• xxell

Vit klänning på bröllop?

Hej! Jag behöver hjälp! Jag ska på ett bröllop nu i helgen och har ett litet kläd dilemma... Jag undrar om det är okej om jag kan bära en vit klänning på bröllopet? Bruden kommmer inte att ha en vit klänning utan en rosa/aprikos färgad klänning, är det okej då? Tacksam för alla svar :)

• Svar på tråden Vit klänning på bröllop?
  • Indiansommar

Kolla med bruden först, generellt sett så är det inte ok att bära vit klänning på bröllop. 

• augustesen

Jag skulle trots brudens färgval hålla mig borta från vitt som gäst, om inte annat än för att hedra brudparet..och undvika missförstånd ;) Hihi!

• Chicita

Generellt sett om man inte har möjlighet att fråga bruden så ska man undvika vitt, svart och rött samt väldigt korta eller väldigt urringade klänningar.

Så om du inte vill fråga bruden så är mitt korta och koncisa svar: Nej, det är inte ok. 

Jag hör annars till dom brudarna som inte hade brytt mig även om du i princip kom i samma klänning som mig.
    Men jag kan inte med gott samvete säga att något är ok när jag vet att de flesta andra brudar (enligt vad det verkar här i alla fall) skulle bli väldigt ledsna om någon dök upp i vitt på deras dag.
    Och när bruden inte bär vitt så kan det ibland vara ännu värre. För då kan det se ut som att du försöker ta hennes plats i rampljuset. 

• Rosi

Jag tycker du ska kolla med bruden vad hon tycker... Själv så får mina vänner ha på sig en vit klänning. Kommer ändå synas att det är jag som ska gifta mig.. =P

• xxell

Ska kolla om det är ok med bruden. Bröllopet är inte så formellt eller vad man ska säga... Det är endast en cermoni i kyrkan och sedan mottagning hemma hos brudparet
    Det var denna klänning jag hade tänkt mig nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/kl%C3%A4nningar/vila-479/stussy-dress-209475-1/ den är dock inte lika kort på mig

• Picnick i det gröna

Personligen hade jag tyckt att det är för vitt för ett bröllop. Men hör med bruden! Hon kaske inte tycker det är ok :)

• Indiansommar

Den klänningen hade jag inte haft på ett bröllop. Den är "för" vit!

• Magenta
    Indiansommar skrev 2012-07-17 00:34:43 följande:
    Den klänningen hade jag inte haft på ett bröllop. Den är "för" vit!
    Håller med. Och sen vil ljag bara klargöra att rött är aldrig fel på bröllop. Detta är bara en myt som tyvärr allt för många håller liv i.

Men vitt och svart går helt bort i Sverige. Även om du kanske inte stöter dig med bruden så kan många av gästerna titta snett på dig.
  • Chicita
    Magenta skrev 2012-07-17 08:07:05 följande:
    Håller med. Och sen vil ljag bara klargöra att rött är aldrig fel på bröllop. Detta är bara en myt som tyvärr allt för många håller liv i.
    Jo jag vet att det är en myt.
    Men om bruden gått på den så kan hon ändå ta illa upp. Så det är bra att fråga innan...

Därför tycker jag att man ska undvika den färgen om man inte känner bruden så bra eller har möjlighet att fråga innan. Dumt att göra någon ledsen bara för att man ska spräcka en myt.

Däremot är det väldigt bra att ta upp att det är en myt så att den kan försvinna Glad
    Precis om det där med riset och fåglarna
Svar på tråden Vit klänning på bröllop?