Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Cupcakes vs tårta

Här blir det lite moment 22. Eller - hur långt är ett snöre? 

Det beror dels på vilken typ av tårta du jämför med, hur cupcakesen ska dekoreras, ska dom vara fyllda eller bara med någon frosting ovanpå? Vart i landet du bor mm mm.

Jag som verkligen gillar tårtor tycker faktiskt att en cupcake är rätt trist. Det är oftast en rätt stor "muffin" med lite smörkräm eller kristyr på, ingen fyllning och om den inte är rätt gjord så kan den bli torr. 
    För min del så skulle man lika gärna kunna servera en sockerkaka istället.
    Men å andra sidan finns det många som tycker att tårtor bara är kladdiga och inte goda alls utan dom föredrar en cupcake Flört 

Prisskillnaden mellan tårta och tårta kan vara 50:- per bit eller mer. Så att jämföra "tårta" med cupkakes är nog rätt omöjligt. 

• Chicita

Jag måste bara fråga. Det är inte elakt menat på något sätt, jag är bara nyfiken.
    Men varför äter inte ni andra också cupcakes som brudpar?
    Jag förstår det där med att man vill ha något att skära upp. Men bör man inte ha tårta till alla då?
    Man kan väl lika gärna göra en grej med att man tar varsin muffin och matar varandra, eller att det finns en "dubbelcupcake" högst upp som man kan skära isär?

För mig känns det som "jag tycker om tårta och därför äter jag det, men ni andra får nöja er med cupcakes".
    Och då vet jag mycket väl att det faktiskt kan vara så att det är dyrare med cupcakes än tårta, så det är sällan av snålhet man gör det. Men som gäst skulle jag nog blivit besviken om jag inte fick samma som brudparet... 

• Chicita

Jag ska förtydliga något eftersom det verkar som att de flesta går in och försvarar cupcakes och talar om hur bra dom är med fyllning och allt istället för att försöka svara på TS fråga.

Som jag skrev i mitt första inlägg så brukar dom flesta cupcakes som jag testat, vara en jättemuffin (ofta rätt torr) med en klick smörkräm eller frosting på toppen.
    Det tycker jag är trist.
    Och om jag hade fått en sån på ett bröllop medan brudparet äter tårta så hade jag blivit besviken. (besviken, inte arg, upprörd, sur eller irriterad och jag hade inte varit otrevlig och klagat) 
    Att få en minibakelse (vilket jag nog mer tycker att det är om det är fyllningar i olika lager) är en helt annan sak. Men då brukar även priset vara något helt annat.

4,50:- kostar det kanske om du bakar själv. Att köpa brukar ligga på mellan 45-90:- om det är mer avancerade cupcakes med fyllning och dekorationer. Och storleken avgör ju en hel del också, är det mer muffin-storlek eller är det dom där superstora som man får på koditoriet? 
    Du kan ju exempelvis kolla in Hello Sugar's prislista:
    http://www.hellosugar.se/priser-cupcakes/ 

• Chicita
    mariaff skrev 2012-07-12 10:42:19 följande:
    Intressant...
    Är det statistiskt bevisat att cupcakes passar fler gäster? 
  • Chicita
    Oniq skrev 2012-07-12 10:53:49 följande:
    *haha* Skulle vilja se den undersökningen :)

Fast hon kanske menar att det är enklare att göra varianter av enstaka bakverk än hela tårtor? Typ laktosfria, glutenfria, nötfria mm... ?
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
    Ja på så sätt är det enklare att anpassa efter allergier och önskemål än med hela tårtor Glad
    Men jag tyckte inte att det var så det lät på inlägget Flört
  • Chicita
    misscat skrev 2012-07-12 10:57:17 följande:
    Sen är det för mig märkligt att brudparet får tårta och inte gästerna - men det är jag det  
    Det är du inte ensam om att tycka (både jag och daniiel undrar över detta) och vi kan knappast vara dom enda... Flört
    Men alla gör ju inte så. Många som vill ha cupcakes serverar ju cupcakes till alla, även sig själva. Och då är det ju en annan sak.
    Jag skulle gärna äta brudparets favoritefterrätt istället för tårta exempelvis. Under förutsättning att alla äter samma. För även om det är genomtänkt och följer temat "brudparet bjuder på sina favoriter" så skulle det kännas kostigt om dom skulle äta tårta då. Nästan så jag skulle vilja byta med dom så dom får sin favoritefterrätt och slapp äta tårtan (om du förstår hur jag menar Flört)
  • Chicita
    Oniq skrev 2012-07-12 11:15:40 följande:
    Det var så vi gjorde :) Chokladpudding, muffins, päronpaj, kladdkaka, chokladbollar & glass   ..och så lite godis på det :) Inget fancy, men det är ju inte vi heller *heh*

Hörde inte ett pip om att någon saknade bröllopstårtan :)
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
    Snacka om lyxigt Skrattande
    Som jag sagt hela tiden, jag hade gärna varit en fluga på väggen på ert bröllop Flört
Svar på tråden Cupcakes vs tårta