, eller MÅSTE man ha underlagskräm, conciler, puder, rouge(observera att jag inte sminkar mig så ofta och kan namnet på allt man behöver!!) haha

lite hjälp tack, ska ta bilderna utomhus och även gifta mig utomhus, festen kommer också vara utomhus! ;P

För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Svar på tråden Sminkar migsjälv, behöver lite svar!
  • jakother
    Mette81 skrev 2012-07-06 20:55:48 följande:
    Hos Make up-store får du en sminkning för 500 kr och då får du även produkter för samma värde. Kan ju va bra att få lite tips av proffsen ;)
    Har hört att det inte alltid är så bra resultat där.. ska kolla mig för..
  • jakother
    Godis skrev 2012-07-06 21:02:43 följande:
    Det beror helt på vilket resultat du är ute efter. Personligen tycker jag att man alltid ska försöka se så bra ut på sin bröllopsdag som det går. Och då behövs det produkter många gånger....
    Eftersom jag ska vara långt bort från civilisationen så är en sminkning på Bdagen att utesluta då det tar för lång tid med transporter och konstnaden skall hållas nere!
  • jakother

Jag har ju sett på internet olika "så här gör man" och det enda som jag typ inte har är conciler och puder i typ krämform, sen saknar jag även ögonskuggapensel och puderborste då min son tyckte dessa var oliga leksaker... hehe

• jakother
    Picnick i det gröna skrev 2012-07-06 21:13:39 följande:
    Jag som ska ha ett litet borgeligt bröllop med närmaste vänner och närmaste släkt ska sminka mig så som jag brukar. Jag vill vara mig själv och jag är vacker som jag är.
    Det hela handlar om att ingå äktenskap med den jag älskar mest av allt, och han ska få mig som jag är och som jag vill vara. Det är ju den personen han vill gifta sig med!

Jag använder bara smink kring ögonen och sen lite lipgloss när det är lite finare tillställningar. Det räcker för mig.

Jag personligen anser att du kanske kan sminka dig själv och prova dig fram. Kanske du känner någon som kan provfota dig?
    Det blir kanske inte samma resultat som den fotografen ni har bokat (om ni har bokat någon), men det kan ju iaf ge ett hum om hur du ser ut iallafall.

Jag har väldigt ljusa ögonfransar och mina blodådror syns tydligt på mina ögonlock när jag är osminkad, därför har jag en någorlunda naturlig ögonskugga för att täcka litegrann, samt mascara och eyeliner för att markera fransarna något.
    Exakt så här tänker jag också! =) Därför jag egentligen inte vill ge mig på alla dessa extra krämer och dyligt, men jag vill ju ändå att bilderna som fotografen ska ta ska bli så bra som möjligt och att man ska se min sminkning som naturlig och inte blek.. jag har väldigt fin hy i vanliga fall utan finnar och skavanker och har legat och pressat fram en mycket fin solbrun färg i fejjan och jag gillar det som det är men frågan är hur det blir på foto! :)
  • jakother
    Linsan skrev 2012-07-06 21:24:06 följande:
    Jag sminkade mig själv på mitt bröllop. Jag håller med om att man verkligen vill se ut som sig själv och inte så konstlad.

Jag satsade på att få ett fint och jämnt underlag genom att först ha en dagkräm( för att fuktighetsbevara), en bra primer ( för att jämna ut porer och få sminket att sitta hela dagen), en bättre foundation än den jag brukar ha ( för att få en jämn hudton och slät yta, YSL radiance är fantastisk) lite concealer ( för att dölja lite mörkt under ögonen), tunnt lager med transparent puder. Detta var grunden som jag satsade på.

Utöver det sminkade jag mig som jag vanligtvis gör med ögonpenna, mascara, ögonbrynspenna och läppglans. Jag hade även lösögonfransar som inte var så jättelånga utan mer naturliga. Jag blev väldigt nöjd. Så mitt tips är att satsa på underlaget..

Prova att sminka dig innan bröllopet så att du vet hur du vill ha det så kommer det att gå hur bra som helst! 
    Måste köpa lite produkter då alltså :P hehe
  • jakother
    Makeupmyday skrev 2012-07-06 22:32:56 följande:

Jag är utbildad makeupartist och kan bara hålla med det som sagts här i tråden tidigare - underlaget är A & O! Spelar ingen roll hur fint du kan trixa med skuggningar eller whatever om du fuskar med grunden.

En bra primer är ett måste! Smashbox Foto Finish Primer är min personliga favvo, får resten av mejken att sitta som berget hela dagen.

Vill du använda ögonskugga (bara en skir nyans i hudton kan göra skillnad) så använd en primer under den också, annars finns risken att ögonskuggan lägger sig i globlinjen som små veck när man börjar bli varm och svettig. Lumene har en jättefin liten tub för en bra peng, räcker huuur länge som helst. Tror den heter EyePrimer eller EyeshadowPrimer.

Om din hy i övrigt är fin så tycker jag inte att foundation är nödvändigt, kanske bara lite concealer just under ögonen, näsvingar eller så. Men concealer är en fet produkt och måste fixeras med puder, annars ligger den inte kvar på samma ställe. Och tänk också på T-zonen om du brukar bli blank.

Använder du rouge/solpuder på kinderna så se bara till att ha en stor borste att applicera den med, INTE den lille som brukar följa med i förpackningen. Blir jämnare resultat då och du riskerar inte att se ut som en påsk-kärring på bröllopskorten :)

Och öva, öva, öva!! :D

vart ligger T-zonen? :) Okey, så en primer måste jag alltså ha... det går inte ha samma primer på ögon som på resten av ansiktet??
  • jakother
    Makeupmyday skrev 2012-07-06 22:45:20 följande:

T-zonen är pannan och ner över näsbenet, bildar en T-form kan man säga. Det är där man lättast blir blank OM man blir det. Hakan kan man också ge en dust.

Porerna i huden är annorlunda på skinnet i ansiktet och ögonlocks-skinnet, därför är två olika primers det bästa valet.

Min mamma ska bjuda mig på en makeuplektion hos make up store.. jag har hört att det är olika resultat från dessa, men är det ändå att föredra.. kommer ju säga att jag vill ha en kurs i lätt sminkning som passar till fotograferingen på bröllopet.. Då får man ju även produkter för summan av kursen
Svar på tråden Sminkar migsjälv, behöver lite svar!