• lin82

Cupcakes vs tårta

funderar på att satsa på Cupcakes istället för tårta på bröllopet. Någon som har haft det/ska ha det och som vet lite vad prisskillnaden blir? Ska ha ca 60 gäster...

• Svar på tråden Cupcakes vs tårta
  • Chicita

Här blir det lite moment 22. Eller - hur långt är ett snöre? 

Det beror dels på vilken typ av tårta du jämför med, hur cupcakesen ska dekoreras, ska dom vara fyllda eller bara med någon frosting ovanpå? Vart i landet du bor mm mm.

Jag som verkligen gillar tårtor tycker faktiskt att en cupcake är rätt trist. Det är oftast en rätt stor "muffin" med lite smörkräm eller kristyr på, ingen fyllning och om den inte är rätt gjord så kan den bli torr. 
    För min del så skulle man lika gärna kunna servera en sockerkaka istället.
    Men å andra sidan finns det många som tycker att tårtor bara är kladdiga och inte goda alls utan dom föredrar en cupcake Flört 

Prisskillnaden mellan tårta och tårta kan vara 50:- per bit eller mer. Så att jämföra "tårta" med cupkakes är nog rätt omöjligt. 

• Anna M

VI ska ha cupcakes på vårt bröllop , vi ska dekorera fat med lila och vi ska ha 150 mini cupcakes till 80 gäster, plus att det kommer att vara en minitårta till oss i samma färger. Vi har redan provsmakat och det var helt ljuvligt goda. Vi betalar 12 kr per muffin, men då är det en vän som gör detta åt oss:)

• brudsnart

Vi gifter oss på lördag och ska ha cupcakes till gästerna 55 st och en liten tårta som jag och min blivande ska ha betalar vi 1500:-..:)

• Cosy

Som ovanstående talare säger.

Vad vill du ha för tårta/cupcakes så kanske vi kan ge dig ett svar vad det ekonomiskt betyder

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Chicita

Jag måste bara fråga. Det är inte elakt menat på något sätt, jag är bara nyfiken.
    Men varför äter inte ni andra också cupcakes som brudpar?
    Jag förstår det där med att man vill ha något att skära upp. Men bör man inte ha tårta till alla då?
    Man kan väl lika gärna göra en grej med att man tar varsin muffin och matar varandra, eller att det finns en "dubbelcupcake" högst upp som man kan skära isär?

För mig känns det som "jag tycker om tårta och därför äter jag det, men ni andra får nöja er med cupcakes".
    Och då vet jag mycket väl att det faktiskt kan vara så att det är dyrare med cupcakes än tårta, så det är sällan av snålhet man gör det. Men som gäst skulle jag nog blivit besviken om jag inte fick samma som brudparet... 

• Oniq

Jag har gett bort cupcakes som present åt ett par som gifte sig, det blev ca 4,5kr/muffin.

Nej, det var inga proffsiga saker men de gick åt och verkade uppskattas av alla gäster :)

(chokladmuffins med vit och mörk choklad, vit chokladtryffelfyllning och vaniljfrosting, guld och pärlemorströssel)

Det brudparet hade ett fantastiskt bröllop för ca 100pers med en budget runt 10 000kr :)

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-07-11 15:30:49 följande:
    Jag måste bara fråga. Det är inte elakt menat på något sätt, jag är bara nyfiken.
    Men varför äter inte ni andra också cupcakes som brudpar?
    Jag förstår det där med att man vill ha något att skära upp. Men bör man inte ha tårta till alla då?
    Man kan väl lika gärna göra en grej med att man tar varsin muffin och matar varandra, eller att det finns en "dubbelcupcake" högst upp som man kan skära isär?

För mig känns det som "jag tycker om tårta och därför äter jag det, men ni andra får nöja er med cupcakes".
    Och då vet jag mycket väl att det faktiskt kan vara så att det är dyrare med cupcakes än tårta, så det är sällan av snålhet man gör det. Men som gäst skulle jag nog blivit besviken om jag inte fick samma som brudparet... 
    Det undrar jag också, för jag funderar över samma sak och har ifrågasatt det i andra trådar, men mest bara fått som svar "För att vi vill ha det så!". Jag funderar dock över varför man vill ha det så.

Lite som  med brudpar som har en tårtställning med fyra våningar. Våning 1 och 3 innehåller tex en chokladtårta med hallon och våning 2 och 4 innehåller tex en citrontårta med jordgubbb. Vilka gäster får vad? Varför får inte alla samma sak? Får gästerna välja själva och vad gör man om 90% av gästerna vill ha cokladtårtan och den inte räcker till alla?

Visst, man ska som gäst vara glad över vad som bjuds, passar det inte så kan man skippa att äta av det, och jag skulle ju aldrig någonsin som gäst sura över en sådan sak eller liknande. Jag undrar bara hur tankebanorna går hos brudparet när man väljer olika sådär.
  • Cosy

vi ska ha tårtatill brudparet och muffins till de övriga

Våra muffins ser ut så här. Vanliga muffins i boten. sen ett lager av färska bär en klick syltgrädde och ett marsipanlock graneras med ett gele hallon. själva ska vi ha en liten vanlig prinsestårta. Vi har ganska många anledninngar till att  göra så här men jag tror ingen kommer bli sur över att få en muffins och inte tårta hos oss. Och jag tror knappast den kommer ses som en torr muffins utan som en liten bakelse

We did it on DreamHack. Geeky love
  • lin82

Roligt att få göra lite olika åsikter,,,,

Dina cupcakes ser ju jättefina ut Oniq! Jag tycker själv inte alls att det ser tråkigt ut med cupcakes, utan snarare tvärt om. Alternativet jag står och väljer mellan är att beställa moussetårtor, vilket jag har beräknat skulle gå på ca 1700 kr.... Kan man komma ner i 4,50 per cupcakes, finns med andra ord en hel del pengar att spara där!!

• majflicka

Vi hade cupcakes med björnbär och vitchokladfyllning till 85 gäster och oss! För oss var det perfekt. Hade flera olika fat i våningar i olika höjder av olika stil. Vi anlitade www.hellosugar.se och betalade ca 40 kronor/ cupcake för deras ordinarie sortiment. Hade alltså ingen special bröllopsbeställning men de var tjusiga för det;)

Svar på tråden Cupcakes vs tårta