Inlägg från: amerika |Visa alla inlägg
  • amerika

Blivande fruar 2014

Äriqa skrev 2013-07-05 21:00:45 följande:

Jag har gjort dem.

bårdstans från ica

texten gjorde jag i photoshop och bilden tog en kompis s har jag redigerat den.

Kuvertet är en tapetrulle.

Allt som allt kostade det 10:- för tapeten och 49 för stansen.

sen skrev jag ut på jobbet.

Billigt och bra! Då har du färgskrivare på jobbet, förstår jag, det underlättar ju.

När har ni tänkt skicka ut save the date och när har ni tänkt skicka ut inbjudningarna?
  • amerika
    schmock skrev 2013-06-25 14:52:14 följande: 
    Vigselförrättare förstår jag inte riktigt, är det för borgerliga vigslar? Vi ska ha en kyrklig vigsel och de sa att vi får en präst nästa år då, en ur församlingen. Så det kommer för vår del automatiskt.
    Prästen är vigselförrättare. Men när man gifter sig i kyrkan behöver man inte boka präst, utan den kommer med automatiskt, som du skriver. Om man inte vill ha en "egen" präst förstås, nån man känner eller så.

Så vigselförrättare brukar man väl mest förknippa med borgerlig vigsel.
  • amerika
    Helenis skrev 2013-07-07 00:06:08 följande:
    Vi gifter oss 26 april 2014 i Göteborg. Festlokal och hotellsvit är bokat. Fotograf är tillfrågad och skall preliminärbokas, en vän som är amatörproffs och väldigt begåvad. Catering är utvald, men skall provsmakas. Tårta gör jag själv och även brudbukett och tärnbuketter samt tärn och näbbklänningar. Kyrkan är tillfrågad, får besked på måndag så vi håller tummarna. Letar efter en fräck bil, har mailat en veteranbilsklubb då vi gärna vill ha en speciell modell. Just nu scrappar jag inbjudningskort och såsmåningom blir det festhäfte och vigselprogram i samma stil. Köper lite bordsdekorationer och godisskålar odyl på rea när jag hittar dem. Tycker det är skönt att göra sådant man kan göra redan nu så det blir mindre stress de sista veckorna.
    Oj, vad mycket ni redan har gjort!! T o m hotellet bokat, men det kanske är nödvändigt i en storstad? Funderar på om vi oxå borde boka snart? Vore ju trist om sviten var upptagen just den helgen, det finns ju liksom bara en på hotellet....

Jag tycker inte att vi har så mycket ordnat än, men jag köper visst lite saker på vägen hihi. Idag klickade jag t ex hem några grejer från myheart.se, de hade rea på vissa artiklar så jag köpte bl a små griffeltavlor som jag tänkte ha som skyltar att skriva de olka maträtterna på (vi ska ha buffé). Och för ett tag sen var det utförsäljning på duni.se så då köpte jag hem blockljus och lite annat därifrån. 

Snart ska jag och bästa kompisen (som ska vara vittne/värdinna, jag har inga tärnor) sätta oss o fixa save the date-korten som ska skickas i aug/sept. Inbjudningarna får pysslas under hösten och skickas i januari (bröllop i maj).
  • amerika

Idag fyndade jag på Panduro, de hade rea på allt möjligt. Så jag köpte papper för halva priset, en sigillstämpel, stämplar mm. Det kliade i fingrarna att köpa ännu mera papper, band osv och börja pyssla men jag ska vänta in min bästa väninna som är scrappare så hon ska hjälpa mig att hitta i scrapdjungeln Drömmer

• amerika
    a ring on my finger skrev 2013-07-09 10:21:50 följande:
    Vi är helt plötsligt på NOLL igen. Skrikandes
    Augusti blev Juli som blev ??? Juni kanske...vi har faktiskt ingen som helst aning längre.
    September är uteslutet! Augusti också om vi inte bestämmer oss för att byta lokal. Hela Juli är Ramadan. Midsommar är uteslutet och innan midsommar är det studenter och grejer.
    Så just nu är det bara sista helgen i Juni kvar...inte var jag har tänkt mig dock. Obestämd
    Sambon kan tänka sig höstbröllop men jag vill ha gröna, fina bröllopsbilder...mycket viktigt  Flört
    Förstår dig!!! Man har en föreställning om något och sen blir det inte så...
    Sen är det ju faktiskt fortfarande grönt och vackert i september, både min bror och min f.d svåger gifte sig i september (inte med varandra!) och jag minns att i alla fall på brorsans bröllop (3/9) var det högsommarvärme och hur grönt som helst! Det är mörkt på kvällarna, dock, men det blir det ju redan i augusti... Kanske början av september kan funka? Och slutet av juni är ju faktiskt oxå högsommar, frodig grönska, ljumma och ljusa kvällar.

