• Chicita

Klänningen lades upp - ser hemskt ut!

Kan du visa bild?
    Det är alltid lättare att ge råd om det handlar om utseende på något om man kan se det.
    Gärna både helhet och detaljbild 

• Chicita

För stor, fel filformat eller kanske namn på filen som innehåller konstiga tecken.

• Chicita

Den är maskinfållad, vilket gör att det ser ut så där. 
    Men jag håller med den är inte pressad.

Om det skulle vara så att du tycker att den är "förstörd" fortfarande efter pressning så skulle jag rekommendera dig att testa en sak innan du kasserar klänningen, och det är fållband. Såna man stryker på.
    Jag tycker inte att du ska göra det som annat än sista utväg, för det är väldigt lätt att det blir snett och bubbligt.
    Men om du pressar fållen och du fortfarande inte är nöjd så kan du sprätta upp sömmen, låta vecket efter pressningen vara kvar, och köpa (och stryka dit) fållband. 

• Chicita
    Celia skrev 2012-07-12 18:00:30 följande:
    Hon sa att hon gjorde det för hand. Borde det gå att pressa den då? Fållband känns som att gå för långt med det...
    Hade hon gjort det för hand så hade hon kunnat lägga sömmen över bara två -tre trådar men mycket tätare. Då hade det inte sett ut så där. Så antingen gjorde hon ett "latmannsjobb" med fållen om hon gjorde det för hand eller så maskinfållade hon för då ser det ut precis så där.

Fållband är sista utvägen ja, men kanske hellre det än att slänga klänningen om du känner att du inte kan ha den pga fållen. 
  • Chicita
    1700tal skrev 2012-07-12 19:18:04 följande:
    Tycker du ska börja med att pressa den. Lämna in den om du inte vågar göra det själv. Annars lägger du den på strykbrädan och lägger fållen "tillrätta" utan att dra ut den. Lägg en fuktig och helt ren kökshandduköver (antar att det är polyester och inte siden?) och pressa med stykjärnet (håll det stilla och ha ganska varmt) några sekunder.
    Precis, det här är steg 1.
    Det kan göra underverk för utseendet. 
  • Chicita
    Celia skrev 2012-07-12 19:53:01 följande:
    Ok, jag får våga mig på det tror jag! Tack!
    Kör på... fler bilder sen tack SkrattandeFlört
Svar på tråden Klänningen lades upp - ser hemskt ut!