Jag ville ha ett skirt tidigt-på-våren-bröllop, gärna i april, men maj gick oxå bra. Men så  satans kallt som det var denna april/maj, kändes det inte kul att ha vigselcermonin utomhus under en i princip avlövad ek! Skrikandes så vi har flyttat fram och flyttat fram och mitt starkaste argument mot sen maj/juni med all stress med skolavslutningar, sommaravslutningar, student osv har fått sig en törn. Min bästa väninna (som ska vara vittne på bröllopet och som ska hjälpa mig i planeringen) sa: "Jag hjälper dig, vi fixar det, stressa inte upp dig!" Skönt med sådant stöd men det var inte heller vad jag tänkte mig från början....
  • amerika
    a ring on my finger skrev 2013-07-11 15:16:26 följande:
    Ja juni skulle kunna bli bra...men sista helgen denna juni var det svinkallt Förvånad
    Oj, var bor ni någonstans? Jag var på min brors 40-årsfest 29 juni, de hade dukat utomhus i trädgården och det var fantastiskt väder hela dagen och hela kvällen! Alla satt ute till åtminstone midnatt, visserligen med fleecefiltar, men ändå!
  • amerika
    Marione skrev 2013-07-12 19:13:27 följande:
    Eftersom han är en sådan nära vän känner jag att jag inte vill att han ska provbaka och sedan bestämma mig. Känns helt fell, dessutom vet jag att hans tårtor är väldigt väldigt goda, har ätit säkert 10 olika varianter från honom. Det som hindrar mig lite är utseendet, hans tårtor är vackra men jag vill ha en trevåningstårta "american-style" vilket han aldrig gjort förut.... Men kanske om han gör de olika delarna och jag sedan bara sätter ihop dem tillsammans med honom. Han är tex mkt duktig på att göra marsipanrosor vilket ju är klart godare än med sugarpaste som jag får göra i för att det ska bli bra.
    Svår sits, jag förstår att du inte vill trampa honom på tårna, speciellt som du ju egentligen tycker om hans tårtor, verkar det som.... Jag tänker att det bästa vore om ni kunde diskutera lite hur du/nni vill ha det, dvs trevåningstårta american style, så han för klart för sig det. Då kanske han säger själv att han inte vill ge sig på det eller så tycker han det känns jättebra att du hjälper honom! Det där med marsipanrosorna är ju ett plus, men egentligen, handen på hjärtat, hur många i vuxen ålder, äter ens upp rosen på tårtan? Den är ju mest där för att vara fin....

Hoppas det löser sig för er!
  • amerika
    Blivande Brud 2014 skrev 2013-07-11 15:45:37 följande:

Finns en sak som jag tänkt på mycket.. min sambo säger att jag är för tidigt ute men han kommer från skaftö, en ö bredvid lysekil. den är liten och har ett väldigt fint hotell som är väldigt populärt. Vi har tänkt oss att sova där på bröllopsnatten.

Är jag galen om jag vill boka den nu redan i augusti? Det är ett jätte populärt hotell för bröllop etc så jag är rädd att den enda bröllopsviten på det enda hotellet på ön blir uppbokad... :-P Tror jag bokar den endå...

Tycker oxå ni ska boka nu! Om de tar emot bokningar ett år i förväg, så varför inte?
  • amerika
    Malin4900 skrev 2013-07-14 16:57:51 följande:
    Oj vad långt många av er kommit, blir lite lätt stressad här i soffan ju ;) Vi har precis varit på sommarens andra bröllop och känner att vi nu kan börja fokusera på vårt eget. Vi har fortfarande inte bestämt festlokal, men har några favoriter. I övrigt har vi inte gjort någonting... Jag tänkte börja prova klänningar nu till hösten då det reas, kanske har man tur och hittar en till superpris!
    Om ni gifter er nästa sommar så är det ju faktiskt ett år kvar... Ingen panik, alltså!

Vi har inte heller bokat lokal än, även om vi har bestämt oss. Vi ska göra det när sambon kommer hem från sin utlandsvistelse (om en vecka), så ska vi oxå kika på lokalen ordentligt o kolla upp porslin mm.

Men vi måste börja med att spika datum!! Velpottor hahaha
  • amerika
    Marione skrev 2013-07-14 20:48:21 följande:
     vi kommer att ha ca15 barn på bröllopet och av erfarenhet vet jag att alla kommer att vilja äta av dem och då är det nog bättre om de är goda och gjorda av marsipan än av sugarpaste.
    Aha, då förstår jag! Tungan ute 
    Malin4900 skrev 2013-07-14 21:18:09 följande:
    En kompis som gifte sig för två veckor sedan planerade deras bröllop på ett halvår, och det blev super så ingen panik än igentligen ;)
    Tänk att det går!! Förvånad inget för oss härinne, eller vad säger ni brudar? Flört
Svar på tråden Blivande fruar 2014